Busworld 2023: Systemy Autobusowe na najważniejszych targach w Europie

infobus
26.10.2023 08:04

Na tegorocznych targach Busworld wystawił się polska firma Systemy Autobusowe, która pokazała najnowsze rozwiązania z zakresu zabezpieczenia autobusów przed pożarem.

Należy zwrócić uwagę na innowacyjny system czujników gazu, który alarmuje o pożarze na wiele minut przed jego wybuchem oraz na hybrydowy system gaszenia komory silnika gdzie medium gaśniczym jest proszek i gaz. Urządzenia te możemy m.in. spotkać w autobusach marki Solaris.

NOVEC 1230

System automatycznej detekcji i gaszenia pożarów komory silnika FeuTechnik Dual Max Full Detect bezwzględnie powinien zabezpieczać następujące komponenty jak agregat grzewczy wraz ze zbiornikiem paliwa, pompa wody, sprężarka powietrza, bojler czy silnik trakcyjny.  W rozwiązaniu Systemów Autobusowych gaz NOVEC 1230 ma za zadanie ugasić pożar silnika trakcyjnego, kompresora powietrza, pompy wody, bojlera. Pozostałe komponenty zostaną ugaszone przez proszek uniwersalny ABC.

-"Natomiast nasz system detekcji i spowolnienia palenia się baterii trakcyjnych FeuTechnik Slow Fire zainstalowanych w autobusie (na dachu jak i w komorze silnika) został oparty o gazowe medium gaśnicze NOVEC 1230 - powiedział nam Jarosław Kępowski, dyrektor marketingu w Systemy Autobusowe.

Na targach w Brukseli o szczegółach tego rozwiązania opowiedział nam Paweł Lubowicz z Działu Handlowego Systemów Autobusowych:

Osiem minut

System został wzbogacony w czujniki gazu przeznaczone do użytku w bateriach pojazdów elektrycznych. Monitorują powstałe gazy w wyniku przegrzania, przeładowania lub z innych przyczyn na 8 minut przed wybuchem pożaru, co daje możliwość pasażerom bezpieczne opuszczenie autobusu.

-"Układy powinny posiadać System informacji o zagrożeniu pożarowym. Nasze rozwiązanie zapewnia zwiększone bezpieczeństwo i natychmiastowe powiadamianie o potencjalnym zagrożeniu pożarowym w czasie rzeczywistym. Układ informuje centralę operatora w przypadku zaistnienia pożaru w komorze silnika, zagrożenia pożarowego w akumulatorach trakcyjnych czy awarii systemów - dodał Jarosław Kępowski.

Ważne dla jest dla zamawiającego, aby każdy system został dostarczony z wieloletnim a nawet 12 letnim pakietem serwisowym, który zdejmuje koszty wszystkich przeglądów oraz materiałów eksploatacyjnych z zamawiającego.