Busworld 2019: Rafako zapowiada trzeci autobus [FILM]

infobus
28.10.2019 08:00

Podczas targów w Busworld o debiucie firmy na najważniejszych targach w branży i planach na przyszłość rozmawialiśmy z Michałem Maćkowiakiem, dyrektorem oddziału Rafako SA w Solcu Kujawskim.

Z Katowic do Brukseli

Po październikowym pokazie na katowickiej konferencji ImpactMobility Revolution 19, pierwszy autobus elektryczny Rafako E-Bus udał się w podróż natargi do Brukseli. Dla raciborskiej firmy był to debiut na światowych salonach Busworld.

Jak powiedział nam Michał Maćkowiak, prezes Rafako E-Bus- firma w ostatnim czasie wyprodukowała drugiswój autobus Rafako E-Bus. Tym razem w wersji szkolnej, a do końca br. bramy prototypowniw Solcu Kujawskim opuści jeszcze jeden elektrobus – E-Bus w wersji stricte miejskiej,z większa liczbą miejsc stojących i z bateriami LTO dostosowanymi do szybkiego ładowaniapoprzez pantograf.

Kolejna nowość to powołanie z dniem 14 października oddziału Rafakow Solcu Kujawskim. Zajmie się on produkcją oraz sprzedażąpojazdów o napędzie elektrycznym. Jak czytamy w komunikacie firmy:

-„Napodstawie uchwały zarząd postanowił m.in.: wyodrębnić w strukturzeorganizacyjnej oddział, jaki zostanie utworzony na bazie majątku, któregoprzedmiotem działalności będzie produkcja oraz sprzedaż pojazdów o napędzieelektrycznym, jak również świadczenie usług projektowych oraz prac badawczo–rozwojowych w tym zakresie.”

Zarząd postanowił też powołać na dyrektora autobusowego oddziałuMichała Maćkowiaka oraz na zastępcę dyrektora Dariusza Szarabajko.

O szczegółach rozmawialiśmy w Belgii z Michałem Maćkowiakiem:

{https://vimeo.com/369273054}

Z ARP

Kolejna ważna informacja dla raciborskiej firmy todeklaracja Agencji Rozwoju Przemysłu, że chce wejść w projekt autobusuzeroemisyjnego Rafako.

-„Chcemy nawiązać taką współpracę – można to określić mianem(…) partnerstwa publiczno-prywatnego. My jesteśmy partnerem publicznym, którychce angażować się w rozwój nowoczesnych, innowacyjnych branż przemysłowych. Wtej chwili automotive to jest jeden z elementów pociągowych naszej gospodarki;w tym mieści się również elektromobilności, produkcja pojazdów użytecznościpublicznej” – wyjaśniał wiceprezes ARP Paweł Kolczyński.

Kolczyński dodał, że końca dobiega proces homologacjipojazdu: w tym miesiącu powinny zakończyć się badania techniczne; potemrozpocznie się faza uzyskania pełnej dokumentacji.

-„To też spowoduje, że ta współpraca będzie mogła wejść nanowy poziom, w nowe ramy” – uznał. -„Planujemy wspólnie wdrożyć go doprodukcji i zadośćuczynić oczekiwaniom rynku” – zadeklarował wiceprezesARP i zapowiedział, że w przyszłości autobus może się stać „mocnymfundamentem floty gimbusów”

Na koniec dodajmy, że spółki ARP, Rafako i Rafako E-Busrazem wystartowały w konkursie NCBiR „Niskoemisyjny transportpubliczny”.