Busworld 2019: Elektrobus made by Scania [FILM]

infobus
27.11.2019 08:00

W Belgii zobaczyliśmy po raz pierwszy nowe autobusy ScaniaCitywide w wersji bateryjnej, gdzie wszystkie najważniejsze podzespoły, takiejak akumulatory czy zespół napędowy, zaprojektowała i wyprodukowała szwedzka firma.

Na Busworld miała miejsce premiera nowej generacji ScaniaCitywide, która wyróżnia się niższym zużyciem paliwa i energii, większą liczbąmiejsc dla pasażerów i lepszymi właściwościami jezdnymi.

Pełna oferta

Podobnie jak do tej pory, autobusy Scania nowej generacji sąprzeznaczone do obsługi linii miejskich i podmiejskich. Pierwszym pojazdem wserii jest Scania Citywide, autobus elektryczny z zasilaniem akumulatorowym. Wofercie znajdą się również modele napędzane silnikami na wszystkie rodzajepaliwa.

-„Nowa seria Scania Citywide wyróżnia się niższym zużyciempaliwa, większą liczbą miejsc dla pasażerów, lepszymi właściwościami jezdnymi iznacznie wyższym komfortem dla pasażerów i kierowcy. Głównym założeniemprojektowym było opracowanie bardziej przestronnego autobusu o jaśniejszymwnętrzu, który łatwo można utrzymać w czystości. W przeciwdziałaniu skutkomglobalnego ocieplenia niezwykle ważne jest, aby autobusy zapewniały wszystkiewygody, które przekonają jeszcze więcej osób do korzystania z transportuzbiorowego – komentuje Anna Carmo e Silva, dyrektor Scania Buses and Coaches.

Zobaczcie to na filmie:

{https://vimeo.com/375663637}

Napędowe wybory

Boczne umieszczenie jednostki napędowej w modelach zsilnikami o pojemności 7 i 9 litrów oraz silnika elektrycznego wniskopodłogowym autobusie miejskim o długości 12 m, pozwoliło uzyskać miejscedo zamontowania dodatkowych trzech siedzeń za tylną osią. Ponadto zwiększonanośność przedniej osi pozwala zwiększyć liczbę siedzeń o dodatkowe dwa. Dziękitym rozwiązaniom łączna maksymalna liczba pasażerów, którzy mogą podróżować wpojeździe wzrosła do około 100, w zależności od rodzaju napędu i konfiguracjiwnętrza.

Zużycie paliwa w wersji z silnikiem 7-litrowym, najczęstszywybór w przypadku autobusów obsługujących linie miejskie, obniżyło się o 3 –5%. Zastosowanie skrzyni biegów o jeszcze wyższej skuteczności pozwala obniżyćzużycie o kolejne 1 – 3%. Wprowadzenie układu start/stop pozwoli obniżyć łącznezużycie oleju napędowego i biopaliwa o 8%, a w przypadku autobusów zasilanychgazem – nawet o 15%.

Wyposażenie niskopodłogowych autobusów podmiejskich w systemScania Opticruise może przyczynić się do jeszcze większej oszczędności paliwa.Należą do nich: lepsze właściwości aerodynamiczne, tempomat z funkcją ActivePrediction (CCAP), elektrycznywentylator chłodnicy, układ oczyszczania spalin SCR i obniżenie masy.

Szwedzka stylistyka

Zupełnie nowa stylistyka wnętrza modelu Scania Citywide wyróżniasię jasnymi kolorami sufitu i bocznych paneli. Powiększone okna bocznesięgające wyżej do sufitu wpuszczają jeszcze więcej naturalnego światła downętrza autobusu. W podwyższonym suficiezamontowano płaskie boczne panele sufitowe, które jeszcze lepiej doświetlająwnętrze i optycznie powiększają przestrzeń pasażerską. Poszerzony korytarz orazpośrednie oświetlenie sufitowe na całej długości autobusu dodatkowo potęgująwrażenie większej przestrzeni i poprawiają komfort jazdy. Kolejnymudogodnieniem dla pasażerów i kierowcy jest lepszy przepływ powietrza.Zwiększenie miejsca wewnątrz autobusu usprawni ruch pasażerów i skróci czaspostoju na przystankach.

