Busworld 2023: MAN DigitalServices, czyli cyfrowa obsługa autobusów

infobus
06.11.2023 08:02

Przedstawiamy MAN DigitalServices, czyli inteligentne rozwiązania cyfrowe w celu osiągnięcia większej wydajności i zrównoważonego rozwoju w dziale autobusów

MAN Truck & Bus zgodnie z mottem „Simplifying Business” dąży do uproszczenia działalności swoich klientów. Aby to osiągnąć, asortyment usług cyfrowych jest stale poszerzany. Na targach Busworld 2023 firma MAN zaprezentuje rozwiązania, z których korzystają klienci autobusów.

zrównoważony rozwój

Cyfryzacja oznacza wydajność, a co za tym idzie, zrównoważony rozwój. Dzięki inteligentnym usługom cyfrowym procesy stają się prostsze, a tym samym bardziej ekonomiczne.

-"To bardzo ważna kwestia, zwłaszcza w obszarze transportu i mobilności. Dlatego, zgodnie z naszym mottem -Simplifying Business, chcemy, aby dzięki rozwiązaniom MAN DigitalServices korzystanie z naszych autobusów było jeszcze bezpieczniejsze, wygodniejsze, bardziej ekonomiczne i ekologiczne oraz zintegrowane systemowo”, mówi Heinz Kiess, dyrektor marketingu produktów autobusowych w MAN Truck & Bus. Aby być zawsze na bieżąco i móc stale oferować klientom nowe usługi, MAN stale rozszerza asortyment usług cyfrowych.

Celem usług jest zapewnienie przedsiębiorcom jak najlepszego wsparcia w zakresie optymalizacji procesów biznesowych, obniżenia kosztów paliwa i kosztów administracyjnych, planowania oraz zarządzania pracą serwisową w autobusie albo czasem i ciągłego coachingu kierowców. Klientom oferowane są kompleksowe usługi w zakresie zarządzania telematyką i flotą, a także cyfrowe rozwiązania w zakresie elektromobilności / Charging & Battery. W przypadku MAN rozszerzenie asortymentu cyfrowego koncentruje się przede wszystkim na jeszcze lepszym dostosowaniu istniejącego asortymentu do zagadnienia elektromobilności.

MAN DigitalServices: Inteligentne rozwiązania cyfrowe w celu osiągnięcia większej wydajności i zrównoważonego rozwoju w dziale autobusów
MAN DigitalServices: Inteligentne rozwiązania cyfrowe w celu osiągnięcia większej wydajności i zrównoważonego rozwoju w dziale autobusów

MAN eManager:

Wydajniejsze i łatwiejsze zarządzanie ładowaniem i akumulatorami

Dzięki MAN eManager klienci już teraz korzystają z koncepcji elektromobilności obejmującej dostosowane do indywidualnych potrzeb, przyszłościowych rozwiązań w zakresie mobilności. Firma MAN zrestrukturyzowała swoje usługi eManager, aby menedżerowie flot mogli optymalnie zarządzać swoimi autobusami elektrycznymi. Za pomocą cyfrowego narzędzia na platformie RIO, opartej na chmurze platformie TRATON, można wygodnie sterować akumulatorem, temperaturą w pomieszczeniu i wieloma innymi parametrami pojazdu, siedząc wygodnie przy biurku.

Aby umożliwić klientom wybór narzędzia z odpowiednimi dla nich funkcjami, MAN oferuje dwie opcje: bezpłatny MAN eManager S z podstawowymi funkcjami oraz MAN eManager M z rozszerzonymi funkcjami produktu. Umożliwiają one dokładne monitorowanie pojazdu i akumulatora, ładowanie z funkcją minutnika oraz wstępne przygotowanie klimatyczne autobusu elektrycznego MAN Lion's City E. Dzięki temu zarządzanie ładowaniem jest bardziej jasne, prostsze i wydajniejsze oraz zapewnia szczególnie wysoką dostępność pojazdu. „MAN eManager dba także o to, aby stan naładowania akumulatorów był zawsze zgodny z rozkładem jazdy, zwiększa zasięg i chroni akumulatory”, mówi Kiess.

MAN DigitalServices: Inteligentne rozwiązania cyfrowe w celu osiągnięcia większej wydajności i zrównoważonego rozwoju w dziale autobusów
MAN DigitalServices: Inteligentne rozwiązania cyfrowe w celu osiągnięcia większej wydajności i zrównoważonego rozwoju w dziale autobusów

MAN ServiceCare:

