Busworld 2023: MAN z premierą autobusu Lion`s City 12 E LE. Ze Starachowic

infobus
25.09.2023 08:07

W październiku na targach Busworld w Brukseli zadebiutuje pierwszy elektryczny autobus niskowejściowym marki MAN.

Następnie już w 2024 r. wejdzie on do produkcji seryjnej w fabryce Starachowicach. Na razie pojazd ten spełnia wymogi klasy I, natomiast w przyszłości kto wie, czy nie "przeskoczy" do klasy II, międzymiastowej. Na lata 2024 / 2025 MAN już zapowiedział upgrade konstrukcji - podobnie jak całej rodziny Lion`s City - w oparciu m.in. o nowe baterie. Cel MAN to milion kilometrów na jednym zestawie akumulatorów.

MAN Lion`s City 12 E LE

Pierwszy elektryczny autobus niskowejściowy MAN zadebiutuje na targach Busworld 2023 w Brukseli. Debiutant wpisuje się w zmiany na europejskim rynku autobusów elektrycznych, gdzie mamy coraz więcej e-busów gotowych do obsługi także terenów podmiejskich i linii lokalnych.

-„Zawsze skupiamy się na klientach. Nasz cel jest całkiem jasny: upraszczanie operacji poprzez zrównoważone rozwiązania” – wyjaśnił Barbaros Oktay, dyrektor ds. autobusów w MAN Truck & Bus.

Elektrobus Low Entry opiera się on na elektrycznym 12-metrowym autobusie solo z napędem centralnym i akumulatorami modułowymi. Dzięki maksymalnie 41 fotelom pasażerskim, specjalnej przestrzeni dla wózków inwalidzkich i spacerowych, Lion's City 12 E LE idealnie nadaje się do linii podmiejskich z homologacją klasy I.

-„W szczególności fakt, że wszystkie siedzenia z tyłu pojazdu są zwrócone w kierunku jazdy, zapewnia pasażerom wygodę nawet podczas dłuższych podróży” – dodał Heinz Kiess z działu marketingu MAN Truck & Bus.

Dodajmy, że w tylnej części Lion's City 12 E LE  nie ma wieży silnika, czyli podobnie jak w niskopodłogowym, starszym bracie. Poniżej porównanie podstawowych danych technicznych Lion`s City 12 E LE na tle starszych MAXI i MIDI modeli MAN:

TypMAN Lion`s City 10EMAN Lion`s City 12EMAN Lion`s City 12E LE
Rodzaj autobusuC-LF klasa IC-LF klasa IC/IC-LE klasa I
Miejsce produkcjiStarachowiceStarachowiceStarachowice
Wymiary   
Długość [mm]10.57512.18212.182
Szerokość [mm]2.5502.5502.550
Wysokość [mm]3.3203.3203.320
Rozstaw osi [mm]4.3956.0056.005
Liczba miejsc siedzących253041
Liczba miejsc stojących424728
Typ siedzeńCity Shell AdvancedCity Shell AdvancedCity Shell Advanced
Liczba miejsc ogółem677769
Układ napędowy RodzajElektrycznyElektrycznyElektryczny
Moc silnika160 kW (ciągła) 240 kW (szczytowa)160 kW (ciągła) 240 kW (szczytowa)160 kW (ciągła) 240 kW (szczytowa)
 Silnik centralnySilnik centralnySilnik centralny
Pojemność baterii trakcyjnych400 kWh 5 pakietów480 kWh 6 pakietów480 kWh 6 pakietów
Skrzynia biegówNie dotyczyNie dotyczyNie dotyczy
Pojemność zbiornikaNie dotyczyNie dotyczyNie dotyczy
Pojemność zbiornika Ad-blueNie dotyczyNie dotyczyNie dotyczy
Układ osi4 x 24 x 24 x 2
  Oś przedniaZawieszenie niezależneZawieszenie niezależneZawieszenie niezależne
Oś napędowaOś portalowaOś portalowaOś portalowa
Oś wleczonaNie dotyczyNie dotyczyNie dotyczy
Przełożenie tylnego mostu5,125,125,12
Układ drzwi2 – 2 – 2 Napędzane elektrycznie2 – 2 – 2 Napędzane elektrycznie1 – 2 – 0 Napędzane elektrycznie
KlimatyzacjaEberspacher ze zintegrowaną pompą ciepła 25 kWEberspacher ze zintegrowaną pompą ciepła 25 kWValeo ze zintegrowaną pompą ciepła 37 kW
Wyposażenie   
ESPTakTakTak
TempomatTakTakTak
System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu LGSNieNieTak
Asystent hamowania awaryjnego EBANieNieTak
TPM (system monitoringu ciśnienia w ogumieniu)TakTakTak
System detekcji przeszkód bocznychTakTakTak
MAN OptiView (lusterka elektroniczne)TakTakTak
Oświetlenie zewnętrzne w technologii LEDTakTakTak
Oświetlenie wewnętrzne w technologii LEDTakTakTak