Wersja niskopodłogowa wyposażona będzie w dodatkowe okno ztyłu, podobne do okna w aktualnym modelu Citywide. Jest to związane ze zmianąpołożenia silnika. Ponadto klienci będą mogli wybrać dodatkowe niższe oknaboczne w przestrzeni między przednią i tylną osią, które jeszcze lepiejdoświetlą przestrzeń pasażerską.

Kolejnym rozwiązaniem zwiększającym komfort jest niezależnezawieszenie przednie, które poprawia płynność i stabilność jazdy.

Aby ułatwić operatorom utrzymanie pojazdu w czystości, atakże uprościć codzienne czynności kontrolne, konstrukcja autobusu ma mniejszczelin i elementów łączących się pod kątem prostym. W nowej kabinie kierowcyzastosowano rozwiązania znacznie poprawiające ergonomię, takie jak optymalnerozmieszczenie pedałów, zwiększenie przestrzeni na nogi, funkcję dostosowaniaustawień do wzrostu kierowcy, bezstopniową regulację fotela w szerokim zakresiekątów, lepszą widoczność i dostęp do elementów sterujących. Niemal wszystkieprzyciski na desce rozdzielczej obsługiwane są przez magistralę CAN, coumożliwia ich łatwe dostosowanie do lokalnych zastosowań.

Autobus Scania Citywide ma centralny układ elektryczny, coułatwia monitorowanie stanu podzespołów oraz przeprowadzanie napraw.

Autobusy miejskie i podmiejskie z nowej serii możnawyposażyć w system geofencingu Scania Zone, który współpracuje ze wszystkimizespołami napędowymi i pomaga kierowcom dostosować się do coraz surowszychwymogów w zakresie emisji spalin i bezpieczeństwa na terenach miejskich.

Elektryczna przyszłość

-„Jesteśmy dumni z tego, że w naszej ofercie znajduje sięnajbogatszy wybór pojazdów zasilanych alternatywnymi paliwami, do których terazdołączył nowoczesny elektryczny autobus. Odpowiedzią firmy Scania na rosnącyrynek elektrycznych autobusów jest oferta wspaniałych produktów i usługzapewniających maksymalny czas działania bez przestojów, a zarazem oszczędnąeksploatację – mówi Anna Carmo e Silva, dyrektor Scania Buses and Coaches.

Zasilany akumulatorami autobus Scania Citywide o długości 12m wyposażony jest w potężny silnik elektryczny o mocy 300 kW. Opracowany przezfirmę Scania olejowy układ chłodzenia silnika eliminuje ograniczenie momentuobrotowego w górzystym terenie i w wysokiej temperaturze otoczenia. Autobusutrzymuje prędkość 30 km/h nawet na wzniesieniu o nachyleniu wynoszącym 8procent. Ten układ chłodzenia eliminuje również konieczność obniżeniawydajności klimatyzacji, gdy oba te układy działają jednocześnie.

Akumulatory umieszczono w dwóch grupach po cztery sztuki nadachu oraz na tylnym zwisie ramy, co obniża środek ciężkości i poprawiawłaściwości jezdne oraz manewrowość pojazdu. Dzięki takiemu rozmieszczeniu masyautobus może przewozić do 95 pasażerów.

Autobus Scania Citywide w wersji z zasilaniemakumulatorowym, zaprezentowany na targach Busworld, skonstruowano z założeniemszybkiego, sporadycznego ładowania przez odwrócony pantograf. Przy mniejszejliczbie akumulatorów masa autobusu jest porównywalna z masą tradycyjnegoautobusu o podobnej liczbie miejsc wyposażonego w silnik wysokoprężny lubgazowy. Oprócz układu ładowania prądem stałym o mocy 300 kW przez dachowypantograf autobus wyposażony jest w układ stało- i przemiennoprądowegoładowania podczas postoju na zajezdni.

-„Zasięg modelu Scania Citywide wynosi 80 – 150 km, cow zupełności wystarcza do obsługi większości linii w ścisłych centrach miast.Każdy system transportu wymaga optymalizacji do indywidualnych warunków, ale znaszych analiz jasno wnika, że w wielu przypadkach ładowanie w ciągu dniapozwala zoptymalizować łączne koszty eksploatacji – dodaje Anna Carmo e Silva