Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Busworld 2017: SOR z nowym dieslem NS12

infobus
25.10.2017 10:44

Na targach w Kortrijk czeski SOR pokazał kolejny autobus z nowej generacji NS – tym razem z silnikiem diesla FPT Euro 6. Towarzyszył mu elektryczny starszy brat – ENS12.

Należy podkreślić, że nowa generacja autobusów z silnikami diesla ma dla polskiego rynku spore znaczenie, gdyż otwiera przed czeskim producentem jeszcze więcej przetargów, które do tej pory wykluczały poprzednią niskopodłogową generację NB. W perspektywie już obserwowanego boomu na autobusy miejskie z dostawą na lata 2018 /2019 może to znacząco zmienić sytuację marki w Polsce. Pytanie tylko czy zdążą?

Przypomnijmy, że polska premiera autobusu elektrycznego SOR ENS 12 miała miejsce podczas kwietniowych Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA 2017. Wcześniej pojazd mogliśmy zobaczyć m.in. na targach w Hanowerze i Pradze.

NS12

Pokazany w Kortrijk pojazd NS12 to trzeci prototyp z serii NS (pierwsze dwa elektryczne są czerwone i zielone) z całkowicie odmienną stylistyką nadwozia. To rewolucja i zerwanie z dotychczasowym designem. SOR chwali udoskonaloną koncepcją wizualną autobusu, która została opracowana przez znanego w Czechach projektanta, Patrika Kotasa.

SOR NS12 to konstrukcją całkowicie niskopodłogowa, o długość 12 m, szerokości 2,55 m i wysokości 3,15 m. To pierwszy autobus SOR-a, który zaprojektowano od razu jako pojazd elektryczny, a także pierwszy z równomiernie rozmieszczonymi wejściami w układzie 2-2-2. Drzwi o jednakowej szerokości mają prześwit 1200 mm. Ich wariant może być zmienny w zależności od wymagań klientów.

Zaprezentowany na Busworld autobus o pojemności ok. 95 osób, z czego 35 pasażerów podróżuje wygodnie na fotelach typu Ster 8MA Ultra Light. Aż 16 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi.

Układ jezdny oparto na rozwiązaniach firmy ZF. Z przodu zastosowano zawieszenie niezależne oparte na osi typu ZF RL82EC. Most napędowy to przekładnia portalowa typu AV133 z przełożeniem 6,19. Z tyłu zabudowano silnik FPT Cursor 8 współpracujący z automatyczną skrzynią biegów ZF.

ENS12

Każdy z elektrycznych prototypów SOR-a ma inną konfigurację napędu oraz pojemność baterii, tak aby znaleźć optymalny zestaw napędowy. W lewym, tylnym rogu nadwozia ENS12 zabudowano silnik asynchroniczny o mocy 160 kW. Napęd elektryczny w przeciwieństwie do wcześniej produkowanych przez SOR elektrobusów nie pochodzi od firmy Cegelec. Producent zdecydował się teraz postawić na rozwiązania spółki RAIL ELECTRONICS CZ sro. Na dachu autobusu zamontowano baterie litowo-jonowe. Dzięki temu maksymalnie zwiększono przestrzeń pasażerską.

W pokazanym w Kortrijk zielonym egzemplarzu ENS12 baterie mogą magazynować 225 kWh energii elektrycznej. Przy założeniu, że zostanie utrzymane 20% rezerwy prądu w zasobnikach SOR deklaruje na jednym ładowaniu zasięg pojazdu na dystansie ok. 150-200 km.