Busworld 2019: Autobusowe DNA marki VDL [FILM]

infobus
21.10.2019 14:00

Nagroda „Sustainable Bus of the Year 2020” przyznana autobusowi VDL FHD2-129 pokazała, że motto holenderskiej firmy „zysk z posiadania” ma obok ekonomicznego, także ekologiczny sens.

Na Busworld 2019. firma VDL Bus & Coach pokazała wszechstronnąofertę a zakresie transportu miejskiego i turystycznego. Łącznie holenderskiproducent pokaże na nich – na terenach wewnętrznych – sześć pojazdów.

-„Podczas Busworld 2019 chcemy podkreślić fakt, żewspółpraca ze wszystkimi partnerami jest i pozostanie naszym głównymmotto” – powiedział Henk Coppens, CEO. – „Innowacja jestnajważniejszym motorem realizacji naszych projektów. Jesteśmy dumni z naszejpozycji lidera w osiąganiu rozwiązań w zakresie zrównoważonej mobilności, alejesteśmy również przekonani, że przed nami jeszcze wiele fantastycznych wyzwań.Być może największą innowacją jest sposób, w jaki zamierzamy to osiągnąć:wspólnie z klientami, dostawcami i innymi partnerami sieciowymi. To naszeDNA.”

Zobaczcie nasz zapis z konferencji VDL:

Trzy Futury

Na stoisku VDL Bus & Coach w Brukseli pokazało trzyautobusy turystyczne z serii Futura, w tym:

  • Futura FDD2-141 o długości 14 m z unikalnym układem siedzeń48 + 2 + 1 + 1. To luksusowa wersja dwupokładowego autokaru z układem siedzeń 2+ 1 obejmująca wszystkie udogodnienia: od USB i gniazdek 220 V po kompletnąkuchnię. Generalnie seria FDD2 jest dostępna w dwóch długościach (FDD2-130 iFDD2-141) ze standardowym silnikiem MX-13 o mocy 530 KM / 2600 Nm zzautomatyzowaną skrzynią biegów Traxon. Specjalnie do przewozówmiędzymiastowych firma stosuje też silnik MX-11 o mocy 450 KM / 2300 Nm zautomatyczną skrzynią biegów Ecolife.

  • Futura FHD2-129 o długości 13 m w wersji dwuosiowej zluksusowymi fotelami VDL klasy 500 z regulowanymi zagłówkami. Dzięki układowi53 + 1 + 1 osiągnięto połączenie dużej pojemności i komfortu podróży. Do tegodochodzi 11,5 m3 przestrzeni bagażowej i promień skrętu wynoszący tylko 22 096mm, co opowiada zwrotności wielu 12-metrowym autokarom.

  • Futura FHD2-139 o długości 14 m w wersji trzyosiowejprzystosowanej do przewozu niepełnosprawnych pasażerów – dzięki windziezamontowanej nad tylną osią. Pojemność pasażerska to 57 + 1 + 1. Dziękisystemowi szybkiego montażu możliwy jest szybki demontaż siedzeń VDL klasy 300i stworzenie miejsca dla 15 pasażerów na wózkach inwalidzkich.

Warto dodać, że od 2019 wszystkie modele VDL Futura sąstandardowo wyposażane w Predictive Powertrain Control (PPC), który -korzystając z danych GPS – analizuje topografię drogi i dobiera do niejwłaściwy bieg. Zapewnia to wyższy poziom komfortu jazdy przy jednoczesnymdalszym ograniczeniu zużycia paliwa. PPC obejmuje funkcję Ecoroll, którapodczas lekkich zjazdów przesuwa bieg do położenia neutralnego, wykorzystując masępojazdu i grawitację do utrzymania prędkości pojazdu. Gdy droga znów sięwyrówna, skrzynia biegów płynnie przełącza się z powrotem na właściwy bieg. Wzależności od warunków topograficznych PPC zapewnia znaczne zmniejszeniezużycia paliwa – na poziomie ok. 5%.

3 x Citea

Jak informuje VDL, wszystkie autobusy elektryczne firmy -czyli łącznie już 450 szt. – przejechały już 50 mln kilometrów, co przekładasię na 75 000 wykonywanych kilometrów każdego dnia. Tylko w tym roku firmaplanuje dostawę aż 420 elektrobusów, które mają dotrzeć do klientów do końca2019 r. W samej tylko Holandii eksploatowanych jest obecnie ponad 300 autobusówelektrycznych VDL.

Na Busworld zobaczymy trzy miejskie modele:

  • Citea SLE-129 Electric (światowa premiera), czyli elektrobusw wersji Low Entry przeznaczony do komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Jegokonstrukcja opiera się na sprawdzonym układzie napędowym z wersji SLF i jestwyposażona w akumulator o dużej pojemności 288 kWh. W ten sposób model ten jestbardziej odpowiedni do użytku regionalnego, z dłuższymi przerwami międzyładowaniami. Szybkie ładowanie odbywa się za pomocą pantografu lub odwróconegopantografu. Konfiguracja pojazdu, który zostanie pokazany w Brukseli obejmujemaksymalną liczbę siedzeń skierowanych do przodu plus trzecie, dodatkowe drzwiw układzie 2-2-2. Taka wersja spełnia specyficzne wymagania skandynawskiegorynku, który jest głównym celem dla modelu SLE-129 Electric.

  • VDL Citea SLFA-180 Electric – dzięki ponad 260 dostarczonymegzemplarzom, wersje Citea SLFA-180 i SLFA-181 Electric zajmują pozycjęeuropejskiego lidera w zakresie elektrobusów klasy MEGA, dedykowanych na linieBRT. Demo SLFA-180 Electric przygotowane na Busworld 2019 wyposażone zostało wakumulator o dużej pojemności 288 kWh i pantograf. Zapewnia to elastyczność wruchliwych godzinach szczytu, a także umożliwia wydłużenie codziennych trasy.Aby uzyskać optymalne połączenie wygody i elastyczności, przednia częśćautobusu została zoptymalizowana pod kątem pasażerów stojących, a przegubowaczęść została ma więcej łatwo dostępnych miejsc.

  • VDL Citea LLE Diesel – holenderski producent nie zapominaautobusach z silnikami wysokoprężnymi. „Dalszy rozwój mocnych stron”to motto trzeciego miejskiego autobusu, który zostanie pokazany w Brukseli,czyli zmodernizowany model VDL Citea LLE Diesel. Wyzwanie postawione tutajprzed konstruktorami polegało na uzyskaniu możliwie najmniejszej emisji CO2dzięki technologii Euro 6 przy jednoczesnym dalszym obniżeniu całkowitegokosztu posiadania. Pakiet zastosowanych usprawnień doprowadził do obniżeniazużycia paliwa o 6%, a także do obniżenia kosztów napraw i serwisu. Najbardziejwidoczną zmiana jest nowe nadwozie pojazdu, w którym istotną rolę odgrywaoptymalizacja aerodynamiki.