Busworld 2023: Kolejny producent autobusów z Rumunii. Automecanica
Na targach w Brukseli zadebiutowała firma Automecanica, czyli rumuńskiej firma motoryzacyjnej, której początki sięgają 1941 roku.
Przedsiębiorstwo z Medias zaczynało jako warsztat obsługi technicznej samolotów, Dziś Automecanica rozszerza swoje portfolio o takie nowe rynki takie, jak naczepy, autobusy, a docelowo także tramwaje i pociągi. Bardzo ambitnie! Dodajmy, że w 2021 roku na rumuńskim rynku pojawił się też inny start-up – ATP z Baia Mare, a w zamierzchłej historii legendarna marka Roman budowała na bazie ciężarówek miejskie autobusy przegubowe.
premiera AM12
Na wystawie Busworld zadebiutował niskopodłogowy autobus elektryczny Automecanica AM12 zasilany akumulatorami NMC lub LFP o mocy do 420 kWh (od 5 do 12 modułów na dachu). Pojazd ten napędzany jest silnikiem firmy Plastic Omnium o mocy 250 kW / 3000 Nm, a cały układ zarządzania energią elektryczną pochodzi od firmy Actia. Na pokładzie jest miejsce dla maksymalnie 87 pasażerów.
W zakresie autobusów elektrycznych oferta docelowo obejmie pięć różnych modeli o długości od 6 do 18 metrów, w tym:
- AM6
- AM9
- AM12
- AM18
Dodatkowo firma przewiduje wariant wysokopodłogowy – międzymiastowy pojazd AMT.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nie tylko autobusy
Firma z Medias ma ambitne plany w sektorze transportu publicznego. Pod patronatem Automecanica Mobility, strategia zakłada przekształcenie całej grupy w znaczącego gracza dla całej branży – od elektrobusów po tramwaje i pociągi. Automecanica planuje wprowadzić pierwszy lekki pojazd kolejowy (LRT) w 2024 r., a następnie skład metra w 2026 r.
W latach 2024-2026 spółka planuje wytwarzać wszystkie produkty dla rumuńskiej branży transportowej i stać się liderem na rynku transportu miejskiego.
Dzisiaj widać, że rumuńska firma ma dobrze opanowaną technologie spawania i formowania blach. Zapewnia też pełną usługę montażu pojazdów o różnej wielkości – od złożenia mechanicznych podzespołów po programowanie i testy. To może być ciekawa propozycja dla firm z Chin.