Perspektywa MAN 2024

Co ciekawe, MAN już mocno skupia się na tym, jak udoskonali nową konstrukcję, co mam mieć miejsce w 2024 roku. I tak wejdzie wówczas:

  • nowa platforma elektroniczna, która będzie stosowana we wszystkich autobusach MAN i NEOPLAN. Dzięki niej w Lion's City E pojawi się zupełnie nowy kokpit. Jego sercem będzie centralny wyświetlacz o przekątnej 12 cali, całkowicie cyfrowy i z dużym, centralnym obszarem dla komunikatów. Opcjonalnie będzie można zamówić także nową wielofunkcyjną kierownicę MAN. Od 2024 roku zmodyfikowane zostanie miejsce pracy kierowcy pod kątem łatwości obsługi poprzez rozmieszczenie przełączników i przyrządów.
  • nowe systemy wspomagania i bezpieczeństwa, Nowe funkcje to wspomagany radarem asystent skrętu (w standardzie) z ostrzeżeniami wyświetlanymi kaskadowo na dobrze widocznych światłach LED w słupku A. W opcji będzie asystent zmiany pasa ruchu (LCS) i wówczas lewa strona autobusu będzie także monitorowana, co jest szczególnie pomocne w ruchliwym ruchu miejskim. Nowy radar bliskiego zasięgu wykryje również niebezpieczeństwa z przodu pojazdu i zostanie zintegrowani z asystentem hamowania awaryjnego EBA+ (opcja)
MAN Lions City 12 E LE pierwszym elektrycznym autobusem niskowejściowym MAN w historii.

Perspektywa MAN 2025

W dalszej przyszłości – w roku  2025 – seria autobusów miejskich MAN zostanie wzbogacona o:

  • elektryczną oś portalową, która połączy silnik elektryczny, wał napędowy i konwencjonalną oś mechaniczną w jeden element. Zdaniem MAN oś E ma kilka zalet: zmiana biegów podczas jazdy w dalszym ciągu nie jest konieczna. Ponadto zarówno w przypadku autobusu solo, jak i autobusu przegubowego wymagana jest tylko jedna oś napędzana. Pojazd w przetargach zdobywa także punkty za więcej miejsca w środku. Dzięki niższym stratom całkowitym i optymalizacji systemu zużycie energii zmniejsza się o około 15 procent.
  • zwiększoną moc ładowania do 375 kW, co oznacza, że w zaledwie 60 minut akumulatory autobusu solo naładują się do 80 procent swojej pojemności, a w ciągu 1,5 godziny będą już w pełni naładowane. W autobusie przegubowym pełne naładowanie zajmie 2 godziny, a po 1,5 godzinie jest naładowane w 80 procentach.
  • ładowanie za pomocą pantografu. W końcu! Od 2025 roku pojawi się także możliwość automatycznego ładowania pojazdów z pantografami w zajezdni od góry, poprzez szyny ładowania na dachu (pantograf odwrócony). Zaletą tego rozwiązania jest to, że w bezpośrednim otoczeniu nie ma kabli ani kolumn ładujących.
  • nową generację akumulatorów wykorzystujących najnowszą technologię akumulatorów litowo-jonowych (NMC). Będą one produkowane w dużych seriach we własnej fabryce akumulatorów MAN w Norymberdze. Od początku 2025 roku. Akumulatory te – cały czas montowane na dachu – mają mieć rekordową wydajność. W  przypadku MAN Lion's City 10 E do 445 kWh ; w przypadku MAN Lion's City 12 E do 534 kWh i w MAN Lion's City 18 E aż do 712 kWh.

Natomiast podobnie, jak teraz, także w przyszłości klienci MAN będą mogli sami decydować o liczbie akumulatorów, aby jak najlepiej dostosować się do indywidualnych potrzeb. W przypadku Lion's City 10 E dostępne są cztery lub pięć paczek baterii, w Lion's City 12 E klienci operatorzy mogą wybierać pomiędzy czterema, pięcioma lub sześcioma pakami, a w przypadku 18-metrowego autobusu elektrycznego między sześcioma, siedmioma lub ośmioma zestawami. Ich temperatura jest kontrolowana za pomocą obwodu chłodzącego, zintegrowanego z układem klimatyzacji pojazdu, który również znajduje się na dachu pojazdu.

MAN Lions City 12 E LE pierwszym elektrycznym autobusem niskowejściowym MAN w historii.