Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2023: Premiera dwuprzegubowego autobusu elektrycznego ExquiCity24 dla Paryża

infobus
12.10.2023 11:04

6 października na Busworld 2023 w Brukseli zadebiutował dwuprzegubowy autobus elektryczny ExquiCity24 dla regionu Île De France Mobilités.

Belgowie – gospodarze imprezy - w tym roku przygotowali szeroką ofertę autokarów i dwóch autobusów miejskich. Było się czym pochwalić.. Na piedestale stał 24-metrowy elektrobus dla stolicy Francji.  O premierze nowej generacji autokarów "T" od Van Hool już pisaliśmy w InfoBusie.

Siedem autobusów VAN Hool

W brukselskim Expo Van Hool pokazał ciekawą gamę autobusów miejskich. To:

  • A12 w barwach  VVM / De Lijn z nowej generacji autobusów miejskich Van Hoola. W wersji elektrycznej. Przypomnijmy, że nową serię A wyłącznie zeroemisyjne pojazdy: na baterie, ogniwa paliwowe (wodorowe) i trolejbusy. Rodzina Van Hool A obejmuje pięć różnych długości (10 m, 12 m, 13 m, 18 m i 24 m). Aktualnie firma ma w zamówieniu 162 autobusy z serii A
  • ExquiCity 24 dla regionu Île-de-France Mobilités, który powstał w kooperacji Alstom i Kiepe electric. O tym olbrzymim projekcie pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej

Miejskim nowinkom towarzyszyły autokary ze znanych rodzin EX i TDX oraz nowej T. Ta seria to następca takich generacji jak: Van Hool T8, T9 i TX. Nowe autokary T mają nadać marce Van Hool nowy ton na najbliższe dziesięć lat.

Na Busworld Belgowie pokazali także zapowiedź całej gamy jednopokładowych pojazdów T Alicron, T Acron i T Astron. Łącznie na wystawie mogliśmy oglądać pięć autokarów Van Hool:

  • TDX27 Astromega
  • T17 Astron
  • T16 Astron
  • T17 Acron
  • EX16M

Z kolei na zewnątrz wystawy do testowania udostępniono takie autobusy:

  • T17 Astron
  • T15 Acron
  • TDX27 Astromega
6 października na Busworld 2023 w Brukseli zadebiutował dwuprzegubowy autobus elektryczny ExquiCity24 dla regionu Île De France Mobilités.
6 października na Busworld 2023 w Brukseli zadebiutował dwuprzegubowy autobus elektryczny ExquiCity24 dla regionu Île De France Mobilités.

24 metrowa premiera

Podczas Busworld swoją premierę zaliczył innowacyjny system autobusowy konsorcjum Van Hool – Kiepe Electric – Alstom, wybrany przez ÎIe-de-France Mobilités. Oczywiście na samej wystawie pokazano tylko pojazd ExquiCity 24, ale warto podkreślić szeroki zakres tego projektu, który obejmuje:

