Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Busworld 2019: Solaris bez lusterek i z nowymi bateriami [FILM]

infobus
26.11.2019 11:00

W Brukseli na stoisku Solarisa mogliśmy m.in. zobaczyć Urbino 18 electric z bateriami nowej generacji oraz dwuprzegubowe Trollino 24 z cyfrowymi lusterkami. Teraz wracamy do tych nowinek.

Absolutną nowością na Busworld 2019 były baterie nowej generacji Solaris High Energy. Wyróżniają się one bardzo wysoką gęstością energii, dzięki czemu autobus będzie w stanie bez problemu pokonać 200 km na jednym ładowaniu, niezależnie od warunków drogowych i klimatycznych. Udoskonalone parametry magazynów energii pozwolą jednak przy znacznie zwiększonym zasięgu zachować wciąż sporą pojemność pasażerską.

W Urbino 18 electric zamontowano 7 packów baterii o łącznej pojemności około 553 kWh. Trzy packi baterii umieszczono z tyłu pojazdu, 4 zaś na dachu pierwszego wagonu. Ładowanie baterii może odbywać się zarówno poprzez złącze plug-in, ale także z wykorzystaniem pantografu w zależności od preferencji klientów.

Z myślą o bezpieczeństwie

Ponadto prezentowany Urbino 18 electric zaopatrzono w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), znacznie zwiększające komfort i – przede wszystkim – bezpieczeństwo jazdy. Urządzenie Mobileye Shield+ niweluje ryzyko bezpośrednich kolizji z pieszymi czy rowerzystami poprzez system inteligentnych kamer nieustannie monitorujących tzw. martwe pola w pojeździe. Kierowca o potencjalnych zagrożeniach informowany jest za pomocą dźwiękowych i wizualnych alertów.

Prezentowany na targach Solaris Urbino 18 electric miał też system inicjujący automatyczne hamowanie CMS (Collision Mitigation System). W sytuacji, gdy radar zamontowany na autobusie wykrywa zagrożenie ewentualnego zderzenia czołowego, system rozpoczyna hamowanie, zmniejszając prędkość pojazdu i niwelując skutki ewentualnej kolizji.

Zobaczcie nasz film o nowościach Solarisa na Busworld 2019:

{https://vimeo.com/375623426}

Bez lusterek

W miejscu tradycyjnych lusterek bocznych w targowym elektrobusie zamontowano kamery, które gwarantują nie tylko lepszą widoczność w silnym słońcu, podczas deszczu czy opadów śniegu, ale także nocą. Co więcej, kamery znacznie zwiększają pole widzenia i poprawiają aerodynamikę pojazdu. To premierowe rozwiązanie jest już w ofercie sprzedażowej dla całej rodziny Urbino.

Nowatorska konstrukcja MirrorEye zamontowana w miejscu klasycznych lusterek wstecznych odpowiada klasie II i IV widoczności (opcjonalnie klasie V w prawym „lusterku”) i niesie ze sobą szereg zalet. Przede wszystkim odpada konieczność ustawiania i regulacji przy zmianie kierowcy – ekrany i kamery zawsze pokazują optymalny zakres bez względu na wzrost prowadzącego. Zmniejsza się szerokość pojazdu – co ma ogromne znacznie na węższych i ciasnych miejskich ulicach, znacznie obniża się również ryzyko kolizji czy też zahaczenia lusterkiem o choćby elementy infrastruktury. Co więcej, kamery istotnie poszerzają pole widzenia i poprawiają aerodynamikę pojazdu.

Brak lusterek podnosi bezpieczeństwo pasażerów, pieszych i oczekujących na przystanku. Dotychczasowe rozwiązanie wykraczało poza obrys autobusu, co mogło – choć lusterka składają się –stwarzać pewne ryzyko zahaczenia osoby, która znalazłaby się zbyt blisko przejeżdżającego lub wjeżdżającego w zatokę autobusu. Podgrzewane kamery nie zamarzają, nie parują i za sprawą swoich mniejszych rozmiarów są ułatwieniem przy codziennym myciu i czyszczeniu autobusu. Co więcej, na ekranach wyświetlane mogą być także progi odległości poszczególnych części autobusu, np. jego tyłu, określonych drzwi lub osi. Pozioma linia wyświetlająca się na ekranie pozwala kierowcy na łatwiejsze, a przede wszystkim bezpieczniejsze manewrowanie i parkowanie.

Co pod maską?

Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w przegubowym Urbino electric zamontowano klimatyzację z pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury w pojeździe wykorzystuje ciepło pochodzące z zewnątrz. Urządzenie używa jako czynnika roboczego dwutlenku węgla, który jest obecnie najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem. Zastosowanie pompy CO2 ma na celu zwiększenie efektywności energetycznej pojazdu, a tym samym zasięgu, jak również ograniczenie szkodliwości.

Kolejną innowacją jest falownik trakcyjny w pojeździe, który został wykonany w nowatorskiej technologii SiC, czyli z wykorzystaniem węgliku krzemu. Dzięki temu urządzenie jest przystosowane do działania przy wyższych napięciach, częstotliwościach i temperaturach, co z kolei wpływa na znaczne zmniejszenie masy i wielkości przetwornicy mocy oraz ogólny wzrost wydajności systemu.