Bydgoskie autobusy wracają do formy: Więcej kursów dla Mobilisu, ozdrowienia w MZK

infobus
04.01.2024 18:09

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy poinformował, że trzy kursy na liniach 68 i 74 (obsługiwanych do tej pory wyłącznie przez MZK Bydgoszcz) realizuje od stycznia spółka Mobilis.

Zdaniem organizatora transportu publicznego, dzięki temu posunięciu sytuacja w komunikacji miejskiej uległa poprawie. Zmiany w obsłudze kilku linii wynikały z braku realizacji umowy przez spółkę MZK. Przekazanie kilku autobusów prywatnemu przewoźnikowi przyniosło pozytywny skutek. Polepszenie wynika także z powrotu do pracy kierowców MZK, którzy w grudniu byli na „chorobowym”.

Wszystkie autobusy na liniach

ZDMiKP Bydgoszcz jak zapowiedział tak zrobił: Od 1 stycznia 2024 roku obsługa trzej kursów autobusowych została przekazana do realizacji firmie Mobilis.

Tym samym Mobilis od 1 stycznia obsługuje 3 dodatkowe kolejności na liniach 68 oraz 74:

• w dni powszednie: jeden autobus na linii 68, dwa autobusy na linii 74;

• w soboty: jeden autobus na liniach 68 i 74;

• w niedziele i święta: jeden autobus na linii 74.

-„Dla pasażerów nie ma żadnego znaczenia, że wyżej wymienione kolejności nie są już obsługiwane przez MZK, bo zarówno kolorystyka autobusów, jak też ich wyposażenie są dokładnie takie same jak dotychczas. Również zasady funkcjonowania tych linii nie zmieniły się” – przekazał ZDMiKP Bydgoszcz

W dniach 1-3 stycznia spółka Mobilis zrealizowała wszystkie dodatkowe kursy wynikające z rozkładu jazdy. Nie wypadł żaden autobus.

Dodatkowe autobusy Mobilisu wzmocniły komunikację
Dodatkowe autobusy Mobilisu wzmocniły komunikację / fot. ZDMiKP Bydgoszcz

Zdaniem MZK

Przedstawiciele MZK podkreślają jednak, że na poprawę sytuacji związanej z obsługą kursów przyczyniły się także inne czynniki.

Prezes spółki Piotr Bojar w wypowiedzi dla TVP Bydgoszcz stwierdził, że w grudniu część kierowców przebywała na zwolnieniach lekarskich.

-„Były dni, kiedy z powodu sytuacji chorobowych miałem 40 kierowców na zwolnieniach. To jest 10% załogi – powiedział Piotr Bojar.

Pod koniec roku wielu pracowników wykorzystywało też zaległe urlopy. Wcześniej przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Bydgoszczy Andrzej Arndt sygnalizował, że jedną z przyczyn wypadania kursów jest również wyczerpanie limitu nadgodzin dla kierowców, a ten wyzerował się wraz z 31 grudnia 2023.

W rozmowie z TVP Arndt stwierdził, że odebranie MZK części przewozów działa na szkodę spółki. – W momencie, kiedy nie wykonujemy wozokilometrów, nie wpływają nam pieniądze – zaznaczył.

Dodatkowe autobusy Mobilisu wzmocniły komunikację
Dodatkowe autobusy Mobilisu wzmocniły komunikację / fot. ZDMiKP Bydgoszcz

Warto wiedzieć

Zmiany w obsłudze kilku linii wynikały z braku realizacji umowy przez spółkę MZK, która pracuje nad uzupełnieniem braków kadrowych. Od kilku miesięcy spółce MZK naliczane były kary za niewywiązywanie się z umowy. Spółka, mimo wielokrotnych wezwań do należytego wykonywania umowy, nie rozwiązała do grudnia problemu. Było to podstawą do ograniczenia pakietu przewozów realizowanego przez MZK.

W Bydgoszczy usługi przewozowe świadczą dwie niezależne spółki: MZK i Mobilis. Ok. 25 % autobusowej pracy przewozowej realizowana jest na podstawie procedury przetargowej (firma Mobilis), a ok. 75 % kursów jest obsługiwana przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK).

Obecnie firma MZK otrzymuje 16,6 % wyższe wynagrodzenie za każdy przejechany kilometr (tzw. wozokilometr) niż prywatny operator jakim jest Mobilis.

Decyzje o zatrudnieniu i ewentualnych podwyżkach dla kierowców podejmują tylko i wyłącznie przewoźnicy.

Dodatkowe autobusy Mobilisu wzmocniły komunikację
Dodatkowe autobusy Mobilisu wzmocniły komunikację / fot. ZDMiKP Bydgoszcz