Busworld 2017: ZAwheel z nową generacją mocy
Trzy nowości niemieckiego producenta układów napwedowych doelektrobusów – ZAwheel jest teraz także dostępny w wariancie do kółbliźniaczych, poprawie uległa moc silników i opracowany własny sterownik.
Zaczynamy od „bliźniaków”. Napęd elektryczny kół dlaautobusów liniowych teraz jeszcze wydajniejszy, z możliwością zastosowania kółbliźniaczych.
-„Zapoznaliśmy się z sugestiami przedsiębiorstw zajmującychsię transportem lokalnym oraz przewoźników autobusowych i postanowiliśmy jewdrożyć w nowej wersji napędu ZAwheel”, powiedział Peter Fenkl, prezes zarządufirmy Ziehl-Abegg, na największych targach autobusowych na świecie w Kortrijk(Belgia), gdzie firma zaprezentowała obecnie drugą generację napęduelektrycznego kół dla autobusów miejskich.
Nowa generacja napędu ZAwheel przynosi ze sobą wiele nowychrozwiązań. Firma Ziehl-Abegg wyszła tym samym naprzeciw oczekiwaniomprzewoźników autobusowych w zakresie rozwiązań dla ogumienia bliźniaczego.
-„Podczas projektowania napędu ZAwheel skupiliśmy się naaspekcie minimalnego zużycia energii, dlatego też wybraliśmy w sposób oczywistywariant opony Super Single”, wyjaśnia Ralf Arnold, prezes Ziehl-AbeggAutomotive. W przypadku opon Super Single następuje podczas toczeniazaokrąglenie tylko dwóch krawędzi opony, przy oponach bliźniaczych są to czterykrawędzie. Wielu użytkowników wybiera jednak dla całego taboru rozwiązanietradycyjne w postaci ogumienia bliźniaczego, aby ograniczyć nakłady związane zutrzymywaniem zapasów magazynowych. „Dlatego oferujemy teraz rozwiązanie dlaobu rodzajów ogumienia”, dodaje Arnold.
Poprawie uległa również moc silników. I tak oto moduł napęduZAwheel dostępny jest teraz w dwóch wariantach mocy: z maksymalnym momentemobrotowym 17.500 Nm oraz 9.000 Nm. Dotychczas dostępny był tylko jeden jedynywariant napędu o mocy 12.000 Nm.
-„Dzięki temu możemy zaoferować rozwiązania lepiejdostosowane do wymogów topograficznych operatorów linii autobusowych, czy to naterenach nizinnych, czy to w terenach górzystych.” Ponadto dzięki zwiększeniumaksymalnego momentu obrotowego do 17.500 Nm możliwe jest także zapewnienienapędu autobusów przegubowych za pomocą jednej tylko osi napędowej. Wariantsilnika o większej mocy dostępny jest już teraz, wariant o mniejszej mocypojawi się w dalszej kolejności. Wramach oferty silników o dwóch stopniach mocy opracowaliśmy także kompletnienowe rozwiązania w zakresie elektroniki koła”, podkreśla Arnold.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W dziedzinie techniki sterowania firma Ziehl-Abegg równieżodnotowała duży postęp: paleta produktów obejmująca napęd , piastę, obręcz kołaoraz oś uzupełniona została o sterownik ZAwheel. Na życzenie firma oferujeproducentom i operatorom oś napędową wyposażoną w technikę sterowaniaopracowaną przez tego samego producenta.
-„W ten sposób stajemy się oferentem kompleksowym w zakresiecałego układu przeniesienia napędu”, wyjaśnia Arnold.
Podczas wieloletniej współpracyz producentami autobusów i operatorami liniowymi podnoszono wielokrotnieproblem, że w układ przeniesienia napędu bazuje na podzespołach pochodzących odzbyt dużej liczby producentów. -„Dało to impuls do opracowania naszego własnegosterownika”, dodaje Arnold. Rzecz jasna, nadal istnieje możliwość zamówieniasamego tylko modułu napędu osiowego.
„