Busworld 2019: Higer wchodzi do Europy przez Serbię [FILM]

infobus
23.10.2019 10:00

Po osłabnięciu więzi Scania-Higer, chińska firma próbuje samodzielnie podbić europejski rynek autobusowy. Elektrycznie i z silnikami diesla.

Na Busworld Higer zaprezentował cztery autobusy, w tym:

  • autobus elektryczny o długości 8,5 metra – E8 o zasięgu go 220km. Autobus ma ciekawy kształt, niezależne przednie zawieszenie, rozstawem osi napoziomie 5,8 m i niską podłogę na powierzchni 80% przestrzeni pasażerskiej.

  • autobus elektryczny o długości 12 metrów – E12. To nowapropozycja Higera wyposażona w centralny silnik Siemensa i akumulator CATL.Zasięg to 300 km. Trzydrzwiowa konstrukcja (2-2-2), niska podłoga; chłodzonywodą akumulator – co zdaniem firmy poprawia jego żywotność o 30% praz niższawaga o 500 kilogramów od poprzedniej wersji.

  • uniwersalny midibus H9 , który został również wyposażony wAEBS, EBS i ACC.

  • międzymiastowy autobus IC12 o długości 12,3 m. Europejskiwygląd ozdobiony srebrnymi ozdobnikami sprawia, że ​​pojazd wygląda dynamicznie.Maksymalna pojemność pasażerska to 67 miejsca. Dostępna jest opcja LHD lub RHD.Przednie drzwi są w standardzie – drugie lub drzwi awaryjne występują jakoopcja. Przeznaczanie to rynek europejski, ale i amerykański.

O tych pojazdach mówiono także podczas konferencji prasowej:

Akcent na eksport

Higer generalnie przywiązuje wagę do rynków zagranicznych. Od2004 roku firma dostarczyła ok. 50 000 autobusów do ponad 120 krajów. Firma maobecnie 115 zagranicznych stacji serwisowych.

Oprócz eksportu kompletnychautobusów, Chińczycy oferują też wersje do montażu CKD. W 2018 r. ponad 1000takich autobusów zostało wyeksportowanych do Algierii, a prawie 500 do Rosji.Dodajmy, że Higer ma montownie KD w Wenezueli, Rosji, Algierii, Nigerii,Malezji, Wietnamie.

Serbia podbita

Warto podkreślić, że Higer jest od tego roku bardzo silny wSerbii. W kwietniu 2019 r. odbyła się ceremonia podpisania w Belgradzie kontraktuna 174 autobusy Higer. Jest to największy pojedynczy kontrakt na zakup chińskichautobusów na rynek europejski.

Zawarta w czerwcu umowa obejmuje zakup do 174 autobusów przezGSP, spółkę transportu publicznego w Belgradzie. Firma wcześniej otrzymała 70nowych autobusów od tureckiego producenta BMC, a teraz w lipcu odebrałapierwsze Higery.

„Autobusy Higer zaczną przybywać w lipcu i będą odbierane dopaździernika. Łącznie z 244 nowymi autobusami będzie to największy pojedynczyzakup w historii GSP”, powiedział zastępca burmistrza Belgradu Goran Vesic.

Do końca roku GSP zamówi jeszcze 50 autobusów przegubowychod serbskiego producenta Ikarbus. Zaś w przyszłym roku firma kupi od Ikarbus dodatkowe50 autobusów tego samego typu oraz 30 e-autobusów.

Przypomnijmy – w marcu spółka GSP otworzyła dwa przetargi nadostawy autobusów. Pierwszy dotyczył dostawy 170 autobusów tej samej marki itypu (solo + niska podłoga) za 35 milionów euro (39,6 miliona USD). Drugi – 70autobusów w drodze leasingu finansowego o szacowanym koszcie 10 milionów euro.