Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Busworld 2019: 3 x Citea i 3 x Futura na stoisku VDL

infobus
23.09.2019 08:00

Od 18 do 23 października na Brussels Expo odbędą sięnajwiększe w Europie targi autobusów i autokarów – Busworld 2019. W tym rokufirma VDL Bus & Coach zademonstruje na nich swoją wszechstronną ofertę azakresie transportu miejskiego i turystycznego. Łącznie holenderski producent pokażena nich – na terenach wewnętrznych – sześć pojazdów.

-„Podczas Busworld 2019 chcemy podkreślić fakt, żewspółpraca ze wszystkimi partnerami jest i pozostanie naszym głównym motto” -powiedział Henk Coppens, CEO. – „Innowacja jest najważniejszym motoremrealizacji naszych projektów. Jesteśmy dumni z naszej pozycji lidera wosiąganiu rozwiązań w zakresie zrównoważonej mobilności, ale jesteśmy równieżprzekonani, że przed nami jeszcze wiele fantastycznych wyzwań. Być możenajwiększą innowacją jest sposób, w jaki zamierzamy to osiągnąć: wspólnie zklientami, dostawcami i innymi partnerami sieciowymi. To nasze DNA.”

Trzy Futury

Na stoisku VDL Bus & Coach w Brukseli pokażemy trzyautobusy turystyczne z serii Futura, w tym:

  • Futura FDD2-141 o długości 14 m z unikalnym układem siedzeń48 + 2 + 1 + 1. To luksusowa wersja dwupokładowego autokaru z układem siedzeń 2+ 1 obejmująca wszystkie udogodnienia: od USB i gniazdek 220 V po kompletnąkuchnię. Generalnie seria FDD2 jest dostępna w dwóch długościach (FDD2-130 iFDD2-141) ze standardowym silnikiem MX-13 o mocy 530 KM / 2600 Nm zzautomatyzowaną skrzynią biegów Traxon. Specjalnie do przewozów międzymiastowychfirma stosuje też silnik MX-11 o mocy 450 KM / 2300 Nm z automatyczną skrzyniąbiegów Ecolife.

  • Futura FHD2-129 o długości 13 m w wersji dwuosiowej zluksusowymi fotelami VDL klasy 500 z regulowanymi zagłówkami. Dzięki układowi53 + 1 + 1 osiągnięto połączenie dużej pojemności i komfortu podróży. Do tegodochodzi 11,5 m3 przestrzeni bagażowej i promień skrętu wynoszący tylko 22 096mm, co opowiada zwrotności wielu 12-metrowym autokarom.

  • Futura FHD2-139 o długości 14 m w wersji trzyosiowejprzystosowanej do przewozu niepełnosprawnych pasażerów – dzięki windziezamontowanej nad tylną osią. Pojemność pasażerska to 57 + 1 + 1. Dziękisystemowi szybkiego montażu możliwy jest szybki demontaż siedzeń VDL klasy 300i stworzenie miejsca dla 15 pasażerów na wózkach inwalidzkich.

Warto dodać, że od 2019 wszystkie modele VDL Futura sąstandardowo wyposażane w Predictive Powertrain Control (PPC), który -korzystając z danych GPS – analizuje topografię drogi i dobiera do niejwłaściwy bieg. Zapewnia to wyższy poziom komfortu jazdy przy jednoczesnymdalszym ograniczeniu zużycia paliwa. PPC obejmuje funkcję Ecoroll, którapodczas lekkich zjazdów przesuwa bieg do położenia neutralnego, wykorzystującmasę pojazdu i grawitację do utrzymania prędkości pojazdu. Gdy droga znów sięwyrówna, skrzynia biegów płynnie przełącza się z powrotem na właściwy bieg. Wzależności od warunków topograficznych PPC zapewnia znaczne zmniejszeniezużycia paliwa – na poziomie ok. 5%.

Trzy Citea

Jak informuje VDL, wszystkie autobusy elektryczne firmy -czyli łącznie już 450 szt. – przejechały już 50 mln kilometrów, co przekładasię na 75 000 wykonywanych kilometrów każdego dnia. Tylko w tym roku firmaplanuje dostawę aż 420 elektrobusów, które mają dotrzeć do klientów do końca2019 r. W samej tylko Holandii eksploatowanych jest obecnie ponad 300 autobusówelektrycznych VDL.

Na Busworld zobaczymy trzy miejskie modele:

  • Citea SLE-129 Electric (światowa premiera), czyli elektrobusw wersji Low Entry przeznaczony do komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Jego konstrukcjaopiera się na sprawdzonym układzie napędowym z wersji SLF i jest wyposażona wakumulator o dużej pojemności 288 kWh. W ten sposób model ten jest bardziejodpowiedni do użytku regionalnego, z dłuższymi przerwami między ładowaniami.Szybkie ładowanie odbywa się za pomocą pantografu lub odwróconego pantografu. Konfiguracjapojazdu, który zostanie pokazany w Brukseli obejmuje maksymalną liczbę siedzeńskierowanych do przodu plus trzecie, dodatkowe drzwi w układzie 2-2-2. Takawersja spełnia specyficzne wymagania skandynawskiego rynku, który jest głównymcelem dla modelu SLE-129 Electric.

  • VDL Citea SLFA-180 Electric – dzięki ponad 260 dostarczonym egzemplarzom,wersje Citea SLFA-180 i SLFA-181 Electric zajmują pozycję europejskiego lideraw zakresie elektrobusów klasy MEGA,dedykowanych na linie BRT. Demo SLFA-180 Electric przygotowane na Busworld 2019wyposażone zostało w akumulator o dużej pojemności 288 kWh i pantograf.Zapewnia to elastyczność w ruchliwych godzinach szczytu, a także umożliwia wydłużeniecodziennych trasy. Aby uzyskać optymalne połączenie wygody i elastyczności,przednia część autobusu została zoptymalizowana pod kątem pasażerów stojących,a przegubowa część została ma więcej łatwo dostępnych miejsc.

  • VDL Citea LLE Diesel – holenderski producent nie zapominaautobusach z silnikami wysokoprężnymi. „Dalszy rozwój mocnych stron” to motto trzeciegomiejskiego autobusu, który zostanie pokazany w Brukseli, czyli zmodernizowanymodel VDL Citea LLE Diesel. Wyzwanie postawione tutaj przed konstruktorami polegałona uzyskaniu możliwie najmniejszej emisji CO2 dzięki technologii Euro 6 przyjednoczesnym dalszym obniżeniu całkowitego kosztu posiadania. Pakiet zastosowanychusprawnień doprowadził do obniżenia zużycia paliwa o 6%, a także do obniżeniakosztów napraw i serwisu. Najbardziej widoczną zmiana jest nowe nadwoziepojazdu, w którym istotną rolę odgrywa optymalizacja aerodynamiki.