Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Busworld 2017: Solaris zwiększy produkcję o 10% [FILM]

infobus
06.11.2017 09:02

Podczas tegorocznych targów w Kortrijk o prezentowanych autobusów iplanach firmy na kolejny rok rozmawialiśmy z Dariuszem Michalakiem,wiceprezesem spółki Solaris Bus & Coach.

Polski producent spodziewa się, że w tym roku wyprodukuje ok 1400 autobusów i trolejbusów. Optymistyczne plany na kolejny rok – 2018 – przewidują zwiększenie produkcji o 10%, czyli do poziomu ok 1540 szt.

W tej sumie coraz większy udział będą miały pojazdy bateryjne. Tylko do połowy tegoroku Solaris sprzedał już blisko 200 autobusów napędzanych energią elektryczną.Z kolei w przyszłym roku przewidywana liczba elektrobusów to około 300 sztuk.Dlatego producent nieustannie rozwija paletę swoich produktów w tym segmencie.Na targach w Kortrijk zaprezentował nowego Solarisa Urbino electric w wersjiprzegubowej.

Na Busworld Solaris zaprezentował innowacyjne pojazdy nisko-i bezemisyjne, jak również te z konwencjonalnym napędem nowej generacji –premierowe Urbino 18 electric, dwunastometrowe Urbino z szeregowym napędemhybrydowym oraz Urbino 10,5.

{https://www.youtube.com/watch?v=dvBaVXPyDhw}

Nowy Solaris Urbino 18 electric

Prezentowany na targach w Kortrijk przegubowy autobuselektryczny wyposażony jest w silnik trakcyjny o mocy 240 kW. Magazyny energiistanowią baterie typu Solaris High Energy o pojemności 240 kWh. Ładowanie możeodbywać się na dwa sposoby: poprzez złącze typu plug-in lub z zamontowanego nadachu pojazdu pantografu. Podczas targów zaprezentowano także urządzenia doładowania baterii polskich firm Ekoenergetyka oraz Medcom.

Dzięki niższej masie własnej pojazdu i dobrej dystrybucjinacisków na osie, pojemność pasażerska prezentowanego egzemplarza wynosi 140miejsc. Podobnie jak aranżacja wnętrza, pojemność i rodzaj baterii oraz sposóbuzupełniania w nich energii – są jednym z elementów płynnie dostosowywanym dooczekiwań przewoźników. Ta elastyczność dopasowania wyposażenia i rozwiązańtechnicznych zastosowanych w autobusie jest gwarantem wysokiej funkcjonalnościi ekonomiczności w różnych warunkach drogowych i klimatycznych.

Co ważne dla operatorów, przegubowy Solaris Urbino electric18 nowej generacji nie jest tylko wersją testową zaprezentowaną na targach. Todojrzały produkt seryjny. Jeszcze przed targami Busworld pierwsze egzemplarzetego modelu trafiły do przewoźników. Jednym z nich jest MPK Kraków, gdzie latemtego roku Solaris dostarczył łącznie 20 elektrobusów. Siedemnaście w wersjidwunastometrowej i trzy w opisywanej wyżej wersji przegubowej. Jeden z nichjest egzemplarzem wyjątkowym – to autobus nu¬er 15000, który wyjechał z fabrykiSolarisa w Bolechowie.

Przegubowy autobus elektryczny posiada wszystkie najlepszerozwiązania techniczne zastosowane w nowym Urbino 12 electric, nagrodzonymprestiżowym tytułem „Bus of the year”. Jego lekka i trwała konstrukcja czyergonomicznie rozplanowana przestrzeń pasażerska, a także niezwykle cichy i wpełni ekologiczny napęd to najnowsza odpowiedź firmy na coraz większezapotrzebowanie transportu publicznego na pojazdy bezemisyjne.

Nowy Solaris Urbino 12 Hybrid

Dostawcą jednostki napędowej HybriDrive jest amerykańskiproducent BAE Systems. Ten ekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżeniezużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jest tomożliwe dzięki silnikowi elektrycznemu, zasilanemu energią elektryczną zmagazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanegosilnikiem wysokoprężnym marki Cummins o pojemności zaledwie 4,5 litra (CumminsISB4.5E6 o mocy 210 KM).

W nowym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferuje funkcję zeroemission, upodabniającą pojazd do autobusów elektrycznych. Dzięki zamontowanemusystemowi Stop-and-Go, silnik spalinowy całkowicie wyłącza się podczas postojuna przystanku i otwarciu drzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniuenergii w superkondensatorach. Oprócz tego w pojeździe zamontowano urządzenieGPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomienie funkcjiArrive-and-Go. Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego jużpodczas podjeżdżania autobusu do przystanku. To ekologiczne rozwiązanie, wedługprzeprowadzonych testów, jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego wanalogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwalarównież na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrachmiast.

W najnowszej ofercie Solarisa od niedawna znajduje się takżeosiemnastometrowa wersja autobusu hybrydowego z systemem szeregowym BAE. Pojazdwyposażony jest w 6-cylindrowy silnik firmy Cummins ISB6,7 o pojemności 6,7 l imocy 300 KM i asynchroniczny silnik centralny o mocy maksymalnej 200 kW.

Prezentowany na targach nowy Urbino 12 Hybrid odznacza sięznakomitymi parametrami jezdnymi, w szczególności cechuje go energiczne, a przytym płynne przyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest możliwośćodzyskania podczas hamowania energii kinetycznej. Ta z kolei zostaje późniejzamieniana w energię elektryczną i w tej postaci jest gromadzona w magazynieenergii – superkondensatorach o pojemności 0,82 kWh.

Nowy Solaris Urbino 10,5

Nowy Solaris Urbino w klasie MIDI z powodzeniem znajdujezastosowanie zarówno w małych miastach, jak i wąskich i ciasnych uliczkachwielu europejskich metropolii. Pojazd zbudowano w oparciu o moduły12-metrowego Solarisa, skracając o półtora metra przestrzeń pomiędzy pierwszymidrzwiami a drugą osią. Zmiana konstrukcji na krótszą objęła także zmniejszenierozstawu osi z 5900 mm do 4450 mm. W modelu targowym zamontowano silnik CumminsISB6.7E6C o mocy 209 kW. Jednak, podobnie jak w przypadku spalinowego Urbino12, istnieje możliwość zamontowania jednostki napędowej DAF MX11. Obarozwiązania gwarantują dynamiczną i jednocześnie ekonomiczną jazdę. Silnikispełniają restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6.

Mimo swoich niewielkich rozmiarów, autobus z powodzeniempo¬radzi sobie na trasach o większym natężeniu ruchu pasażerskiego, oferując aż23 miejsca siedzące, z czego 6 dostępnych jest z niskiej podłogi. Wysokikomfort jazdy pasażerom gwarantuje wy¬dajna klimatyzacja, nowoczesne światłaLED (w kolorze bursztyno-wym!) i gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych,które zostały umieszczone na poręczach dla pasażerów.

Trzy sztuki nowego Solarisa Urbino 10,5 jeżdżą już wWiedniu. W trakcie produkcji są już następne modele specjalnie przygotowywanedla Komornik i Kutna w Polsce, a także Fürt w Niemczech i francuskiegoAbondance. To ostatanie, malowniczo położone miasto, będzie miało okazjęprzekonać się o zaletach nowego Solarisa Urbino 10,5 na górskich, krętych istromych drogach.