Busworld 2023: Debiut autobusu MAN Lion`s Intercity na trzech osiach
Od swojej prezentacji jesienią 2021 roku, międzymiastowa seria autobusów MAN Lion’s Intercity LE „dorobiła” się wersji trzyosiowej.
Tym samym podczas targów Busworld na stoisku MAN zobaczymy kolejną – obok elektrobusu Lion`s City E LE – premierę: trzyosiowy autobus międzymiastowy Lion’s Intercity LE 14 o długości 14,4 m i pojemności do 127 pasażerów (!) Dodatkowo wszystkie "lwy" wzbogacone zostaną w w 2024 roku o nową platformę elektroniczną i cyfrowy kokpit.
klasa MEGA
Autobus MAN Lion’s Intercity LE 14 to pojazd o dużej pojemności do transportu międzymiastowego i miejskiego, charakteryzujący się maksymalną elastycznością za rozsądną cenę. Jego podstawowe dane techniczne są następujące:
- wysoka dopuszczalna masa całkowita wynosząca 26 ton,
- do 63 miejsc siedzących przy maksymalnej pojemności do 127 pasażerów! To wzrost o 14 pasażerów w porównaniu z długim, dwuosiowym Lion’s Intercity LE 13,
- kompaktowy promień skrętu wynoszący 23,8 m, dzięki osi wleczonej,
- opcjonalne trzecie drzwi z tyłu;
- nowoczesny cyfrowy kokpit w dwóch opcjonalnych wariantach.
Dodatkowo od roku modelowego 2024 we wszystkich autobusach MAN wejdzie nowa platforma elektroniczna. Także i w Lion’s Intercity LE.
500 x Lion’s Intercity LE
Do tej pory zamówiono grubo ponad 500 egzemplarzy Lion’s Intercity LE, który jest produkowany w MAN Bus Ankara. Większość pojazdów sprzedano w wersji dwunastometrowej. Ten wariant wybiera ponad 80 proc. klientów. Model ten jest szczególnie popularny w Niemczech i Europie Środkowej.
Podobnie jak w poprzednich modelach, MAN oferuje warianty , które maja identyczny wygląd zewnętrzny, ale różnią się wyposażaniem dostosowywanym do różnych profili zastosowań:
- podmiejski wariant Lion’s Intercity LE 14 ma podłogę bez platformy w obszarze niskopodłogowym i jest wyposażony w opony 275/70 R 22,5 (wysokość wejściowa 340 mm). Wersja ta standardowo wyposażona jest w dwuskrzydłowe drzwi przednie i środkowe otwierane do wewnątrz. Opcjonalnie dostępne są trzecie drzwi w wersji pneumatycznej, odchylanej na zewnątrz, zapewniającej jeszcze lepszy przepływ pasażerów – co stanowi wyraźną przewagę nad innymi konkurentami w tym segmencie.
- wariant intercity jest standardowo wyposażona w opony 295/80 R 22,5 (wysokość wejściowa 380 mm). Ponadto zawsze ma platformę z przodu (wysokość z przodu 1425 mm, z tyłu 1875 mm). Ponadto opcja ta posiada standardowo drzwi otwierane na zewnątrz, drzwi przednie jedno lub dwuskrzydłowe, a drzwi środkowe zawsze dwuskrzydłowe.
Wszystkie warianty Lion’s Intercity LE można skonfigurować z nowoczesnymi poręczami sufitowymi lub opcjonalnie półkami bagażowymi o regulowanej wysokości w wersji otwartej lub zamkniętej. Rozmieszczenie półek bagażowych w autobusie można elastycznie dostosować pomiędzy przednią i tylną częścią, a także pomiędzy prawą i lewą stroną.
W autobusach międzymiastowych montowane są standardowo siedzenia typu MAN Intercity Basic. Są one dostępne zarówno bez, jak i opcjonalnie z dwu- lub trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa, w zależności od klasyfikacji. W wariancie miejskim oferowane są fotele miejskie z serii City Shell z różnymi powierzchniami siedzisk i tapicerką siedzeń. Opcjonalny wariant MAN City Comfort jest dostępny standardowo z trzypunktowym pasem bezpieczeństwa.