Każdy, kto ceni sobie cyfrowe zarządzanie konserwacją i naprawami, dzięki MAN ServiceCare jest na dobrej drodze. Usługa jest połączona z MAN Mobile24 i aplikacją MAN Driver. MAN ServiceCare zapewnia przejrzystość informacji o wymagalnych i zbliżających się pracach konserwacyjnych, umożliwiając w ten sposób proaktywne zarządzanie konserwacją i inteligentne łączenie wizyt w warsztatach. Klienci mogą ograniczyć liczbę wizyt w warsztatach i zawsze mieć pod kontrolą status konserwacji floty. W zależności od wymagań można wybierać między pakietami MAN ServiceCare S i MAN ServiceCare M. Usługa już w bezpłatnym pakiecie podstawowym S zapewnia większą dyspozycyjność pojazdów dzięki zoptymalizowanemu stanowi konserwacji pojazdów i prewencyjnym wizytom w warsztacie. Przekazując planowanie administracyjne stacji obsługi serwisowej MAN, klienci oszczędzają czas. A w przypadku awarii MAN Mobile24 i najbliższa stacja obsługi serwisowej MAN mogą zapewnić klientom jeszcze bardziej ukierunkowane wsparcie.

Jest to możliwe dzięki zdalnej diagnostyce pojazdu za pomocą usługi. Dzięki pakietowi M klienci mogą samodzielnie kontrolować stan poszczególnych komponentów. Rozszerzony dostęp do systemu umożliwia szczegółowe i indywidualne monitorowanie pojazdów i komponentów. Na tej podstawie menedżerowie flot mogą decydować, które prace konserwacyjne lub naprawy wykonać samodzielnie, a które zlecić firmie MAN. Możliwość integracji pojazdów innych producentów dodatkowo zwiększa elastyczność. Usługa MAN ServiceCare jest stale udoskonalana i w przyszłości będzie generowanych coraz więcej informacji na temat prewencji. To jeszcze bardziej ograniczy nieplanowane przestoje, dzięki czemu pojazdy będą gotowe do maksymalnego wykorzystania.

MAN DigitalServices: Inteligentne rozwiązania cyfrowe w celu osiągnięcia większej wydajności i zrównoważonego rozwoju w dziale autobusów
MAN DigitalServices: Inteligentne rozwiązania cyfrowe w celu osiągnięcia większej wydajności i zrównoważonego rozwoju w dziale autobusów

Perform: efektywności floty

W zakresie ekonomicznej jazdy klientom oferowana jest usługa „Perform”. Analizuje ona w żądanym okresie wszystkie dane pojazdu w odniesieniu do stylu jazdy kierowcy. W ten sposób można wykonywać miarodajne analizy i porównywalne oceny kierowców.

W rezultacie można zidentyfikować nieekonomiczne style jazdy oraz celowo zwiększyć wydajność jazdy kierowców. Dzięki temu klienci optymalizują wydajność floty pojazdów i trwale zwiększają efektywność oraz ekonomiczność floty poprzez redukcję kosztów paliwa, emisji CO2 i całkowitego kosztu posiadania (TCO).

Geo: Optymalizacja tras

W obszarze lokalizacji pojazdów oferowana jest usługa „Geo”, a tym samym kompleksowy cyfrowy kompas dla floty pojazdów. Dzięki historii przejazdów gromadzone są dane z ostatnich 25 miesięcy, co pozwala na tworzenie idealnych tras dla zamówień klientów i identyfikację potencjału optymalizacji wydajności jazdy. Usługa zapewnia niezawodne, efektywne planowanie trasy z licznymi mapami. Punkty użyteczne i geofence można tworzyć indywidualnie. Ponadto za pomocą funkcji „udostępniania pozycji” można łatwo udostępniać klientom dane pozycji pojazdów i grup pojazdów za pomocą łącza. Dzięki bezpłatnej aplikacji „Pocket Fleet” klienci mają zawsze widoczne wszystkie informacje o statusie swoich pojazdów i kierowców.

Wyjątki: Powiadamianie o zdarzeniach krytycznych dla biznesu

„Wyjątki” to bezpłatna funkcja dostępna dla wszystkich klientów platformy RIO. Dzięki tej usłudze przedsiębiorcy czy menadżerowie flot mogą być powiadamiani m.in. o „wydarzeniach” specjalnych. Tego typu zdarzenia, oparte na zdefiniowanych przez użytkownika, indywidualnych zasadach, mogą mieć miejsce np. w sytuacji, gdy jeden z pojazdów przez dłuższy czas przekracza określoną prędkość, zbyt długo stoi z włączonym silnikiem lub wjeżdża w strefę zamkniętą dla autobusów. Warunkiem korzystania z wyjątków jest zamówienie również odpowiedniej usługi, która służy jako baza danych.

Compliant i Timed:

Predykcyjna kontrola czasów jazdy i odpoczynku

Usługi „Compliant” i Timed” należące do kategorii zarządzania tachografami i czasem zapewniają dostępność danych z kart kierowcy i tachografów zawsze i wszędzie. Timed w czasie rzeczywistym przekazuje informacje na temat działania kierowców (np. czasy jazdy i odpoczynku). Ponadto funkcja ta umożliwia predykcyjną kontrolę czasów jazdy i odpoczynku, a także przerw, gotowości i czasów pracy – jest to niezbędny warunek efektywnego planowania tras i zleceń, a także unikania naruszeń czasu jazdy. Compliant przechowuje informacje i tym samym wspiera przedsiębiorców w wypełnianiu prawnego obowiązku regularnego odczytywania i archiwizowania danych z tachografów i kart kierowców.

