Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Busworld 2019: Autobusowe nowości MAN i Neoplan

infobus
04.07.2019 11:00

3 lipca miała miejsce konferencja prasowa, podczas którejgronu międzynarodowych dziennikarzy zaprezentowano nowości, które marki MAN iNeoplan przygotowały na najważniejsze targi autobusowe w Europie – Busworld2019.

Na tegorocznej edycji Busworld w Brukseli firma MAN Truck& Bus zaprezentuje wyjątkową szeroką gamę swoich autobusów miejskich,międzymiastowych, turystycznych oraz – po raz pierwszy – minibusów. Tym samymbędzie najszersza gama lwa w historii belgijskiej wystawy.

W Brukseli swojepremiery będą mieć następujące autobusy:

  • MAN Lion's City 19,

  • Lion's Intercity z silnikiem D15

  • minibusy eTGE Combi i TGE City z zabudową Altas

  • a elektrobus MAN Lion's City E po raz pierwszy zostanieudostępniony publiczności do jazd próbnych.

Elektryczny lew

Głównym punktem ekspozycji MAN na targach w Brukseli będziepierwszy elektrobus firmy – Lion's City o długości 12 m i 35 miejscachsiedzących. E-bus uzupełnia nową generację autobusów miejskich lwa – dostępnychtakże z napędem diesla, gazem ziemnym i napędem hybrydowym – o napędbezemisyjny. Jego design podkreśla wyjątkową jakość napędu elektrycznego. Najbardziejoczywiste różnice wewnątrz pojazdu to brak wieży silnika, położenieakumulatorów na dachu i 4 dodatkowe miejsca z tyłu. W autobusie solo w pełnielektryczny układ napędowy może wytwarzać moc od 160 kW do maksymalnie 270 kW.W rezultacie zasięg Lion's City E waha się od 200 km do 270 km w dobrychwarunkach atmosferycznych – i jak podkreśla producent przez cały okresużytkowania akumulatorów.

Jak deklaruje MAN, podczas Busworld wszyscy będą mogliprzetestować elektrobus na terenie targów i to będzie pierwszy taki publicznypokaz Lion`s City E. I to jest pierwsza premiera MAN.

Najdłuższy lew

Kolejna nowość to najdłuższy autobus miejski MAN – Lion'sCity 19 EfficientHybrid o długości 18,75 m – oczywiście już w ramach nowejgeneracji. W trzyosiowym pojeździe przygotowano miejsca siedzących dla 38pasażerów – czyli o cztery więcej niż w Lion`s City 18 o podobnej konfiguracji.W pojeździe zastosowano silnik D1556 LOH o mocy 360 KM (265 kW). Jednostka taspełnia już normę Euro 6d, która wejdzie w życie z dniem 1 września 2019 r. Jakwskazuje nazwa – w autobusie został zastosowano moduł hybrydowy – MANEfficientHybrid, który m.in. posiada funkcję stop-start.

Przygotowany na targi Lion's City 19 wyznacza również nowestandardy bezpieczeństwa. Pojazd posiada m.in. aktywny system wspomaganiaskrętu z wykrywaniem pieszych w martwym polu. Kamery zarówno z przodu, jak i poobu stronach pojazdu automatycznie monitorują ruch, co jest dużą pomocą dla kierowcyw intensywnym ruchu. Prowadzący pojazd jest aktywnie ostrzegany, aby zapobiecpotencjalnym sytuacjom zagrożenia lub kolizjom, zarówno wizualnie – za pomocądwóch wbudowanych wyświetlaczy w polu widzenia kierowcy, jak i akustycznie, zapomocą sygnału ostrzegawczego. System ostrzega przed potencjalnymi kolizjamizarówno w obszarze przednim, jak i podczas skręcania. Co ważne – ten nowysystem zostanie wprowadzony do wszystkich autobusów miejskich MAN wnadchodzącym roku.

Międzymiastowy napęd

Sporą nowością – i to naszym zdaniem jest najważniejszapremiera MAN na Busworld 2019 – będzie pokaz autobusu międzymiastowego MANLion's Intercity z nowym, 9-litrowy silnikiem D1556 LOH o mocach 280, 330 i 360KM (targowy pojazd będzie miał 360 KM (265 kW). Ponadto MAN rozszerzył swojąofertę skrzyń biegów dla autobusów międzymiastowych o zautomatyzowaną,12-biegową skrzynię biegów z nowej generacji MAN TipMatic Coach. Nowe funkcjeskrzyni biegów, które zostały zaprezentowane podczas IAA 2018, obejmująulepszoną jednostkę sterującą skrzynią biegów z zastrzeżoną przez MAN strategiązmiany biegów. Autobusy Lion's Intercity z nowym układem napędowym będąoferowane od wiosny 2020 r.

