Busworld 2019: MAN od MINI do MEGA [FILM]

infobus
18.10.2019 09:00

MAN kolejny raz zaprezentował swój elektrobus, czyli Lion`s City 12E. To nie jedyna atrakcja, którą niemiecki producent przygotował na Busworld 2019.

Zewnętrzna sylwetka miejskiego „lwa” stanowi przykład nowego języka designu MAN-a. Oprócz charakterystycznych reflektorów z wbudowanymi listwami LED, pełniącymi funkcję świateł dziennych, i typowej, czarnej osłony przedniej z chromowanym profilem, wzrok przykuwa pociągnięta nieco w dół linia okien z boku pojazdu. Nie tylko nadaje ona autobusowi dynamiczny wygląd, ale również stanowi przemyślany element podzielonego na segmenty poszycia pojazdu, które pozwala na poprawę kosztów cyklu życia maszyny (LCC).

Również tylna część pojazdu o nowoczesnym wyglądzie przypominającym smartfona, znana wcześniej z nowego Lion's Coach, stała się wyrazistym znakiem rozpoznawczym nowego MAN Lion's City. Ponadto umożliwia ona bardzo łatwy dostęp do różnych komponentów. Te dwie kwestie, które omówiliśmy to największe znaki rozpoznawcze nowego Lion'sa City. Autobus jednak kryje w sobie znacznie więcej ciekawostek. Nowy „lew” to zatem kompletny powiew świeżości na rynku autobusów miejskich. Warto było czekać na jego premierę.

{https://www.youtube.com/watch?v=vAjuxmtssSk}

Elektrobus to podstawa

Głównym punktem ekspozycji MAN na targach w Brukseli był pierwszy elektrobus firmy – Lion's City o długości 12 m i 35 miejscach siedzących. E-bus uzupełnia nową generację autobusów miejskich lwa – dostępnych także z napędem diesla, gazem ziemnym i napędem hybrydowym – o napęd bezemisyjny. Jego design podkreśla wyjątkową jakość napędu elektrycznego.

Najbardziej oczywiste różnice wewnątrz pojazdu to brak wieży silnika, położenie akumulatorów na dachu i 4 dodatkowe miejsca z tyłu. W autobusie solo w pełni elektryczny układ napędowy może wytwarzać moc od 160 kW do maksymalnie 270 kW. W rezultacie zasięg Lion's City E waha się od 200 km do 270 km w dobrych warunkach atmosferycznych – i jak podkreśla producent przez cały okres użytkowania akumulatorów.

Bardzo długi Lion's City

Kolejna nowość to najdłuższy autobus miejski MAN – Lion's City 19 EfficientHybrid o długości 18,75 m – oczywiście już w ramach nowej generacji. W trzyosiowym pojeździe przygotowano miejsca siedzących dla 38 pasażerów – czyli o cztery więcej niż w Lion`s City 18 o podobnej konfiguracji. W pojeździe zastosowano silnik D1556 LOH o mocy 360 KM (265 kW). Jednostka ta spełnia już normę Euro 6d, która wejdzie w życie z dniem 1 września 2019 r.

Jak wskazuje nazwa – w autobusie został zastosowano moduł hybrydowy – MAN EfficientHybrid, który m.in. posiada funkcję stop-start. Przygotowany na targi Lion's City 19 wyznacza również nowe standardy bezpieczeństwa. Pojazd posiada m.in. aktywny system wspomagania skrętu z wykrywaniem pieszych w martwym polu. Kamery zarówno z przodu, jak i po obu stronach pojazdu automatycznie monitorują ruch, co jest dużą pomocą dla kierowcy w intensywnym ruchu.

Prowadzący pojazd jest aktywnie ostrzegany, aby zapobiec potencjalnym sytuacjom zagrożenia lub kolizjom, zarówno wizualnie – za pomocą dwóch wbudowanych wyświetlaczy w polu widzenia kierowcy, jak i akustycznie, za pomocą sygnału ostrzegawczego. System ostrzega przed potencjalnymi kolizjami zarówno w obszarze przednim, jak i podczas skręcania. Co ważne – ten nowy system zostanie wprowadzony do wszystkich autobusów miejskich MAN w nadchodzącym roku.