Aplikacja MAN Driver

Aplikacja MAN Driver jest idealnie dostosowana do codziennego życia kierowców. Można ją bezpłatnie pobrać ze sklepu Google Play lub Apple App Store. Aplikacja oferuje kierowcom autobusów następujące funkcje: cyfrową kontrolę odjazdu z przewodnikiem, obejmującą powiadamianie o szkodach w przypadku awarii, przegląd czasów jazdy i odpoczynku (jeśli zamówiono opcję Timed), wezwanie do awarii MAN Mobile24, wyszukiwanie punktów pomocy technicznej oraz filmy instruktażowe z ekspertami MAN. Aplikacja MAN Driver dzięki szerokiej gamie funkcji wspomaga kierowców autobusów w ich codziennych zadaniach i zapewnia niezawodną pomoc w razie awarii. Zapewnia również połączenie w sieć kierowcy, menedżera floty i warsztatu. Można zintegrować również inne rozwiązania MAN DigitalServices, takie jak „Perform”, dlatego aplikacja pozwala także na zwiększenie wydajności i ekonomiczności.

Data Provision

Dzięki usłudze „MAN DataPackages” firma MAN Truck & Bus oferuje dostarczanie danych pojazdu, a tym samym umożliwia wydajne i efektywne wykorzystanie danych. Celem jest zapewnienie dużym klientom flotowym posiadającym mieszane floty danych o wysokiej wartości użytkowej, aby wspierać ich w codziennej pracy w możliwie najlepszy sposób. „Popieramy i wspieramy przejrzystość danych w całej branży, ponieważ jest to ważny warunek innowacji, synergii i dobrego partnerstwa”, mówi Bianca Pazitor, menedżer portfela autobusowych usług cyfrowych w MAN Truck & Bus. Data Package S i protokół TiGR będą dostępne od pierwszej połowy 2024 roku. Klienci korzystają między innymi z faktu, że nie jest wymagany interfejs FMS ani skrzynka innej firmy. „Dzięki temu usługa jest szczególnie zrównoważona, ponieważ zużywa mniej zasobów”, dodaje Bianca Pazitor. Planuje się również, że w przyszłości MAN udostępni jeszcze więcej danych.

Free Trial: przez trzy miesiące

Klienci, którzy chcieliby przetestować MAN DigitalServices, mają możliwość takiego bezpłatnego testowania przez trzy miesiące.

Ofertę testową można wykorzystać raz dla nowego i obecnego klienta, jeśli do tej pory nie zamówiono usług płatniczych.

Obowiązuje ona dla wszystkich pojazdów we flocie klienta w okresie testowym. Bezpłatny okres testowy kończy się automatycznie i nie wymaga wypowiedzenia.

MAN współpracuje z CO2OPT

Cyfrowe zarządzanie oponami znacznie obniża koszty operacyjne

CO2OPT oferuje platformę opartą na danych, która określa optymalny asortyment opon dla indywidualnych profili zastosowań pojazdów, a tym samym w zrównoważony sposób zwiększa wydajność floty. „Dzięki odpowiedniej strategii dotyczącej opon można zaoszczędzić aż do 10% kosztów paliwa i emisji CO2 – a to znaczna oszczędność, biorąc pod uwagę średnie przebiegi firmy transportowej. Aby umożliwić naszemu klientowi wykorzystanie tego potencjału oszczędności, zdecydowaliśmy się na współpracę z CO2OPT GmbH”, mówi Heinz Kiess. Celem jest znaczne obniżenie kosztów operacyjnych firm transportowych poprzez zoptymalizowane cyfrowe zarządzanie oponami, wydłużenie cyklu życia opon i przyczynienie się do ochrony klimatu dzięki związanej z tym redukcji emisji CO2. Ponadto przy pomocy sztucznej inteligencji i innowacyjnego oprogramowania można zdigitalizować liczne procesy związane z zarządzaniem oponami. „Partnerstwo pomiędzy MAN i CO2OPT stanowi kompleksową optymalizację w zakresie zarządzania oponami, począwszy od oryginalnego wyposażenia, a skończywszy na częściach zamiennych. Rozwiązanie to jest korzystne nie tylko w przypadku konwencjonalnych pojazdów, ale także pojazdów z napędami alternatywnymi”, mówi Benjamin Bartsch, dyrektor operacyjny i współzałożyciel CO2OPT GmbH.

Łatwe korzystanie z MAN DigitalServices

Rozwiązania MAN DigitalServices zapewniają ekonomiczne i efektywne zarządzanie flotą klientów MAN. Aby korzystać z usług, klienci muszą zarejestrować się na platformie RIO. Wszystkie informacje na temat MAN DigitalServices można znaleźć na stronie www.man.eu/marketplace