Busworld 2023: MAN z premierą autobusu Lion`s City 12 E LE. Ze Starachowic
W październiku na targach Busworld w Brukseli zadebiutuje pierwszy elektryczny autobus niskowejściowym marki MAN.
Następnie już w 2024 r. wejdzie on do produkcji seryjnej w fabryce Starachowicach. Na razie pojazd ten spełnia wymogi klasy I, natomiast w przyszłości kto wie, czy nie "przeskoczy" do klasy II, międzymiastowej. Na lata 2024 / 2025 MAN już zapowiedział upgrade konstrukcji - podobnie jak całej rodziny Lion`s City - w oparciu m.in. o nowe baterie. Cel MAN to milion kilometrów na jednym zestawie akumulatorów.
MAN Lion`s City 12 E LE
Pierwszy elektryczny autobus niskowejściowy MAN zadebiutuje na targach Busworld 2023 w Brukseli. Debiutant wpisuje się w zmiany na europejskim rynku autobusów elektrycznych, gdzie mamy coraz więcej e-busów gotowych do obsługi także terenów podmiejskich i linii lokalnych.
-„Zawsze skupiamy się na klientach. Nasz cel jest całkiem jasny: upraszczanie operacji poprzez zrównoważone rozwiązania” – wyjaśnił Barbaros Oktay, dyrektor ds. autobusów w MAN Truck & Bus.
Elektrobus Low Entry opiera się on na elektrycznym 12-metrowym autobusie solo z napędem centralnym i akumulatorami modułowymi. Dzięki maksymalnie 41 fotelom pasażerskim, specjalnej przestrzeni dla wózków inwalidzkich i spacerowych, Lion's City 12 E LE idealnie nadaje się do linii podmiejskich z homologacją klasy I.
-„W szczególności fakt, że wszystkie siedzenia z tyłu pojazdu są zwrócone w kierunku jazdy, zapewnia pasażerom wygodę nawet podczas dłuższych podróży” – dodał Heinz Kiess z działu marketingu MAN Truck & Bus.
Dodajmy, że w tylnej części Lion's City 12 E LE nie ma wieży silnika, czyli podobnie jak w niskopodłogowym, starszym bracie. Poniżej porównanie podstawowych danych technicznych Lion`s City 12 E LE na tle starszych MAXI i MIDI modeli MAN:
Typ | MAN Lion`s City 10E | MAN Lion`s City 12E | MAN Lion`s City 12E LE |
Rodzaj autobusu | C-LF klasa I | C-LF klasa I | C/IC-LE klasa I |
Miejsce produkcji | Starachowice | Starachowice | Starachowice |
Wymiary | |||
Długość [mm] | 10.575 | 12.182 | 12.182 |
Szerokość [mm] | 2.550 | 2.550 | 2.550 |
Wysokość [mm] | 3.320 | 3.320 | 3.320 |
Rozstaw osi [mm] | 4.395 | 6.005 | 6.005 |
Liczba miejsc siedzących | 25 | 30 | 41 |
Liczba miejsc stojących | 42 | 47 | 28 |
Typ siedzeń | City Shell Advanced | City Shell Advanced | City Shell Advanced |
Liczba miejsc ogółem | 67 | 77 | 69 |
Układ napędowy Rodzaj | Elektryczny | Elektryczny | Elektryczny |
Moc silnika | 160 kW (ciągła) 240 kW (szczytowa) | 160 kW (ciągła) 240 kW (szczytowa) | 160 kW (ciągła) 240 kW (szczytowa) |
Silnik centralny | Silnik centralny | Silnik centralny | |
Pojemność baterii trakcyjnych | 400 kWh 5 pakietów | 480 kWh 6 pakietów | 480 kWh 6 pakietów |
Skrzynia biegów | Nie dotyczy | Nie dotyczy | Nie dotyczy |
Pojemność zbiornika | Nie dotyczy | Nie dotyczy | Nie dotyczy |
Pojemność zbiornika Ad-blue | Nie dotyczy | Nie dotyczy | Nie dotyczy |
Układ osi | 4 x 2 | 4 x 2 | 4 x 2 |
Oś przednia | Zawieszenie niezależne | Zawieszenie niezależne | Zawieszenie niezależne |
Oś napędowa | Oś portalowa | Oś portalowa | Oś portalowa |
Oś wleczona | Nie dotyczy | Nie dotyczy | Nie dotyczy |
Przełożenie tylnego mostu | 5,12 | 5,12 | 5,12 |
Układ drzwi | 2 – 2 – 2 Napędzane elektrycznie | 2 – 2 – 2 Napędzane elektrycznie | 1 – 2 – 0 Napędzane elektrycznie |
Klimatyzacja | Eberspacher ze zintegrowaną pompą ciepła 25 kW | Eberspacher ze zintegrowaną pompą ciepła 25 kW | Valeo ze zintegrowaną pompą ciepła 37 kW |
Wyposażenie | |||
ESP | Tak | Tak | Tak |
Tempomat | Tak | Tak | Tak |
System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu LGS | Nie | Nie | Tak |
Asystent hamowania awaryjnego EBA | Nie | Nie | Tak |
