Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Bydgoska wiosna z buspasami

infobus
29.04.2013 23:12
Na początku maja br. Bydgoszcz planuje uruchomienie kolejnego, uprzywilejowanego odcinka trasy dla komunikacji autobusowej na ul. Wyszyńskiego o długości ok. 1 km. W związku ze skróceniem czasu przejazdu wynikającego z kierowania autobusów na odrębne pasy ruchu przed r. Fordońskim, dla linii nr 65 i 68 obowiązywać zaczną nowe rozkłady jazdy. Utworzony zostanie również nowy przystanek autobusowy na ul. Wyszyńskiego za skrzyżowaniem z ul. Powstańców Wielkopolskich (kierunek r. Fordońskie), który usprawni obsługę komunikacyjną osiedli Bielawy i Bartodzieje.  ZDMiKP Bydgoszcz apeluje do kierowców o zwracanie uwagi na wprowadzane na początku maja br. zmiany w organizacji ruchu na ul. Wyszyńskiego. Buspasy trwale wpisują się w krajobraz miasta nad Brdą. Dziś trudno wyobrazić sobie inny stan rzeczy m.in. na ul. 3 Maja czy ul. Jagiellońskiej. Buspasy to odrębne pasy ruchu zlokalizowane w miejscach charakteryzujących się dużymi i systematycznymi utrudnieniami w ruchu przeznaczone wyłącznie dla środków komunikacji miejskiej. Ich zadanie to nadać pierwszeństwo autobusom w taki sposób, aby skrócić czas podróży transportem miejskim i zwiększyć jego atrakcyjność. Buspasy poprawiają również efektywność operatorów i umożliwiają podwyższenie średniej prędkości komunikacyjnej na liniach, co też znajduje odzwierciedlenie w kosztach funkcjonowania transportu miejskiego.
Buspas na ul 3-maja w Bydgoszczy;fot.-Michalina-Chopcia / komunikacja.bydgoszcz.pl
Buspas oznacza oszczędność także dla pasażerów. ZDMiKP Bydgoszcz zwraca uwagę, że miesięczny bilet na komunikację miejską kosztuje tyle co kilkanaście litrów benzyny, którą spala samochód uwięziony w korku. Pasażerowie poświęcają na podróżowanie po mieście mniej czasu. Poza tym, decyzja o wyborze komunikacji ma także wymiar ekologiczny – mniejsza emisja spalin wpływa na poprawę jakości powietrza w naszym mieście. Kolejne bus-pasy w Bydgoszczy planowane są na ul. Zdobywców Wału Pomorskiego, al. Jana Pawła II oraz na ul. Wojska Polskiego na odcinku od ul. Magnuszewskiej do ul. Zdobywców Wału Pomorskiego. Uruchomienie buspasa w ul. Wyszyńskiego skróci czas podróży liniami autobusowymi nr 65 i 68 nawet o ok. 15 minut w godzinach szczytu przewozowego, kiedy zatory drogowe są największe.
Buspas na ul 3-maja w Bydgoszczy;fot. Gazeta Wyborcza 
I krótka powtórka wiedzy o buspasach, którą przygotował ZDMiKP Bydgoszcz: W Europie pierwsze buspasy zostały wprowadzone w niemieckim Hamburgu w 1962 r. W styczniu 1964 r. buspas pojawił się na paryskiej ulicy quai du Louvre. Pierwszy londyński buspas został otwarty w lutym 1968 r. na moście Vauxhall Bridge. Pierwsza droga autobusowa w Stanach Zjednoczonych powstała w Los Angeles w 1974 r. Pierwsze wydzielone pasy dla autobusów 'z prawdziwego zdarzenia’ w Polsce zaczęły powstawać na przełomie XX i XXI wieku. Za protoplastę wprowadzania bus-pasów na szeroką skalę w Polsce uznaje się Kraków. Na najbardziej ruchliwym buspasie w Stanach Zjednoczonych (Tunel Lincolna w Nowym Jorku) w szczycie przejeżdża 700 autobusów na godzinę, średnio więc jeden autobus co 5,1 sekundy.