Autobusowe serce
Dzięki sześciocylindrowemu silnikowi MAN D1556 LOH - zapożyczonemu z rodziny autobusów miejskich Lion’s City – modele Intercity posiadają sprawdzony układ napędowy, który równie dobrze sprawdza się w ruchu miejskim, jak i w transporcie regionalnym.
Lion’s Intercity LE 14 posiada 9-litrowy sześciocylindrowy silnik w dwóch wariantach mocy 330 KM (243 kW) i 360 KM (265 kW) z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym odpowiednio 1400 Nm i 1600 Nm. Silniki MAN przystosowane są zarówno do paliw FAME, jak i uwodornionych olejów roślinnych (HVO100) oraz paliw syntetycznych (XtL).
Jednostki MAN D15 można uzupełnić o system MAN EfficientHybrid, który w znaczący sposób przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji. To innowacja w tym segmencie – zwłaszcza, że jest to możliwe w przypadku wszystkich modeli. Ponadto standardowa funkcja stop-start MAN EfficientHybrid zapewnia ciszę podczas zatrzymania się na przystankach i na światłach. Sercem systemu jest generator rozrusznika wału korbowego o mocy 12 kW, który podczas hamowania zamienia energię mechaniczną na energię elektryczną. Dzięki odwrotnemu działaniu generatora rozrusznika wału korbowego silnik MAN D15 można w ciągu kilku chwil ponownie uruchomić i doładować podczas kolejnego przyspieszania momentem obrotowym maksymalnie do 220 Nm, co z kolei znacznie zmniejsza obciążenia silnika.
Wszystkie silniki MAN do Lion’s Intercity LE są wyposażone w sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów ZF Ecolife 2. Dzięki funkcji TopoDyn automat dostosowuje przełożenie do topografii i aktualnego obciążenia. Uwaga - w tym segmencie MAN nie oferuje manualnej skrzyni biegów.
Oś wleczona trzyosiowych modeli MAN Lion’s City Intercity LE 14 jest sterowana elektrohydraulicznie. Zmniejsza to zużycie opon, a także pozwala na znacznie mniejszy promień skrętu (23,8 m). Gdy pojazd jest pusty, oś tylną można w ukierunkowany sposób odciążyć dzięki nowemu zawieszeniu pneumatycznemu VASC. Zwiększa to przyczepność i zmniejsza zużycie osi wleczonej.
Z myślą o bezpieczeństwie
Tak jak poprzednio, wszystkie modele Low Entry są standardowo wyposażone w ABS/ASR, skutecznego asystenta hamowania i ESP (standard w wariancie międzymiastowym). Opcjonalnie dostępny jest tempomat adaptacyjny (ACC) i system ostrzegania o zmianie pasa ruchu (LDW) w wersji dotykowej lub akustycznej. Nowością w standardzie jest radarowy asystent skrętu po prawej stronie. Ostrzeżenia wizualne wyświetlane są kaskadowo na dobrze widocznych diodach LED w słupku A. Jeśli zamontowany jest opcjonalny układ wspomagania zmiany pasa ruchu (LCS), monitorowany jest także szeroki zakres lewej strony - przed i za pojazdem.
Przód autobusu jest również całkowicie monitorowany za pomocą nowego systemu radarowego bliskiego zasięgu (Front End Detection) (wyposażenie standardowe). System ten ostrzega kierowcę, jeśli na przykład na przystankach pojawią się ludzie przed autobusem. To szczególne uwzględnienie niechronionych użytkowników dróg (VRU) współpracuje z systemem wspomagania hamowania awaryjnego EBA+ (opcja). To daje kompleksowe wyposażenie bezpieczeństwa w Lion’s Intercity LE, które zostało rozszerzone w ramach przygotowań do nowych wymogów prawnych, które wejdą w Unii w styczniu 20124 roku (rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego GSR).