TPM (system monitoringu ciśnienia w ogumieniu) | Tak | Tak | Tak |
System detekcji przeszkód bocznych | Tak | Tak | Tak |
MAN OptiView (lusterka elektroniczne) | Tak | Tak | Tak |
Oświetlenie zewnętrzne w technologii LED | Tak | Tak | Tak |
Oświetlenie wewnętrzne w technologii LED | Tak | Tak | Tak |
Perspektywa MAN 2024
Co ciekawe, MAN już mocno skupia się na tym, jak udoskonali nową konstrukcję, co mam mieć miejsce w 2024 roku. I tak wejdzie wówczas:
- nowa platforma elektroniczna, która będzie stosowana we wszystkich autobusach MAN i NEOPLAN. Dzięki niej w Lion's City E pojawi się zupełnie nowy kokpit. Jego sercem będzie centralny wyświetlacz o przekątnej 12 cali, całkowicie cyfrowy i z dużym, centralnym obszarem dla komunikatów. Opcjonalnie będzie można zamówić także nową wielofunkcyjną kierownicę MAN. Od 2024 roku zmodyfikowane zostanie miejsce pracy kierowcy pod kątem łatwości obsługi poprzez rozmieszczenie przełączników i przyrządów.
- nowe systemy wspomagania i bezpieczeństwa, Nowe funkcje to wspomagany radarem asystent skrętu (w standardzie) z ostrzeżeniami wyświetlanymi kaskadowo na dobrze widocznych światłach LED w słupku A. W opcji będzie asystent zmiany pasa ruchu (LCS) i wówczas lewa strona autobusu będzie także monitorowana, co jest szczególnie pomocne w ruchliwym ruchu miejskim. Nowy radar bliskiego zasięgu wykryje również niebezpieczeństwa z przodu pojazdu i zostanie zintegrowani z asystentem hamowania awaryjnego EBA+ (opcja)
Perspektywa MAN 2025
W dalszej przyszłości – w roku 2025 – seria autobusów miejskich MAN zostanie wzbogacona o:
- elektryczną oś portalową, która połączy silnik elektryczny, wał napędowy i konwencjonalną oś mechaniczną w jeden element. Zdaniem MAN oś E ma kilka zalet: zmiana biegów podczas jazdy w dalszym ciągu nie jest konieczna. Ponadto zarówno w przypadku autobusu solo, jak i autobusu przegubowego wymagana jest tylko jedna oś napędzana. Pojazd w przetargach zdobywa także punkty za więcej miejsca w środku. Dzięki niższym stratom całkowitym i optymalizacji systemu zużycie energii zmniejsza się o około 15 procent.
- zwiększoną moc ładowania do 375 kW, co oznacza, że w zaledwie 60 minut akumulatory autobusu solo naładują się do 80 procent swojej pojemności, a w ciągu 1,5 godziny będą już w pełni naładowane. W autobusie przegubowym pełne naładowanie zajmie 2 godziny, a po 1,5 godzinie jest naładowane w 80 procentach.
- ładowanie za pomocą pantografu. W końcu! Od 2025 roku pojawi się także możliwość automatycznego ładowania pojazdów z pantografami w zajezdni od góry, poprzez szyny ładowania na dachu (pantograf odwrócony). Zaletą tego rozwiązania jest to, że w bezpośrednim otoczeniu nie ma kabli ani kolumn ładujących.
- nową generację akumulatorów wykorzystujących najnowszą technologię akumulatorów litowo-jonowych (NMC). Będą one produkowane w dużych seriach we własnej fabryce akumulatorów MAN w Norymberdze. Od początku 2025 roku. Akumulatory te – cały czas montowane na dachu – mają mieć rekordową wydajność. W przypadku MAN Lion's City 10 E do 445 kWh ; w przypadku MAN Lion's City 12 E do 534 kWh i w MAN Lion's City 18 E aż do 712 kWh.
Natomiast podobnie, jak teraz, także w przyszłości klienci MAN będą mogli sami decydować o liczbie akumulatorów, aby jak najlepiej dostosować się do indywidualnych potrzeb. W przypadku Lion's City 10 E dostępne są cztery lub pięć paczek baterii, w Lion's City 12 E klienci operatorzy mogą wybierać pomiędzy czterema, pięcioma lub sześcioma pakami, a w przypadku 18-metrowego autobusu elektrycznego między sześcioma, siedmioma lub ośmioma zestawami. Ich temperatura jest kontrolowana za pomocą obwodu chłodzącego, zintegrowanego z układem klimatyzacji pojazdu, który również znajduje się na dachu pojazdu.