Międzymiastówka? Oczywiście

Sporą nowością – i to naszym zdaniem jest najważniejsza premiera MAN na Busworld 2019 – jest pokaz autobusu międzymiastowego MAN Lion's Intercity z nowym, 9-litrowy silnikiem D1556 LOH o mocach 280, 330 i 360 KM (targowy pojazd będzie miał 360 KM (265 kW). Ponadto MAN rozszerzył swoją ofertę skrzyń biegów dla autobusów międzymiastowych o zautomatyzowaną, 12-biegową skrzynię biegów z nowej generacji MAN TipMatic Coach.

Nowe funkcje skrzyni biegów, które zostały zaprezentowane podczas IAA 2018, obejmują ulepszoną jednostkę sterującą skrzynią biegów z zastrzeżoną przez MAN strategią zmiany biegów. Autobusy Lion's Intercity z nowym układem napędowym będą oferowane od wiosny 2020 r.

O tym wszystkim mówił Rudi Kuchta, autobusowy szef w MAN Truck & Bus podczas konferencji prasowej na Busworld:

Autokarowy pokaz

Dopełnieniem premierowych autobusów na stoisku targowym MAN i Neoplan są autokary.

  • MAN Lion's Coach C o długości 13 metrów, z 48 miejscami, windą i dwoma miejscami dla wózków inwalidzkich. Wystawiony na Busworld dwuosiowy pojazd będzie napędzany silnikiem D2676 LOH o mocy 470 KM (346 kW) z maksymalnym momentem obrotowym 2400 Nm, współpracujący z 12-biegową skrzynię biegów MAN TipMatic Coach. Dodajmy, że turystyczny lew to prawdziwy mistrz wśród autokarów, zapewniający bezpieczeństwo i komfort podróżowania czołowym drużynom, takim jak FC Bayern Monachium, Paris Saint-Germain i od tej wiosny reprezentacji Niemiec.

  • Neoplan Tourliner L w barwach trasy „Świat Hansa Zimmera”z zoptymalizowaną pozycją słupka B, dającą pasażerom w pierwszym rzędzie jeszcze lepszy widok. Wewnątrz Neoplan stworzył innowacyjną przestrzeń biurową, z 35 siedzeniami w układzie 2+1, z wbudowanymi gniazdami WiFi, 230 V i gniazdami USB oraz dwoma stołami z siedzeniami skierowanymi ku sobie. Wszystko to zostało zabudowane w Centrum Modyfikacji Autobusów zapewnia luksusowe środowisko pracy dla. Tourliner napędzany jest ultranowoczesnym silnikiem D26 o mocy 470 KM (346 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 2400 Nm oraz automatyczną skrzynią biegów MAN TipMatic Coach.

  • Neoplan Skyliner dwupiętrowy autokar w wersji luksusowej, z przednimi schodami po prawej stronie pojazdu. Ten zabieg zoptymalizował przepływ pasażerów i zwiększył pojemność pasażerską piętrusa. Teraz ten dwupokładowy pojazd zabiera 76 pasażerów i oferuje m.in. praktyczny aneks kuchennym na dolnym pokładzie (osobno instalowany przez specjalistów w Bus Modification Center w Plauen). Autokar wyposażony jest w silnik wysokoprężny D2676 LOH o mocy 510 KM (375 kW) z maksymalnym momentem obrotowym 2600 Nm, automatyczną skrzynię biegów MAN TipMatic Coach o 12 przełożeniach i elektronicznie sterowane amortyzatory (CDS). Dodajmy, że Skyliner wyposażony jest też w układ OptiView, czyli system kamer zamiast lusterek, który świętował swoją światową premierę na ostatnim IAA i będzie dostępny we wszystkich modelach Neoplana od 2020 r.

MAN również planuje wprowadzenie tych systemów do swoich autobusów klasy Premium od 2020 r. System wspomagania skrętu z aktywnym ostrzeganiem i wykrywaniem pieszych, wyświetlaczem ograniczenia prędkości i automatycznym rozpoznawaniem znaków drogowych wyznaczają nowe standardy w zakresie bezpieczeństwo i sprawiają, że podróż jest jeszcze wygodniejsza.