Dodajmy, że w Lion’s Intercity LE 14 instalowane są także „stare”: systemy, które w niektórych krajach są obecnie obowiązkowe. Oprócz urządzenia zapobiegającego uruchomieniu Alcolock (przygotowanie lub kompletny system), to asystent świateł drogowych, system rozpoznawania znaków drogowych, system ostrzegania o zapięciu pasów kierowcy, AttentionGuard, czujnik deszczu i kamera cofania. Dodatkowo wszystkie opony i ich ciśnienie są monitorowanie w standardzie). D tego nowy system ma wbudowane czujniki i może również ostrzegać o wysokiej temperaturze opon.
Na koniec trochę danych technicznych autobusów "intercity" od MAN, szykowanych na Busworld 2023:
Typ | MAN Lion`s Intercity 12 LE | MAN Lion`s Intercity 14 LE | MAN TGE 5.180 Coach |
Rodzaj autobusu | C/IC-LE klasa II | C/IC-LE klasa II | T klasa A |
Miejsce produkcji | Ankara | Ankara | Września / Pikuciszki |
Wymiary | |||
Długość [mm] | 12.449 | 14.435 | 7.391 |
Szerokość [mm] | 2.550 | 2.550 | 2.069 |
Wysokość [mm] | 3.370 | 3.424 | 2.780 |
Rozstaw osi [mm] | 6.300 | 7.000 / 1.470 | 4.490 |
Liczba miejsc siedzących | 41 | 39 | 16 |
Liczba miejsc stojących | 49 | 88 | - |
Typ siedzeń | Intercity Basic z 2-punktowymi pasami bezpieczeństwa na wybranych fotelach | City Shell Basic | Wysokie z 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa i 3 płaszczyznami regulacji |
Liczba miejsc ogółem | 90 | 127 | 16 |
Układ napędowy Rodzaj | Hybrydowy | Hybrydowy | Spalinowy |
Moc silnika | MAN D15 (Euro-6) 243 kW 1400 Nm + silnik elektryczny | MAN D15 (Euro-6) 265 kW 1600 Nm + silnik elektryczny | Euro-6 130 kW 410 Nm |
Pojemność baterii trakcyjnych | Nie dotyczy | Nie dotyczy | Nie dotyczy |
Skrzynia biegów | ZF 6AP1420 | ZF 6AP1620 | AL550 |
Pojemność zbiornika | 350 dm3 | 350 dm3 | 75 dm3 |
Pojemność zbiornika Ad-blue | 40 dm3 | 40 dm3 | 30 dm3 |
Układ osi | 4 x 2 | 6 x 2 | 4 x 2 |
Oś przednia | Zawieszenie niezależne | Zawieszenie niezależne | Zawieszenie niezależne |
Oś napędowa | Oś hipoidalna | Oś hipoidalna | Oś hipoidalna |
Oś wleczona | Nie dotyczy | Skrętna z układem EHLA | Nie dotyczy |
Przełożenie tylnego mostu | 4,56 | 4,56 | Brak danych |
Układ drzwi | 2 – 2 – 0 Napędzane pneumatycznie | 2 – 2 – 1 Napędzane pneumatycznie | 0 – 1 – 0 Napędzane elektrycznie |
Klimatyzacja | Konvekta 33 kW | Valeo REVO 40 kW | 13 kW |
Wyposażenie | |||
ESP | Tak | Tak | Tak |
Tempomat | Tak | Tak | Tak (adaptacyjny) |
System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu LGS | Nie | Nie | Nie |
Asystent hamowania awaryjnego EBA | Tak | Tak | Tak |
TPM (system monitoringu ciśnienia w ogumieniu) | Tak | Tak | Nie |
System detekcji przeszkód bocznych | Tak | Tak | Nie |
MAN OptiView (lusterka elektroniczne) | Tak | Tak | Nie |
Oświetlenie zewnętrzne w technologii LED | Tak | Tak | Tak |
Oświetlenie wewnętrzne w technologii LED | Tak | Tak | Tak |