Busworld 2019: Z diesla w elektryka. W tydzień
Niemiecka firma “I see electric busses” w ciągu tygodniaprzekonwertowała autobus MAN A21 z silnikiem diesla w pojazd całkowicieelektryczny. Z silnikami w piastach do Ziehl-Abegg. Przekształcony autobus będzie woziłpasażerów podczas jazd próbnych po Busworld w Brukseli.
-„Naszym zdaniem ze względów ekologicznych i ekonomicznychnie ma innej alternatywy dla modernizacji istniejących flot autobusowych niżich elektryfikacja” – mówi Andreas Pfeffer, dyrektor zarządzający “I seeelectric busses”. – „Kwestia ekologii jest oczywista, natomiast co do ekonomii- obecnie prawie niemożliwa jest sprzedaż starych autobusów do EuropyWschodniej, ponieważ tamtejsze miasta wybierają już czyste pojazdy, co z kolei oznaczasprzedaż ze znaczną zniżką. A to się po prostu nie opłaca – lepiej jeprzekonwertować.”
12 tygodni
Eksperci Ziehl-Abegg spędzili 12 tygodni na demontażu ianalizie autobusu MAN, a następnie zabudowali go, jako autobus całkowicieelektryczny.
-„Po usunięciu silnika i układu napędowego wzajemnazależność między elektroniką w pojeździe musi zostać zreorganizowana” – mówi Pfeffer.
Co ważne, Ziehl-Abegg dokonał już konwersji elektrycznychpojazdów dostawczych w zakresie 3,0t i 3,5t (4,25t) i obecnie wchodzi na rynekmodernizacji autobusów publicznych. Do tej pory firma “I see electric busses”wprowadziła na ulice około 400 zelektryfikowanych pojazdów – stosując silnikiZiehl-Abegg, gdyż wprowadzenie jakichkolwiek przekładni do silnikówelektrycznych na piastę koła nie wchodzi w rachubę.
-„Występują wtedy problemy z biegami przy dużychprędkościach i dlatego właśnie opieramy się na silnikach ZAwheel , czyli napędna piastę koła, co nie wymaga żadnego uzębienia”- podkreśla Andreas Pfeffer.
To się dzieje
Przykłady? Szlezwik-Holsztyn udzielił wsparcia finansowegona e-konwersję pierwszego autobusu MAN. Partnerem we wdrażaniu tego programu weflocie jest firma Autokraft / DB Regio. Poniżej kilka danych technicznychprzerobionego autobusu:
-
Rok budowy: 2011
-
Producent / model: MAN A20
-
Właściciel: Autokraft / DB Regio
-
Długość: 12 metrów
-
Miejsca: 49
-
Bateria: 210 kWh
-
Moc silnika: Nominalna moc osi 240 kW
- Firma przetwarzająca: „I see Electric Busses GmbH”
„