Autokarowy pokaz

Dopełnieniem premierowych autobusów na stoisku targowym MANi Neoplan będą autokary:

  • MAN Lion's Coach C o długości 13 metrów, z 48 miejscami,windą i dwoma miejscami dla wózków inwalidzkich. Wystawiony na Busworlddwuosiowy pojazd będzie napędzany silnikiem D2676 LOH o mocy 470 KM (346 kW) zmaksymalnym momentem obrotowym 2400 Nm, współpracujący z 12-biegową skrzyniębiegów MAN TipMatic Coach. Dodajmy, że turystyczny lew to prawdziwy mistrzwśród autokarów, zapewniający bezpieczeństwo i komfort podróżowania czołowymdrużynom, takim jak FC Bayern Monachium, Paris Saint-Germain i od tej wiosnyreprezentacji Niemiec.

  • Neoplan Tourliner L w barwach trasy „Świat Hansa Zimmera”zzoptymalizowaną pozycją słupka B, dającą pasażerom w pierwszym rzędzie jeszcze lepszywidok. Wewnątrz Neoplan stworzył innowacyjną przestrzeń biurową, z 35siedzeniami w układzie 2+1, z wbudowanymi gniazdami WiFi, 230 V i gniazdami USBoraz dwoma stołami z siedzeniami skierowanymi ku sobie. Wszystko to zostałozabudowane w Centrum Modyfikacji Autobusów zapewnia luksusowe środowisko pracydla. Tourliner napędzany jest ultranowoczesnym silnikiem D26 o mocy 470 KM (346kW) i maksymalnym momencie obrotowym 2400 Nm oraz automatyczną skrzynią biegówMAN TipMatic Coach.

  • Neoplan Skyliner dwupiętrowy autokar w wersji luksusowej, zprzednimi schodami po prawej stronie pojazdu. Ten zabieg zoptymalizował przepływpasażerów i zwiększył pojemność pasażerską piętrusa. Teraz ten dwupokładowy pojazdzabiera 76 pasażerów i oferuje m.in. praktyczny aneks kuchennym na dolnympokładzie (osobno instalowany przez specjalistów w Bus Modification Center wPlauen). Autokar wyposażony jest w silnik wysokoprężny D2676 LOH o mocy 510 KM(375 kW) z maksymalnym momentem obrotowym 2600 Nm, automatyczną skrzynię biegówMAN TipMatic Coach o 12 przełożeniach i elektronicznie sterowane amortyzatory(CDS). Dodajmy, że Skyliner wyposażony jest też w układ OptiView, czyli system kamerzamiast lusterek, który świętował swoją światową premierę na ostatnim IAA ibędzie dostępny we wszystkich modelach Neoplana od 2020 r. MAN również planuje wprowadzenietych systemów do swoich autobusów klasy Premium od 2020 r. System wspomaganiaskrętu z aktywnym ostrzeganiem i wykrywaniem pieszych, wyświetlaczemograniczenia prędkości i automatycznym rozpoznawaniem znaków drogowychwyznaczają nowe standardy w zakresie bezpieczeństwo i sprawiają, że podróż jestjeszcze wygodniejsza.

MINI premiery

Oprócz MAN TGE Intercity przeznaczonego do transportumiędzymiastowego, którego premiera odbyła się podczas IAA 2018, MANzaprezentuje w Belgii dwa nowe pojazdy: MAN eTGE Combi i MAN TGE City. ETGECombi to pierwszy w pełni elektryczny mikrobus, który oparty jest na seryjnieprodukowanym samochodzie elektrycznym MAN eTGE i otrzymał homologację naprzewóz do ośmiu osób. Mikrobus nadaje się szczególnie do transportu wewnątrzmiasta – w strefach niskoemisyjnych – oraz w obszarach uzdrowiskowych, gdziekładzie się nacisk na ograniczenie hałasu i emisji do minimum. Aby zaoszczędzićmiejsce, baterie w eTGE Combi są wbudowane pod lekko podniesioną podłogą.Teoretycznie powinny umożliwiać zasięg do 173 kilometrów (NEDC) lub 114kilometrów (WLTP).

Druga MINI premiera to miejski MAN TGE City, który równieżbazuje na vanie TGE. Pojazd oferuje niskopodłogową platformę, która może byćwyposażona w razie potrzeby w składane fotele, wózki inwalidzkie, miejscastojące lub stałe miejsca do siedzenia. Lekko podniesiony tył ma dodatkowemiejsca do siedzenia. Duże boczne okna zapewniają przestronność wnętrza.Dodatkowe opcjonalne funkcje obejmują wyświetlacze na przednich i bocznychszybach, kamerę wsteczną i zamontowany na dachu system klimatyzacji. Niestety,podczas konferencji pre-Busworld ten pojazd nie został pokazany dziennikarzom,natomiast z tego co wiemy, o niskopodłogową zabudowę (i to w przedniej części) wykonał litewski Altas.