  • dwuprzegubowe, w 100% elektryczne pojazdy Exqui.City 24 o długości 24 metrów zbudowane przez firmę Van Hool. Autobusy będą mogły przewieźć około 140 pasażerów każdy (w porównaniu do 70 w przypadku autobusu konwencjonalnego i 100 w przypadku 18-metrowego autobusu przegubowego) w optymalnych warunkach. Pojazdy są w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową (PRM), dzięki szerokim drzwiom przesuwnym i niskiej podłodze, co ułatwi pasażerom wsiadanie i wysiadanie z autobusu na stacji oraz poruszanie się wewnątrz autobusu. Umowa ramowa obejmuje zakup minimum 56 pojazdów. Rozwiązanie przeznaczone jest dla dwóch linii Bus Rapid Transit (BRT) w regionie Île-de-France: T Zen 4 i T Zen 5 na południu Paryża oraz opcjonalnie trzeciej linii.
  • innowacyjny układ trakcyjny od Kiepe Electric dla dwóch osi napędzanych w każdym pojeździe. W zakres zamówienia wchodzą także akumulatory trakcyjne, przetwornice mocy pomocniczej i układy chłodzenia, a także zespoły dystrybucji energii (rozdzielnia wysokiego napięcia). Ponadto dane operacyjne będą gromadzone przez oparty na sztucznej inteligencji system Smart Fleet Management) w celu późniejszego przesłania do stacji bazowej firmy obsługującej za pośrednictwem Kiepe Fleet Management (KFM).
  • naziemny system ładowania statycznego od Alstom. Jako kompaktowe rozwiązanie, SRS wtapia się niewidocznie w krajobraz miejski i zapewnia bezpieczne, zautomatyzowane i szybkie ładowanie dużą mocą na przystankach. Rozwiązanie to jest już stosowane na 15 kilometrach torów tramwajowych w Nicei, bez dodatkowych ograniczeń eksploatacyjnych i przy świetnej dostępności (>99,9%). W ramach projektu T Zen 4 i T Zen 5 Alstom opracuje systemy ładowania, a także dostarczy sprzęt, zainstaluje, uruchomi i udzieli gwarancji. Umowa ramowa obejmuje również umowę w zakresie serwisu systemu ładowania.
6 października na Busworld 2023 w Brukseli zadebiutował dwuprzegubowy autobus elektryczny ExquiCity24 dla regionu Île De France Mobilités.

Linie autobusowe T Zen 4 i T Zen 5

Linie T Zen 4 i T Zen 5 to ekspresowe linie autobusowe kursujące po wydzielonych pasach autobusowych. Linia T Zen 4 BRT pokonuje 14,8-kilometrowy odcinek pomiędzy Viry-Chatillon i Corbeil-Essonnes. Nowa linia zastąpi istniejącą linię 402, która jest najbardziej ruchliwą linią w obszarze metropolitalnym Paryża, przewożącą codziennie prawie 26 000 pasażerów. Linia T Zen 5 to nowa 9,5-kilometrowa trasa autobusowa łącząca Paryż-13 z Choisy-le-Roi przez Ivry-sur-Seine i Vitry-sur-Seine.

Filip Van Hool, dyrektor generalny Van Hool, tak skomentował tę premierę: -„Jesteśmy szczęśliwi i dumni, że firma Van Hool, w ścisłej współpracy z partnerami Kiepe Electric i Alstom, została wybrana przez Île-de-France Mobilités do realizacji tego wyjątkowego projekt mobilności w Île-de-France. Przyszłością transportu publicznego jest zeroemisyjność. To rozwiązanie, pierwsze na świecie, w pełni spełnia wysokie oczekiwania władz odpowiedzialnych za transport, kierowców i personelu obsługi technicznej oraz pasażerów w zakresie wysokiej jakości transportu publicznego, który jest zrównoważony i odpowiedzialny ekonomicznie”.

Z kolei dr Peter Radina, członek zarządu Knorr-Bremse Rail Vehicle Systems i odpowiedzialny za Kiepe Electric GmbH w Grupie Knorr-Bremse dodał: -„W przypadku tego projektu Île-de-France Mobilités zaufało naszym wysoce doświadczone konsorcjum opracowało innowacyjną koncepcję ładowania dużej mocy (HPC) dla autobusów. Dla Kiepe Electric ta pomyślna oferta jest kamieniem milowym i zwiastuje wejście na rynek transportu zbiorowego dla linii e-BRT.”

„Zespoły Alstom we Francji z dumą przyczyniają się do realizacji innowacyjnego i zrównoważonego rozwiązania w zakresie mobilności dla Île-de-France Mobilités, wraz z naszymi partnerami, dzięki naszemu przewodzącemu naziemnemu systemowi ładowania statycznego SRS. To rozwiązanie będzie pierwszym na świecie i zaoferuje wysoki poziom usług przy dużej łatwości obsługi. Skorzysta również z doświadczeń linii tramwajowej w Nicei, gdzie wdrożono i oddano do użytku system SRS w 15 km i 34 tramwajach” – skomentował ten projekt Jean-Baptiste Eyméoud, prezes Alstom we Francji.