Busworld 2017: Solaris jak zawsze z rozmachem
Podczas konferencji prasowej, odbywającejsię w przeddzień startu największych autobusowych targów w Europie,firma Solaris zaprezentowała innowacyjne pojazdy nisko-i bezemisyjne, jak również też konwencjonalnym napędem nowejgeneracji – premierowe Urbino 18 electric, dwunastometrowe Urbinoz szeregowym napędem hybrydowym oraz Urbino 10,5.
„Kierunek e-mobilność” jest w ostatnich latach kluczowym obszaremrozwoju firmy Solaris. Potwierdzeniem tego jest nieustannie rosnąca liczbadostarczonych i zamówionych pojazdów bateryjnych. Tylko do połowytego roku Solaris sprzedał już blisko 200 autobusów napędzanych energiąelektryczną. Z kolei w przyszłym roku przewidywana liczbaelektrobusów to około 300 sztuk. Dlatego producent nieustannie rozwijapaletę swoich produktów w tym segmencie. Na targach w Kortrijkzaprezentował nowego Solarisa Urbino electric w wersji przegubowej.
Prezentowany natargachwKortrijk przegubowy autobus elektryczny wyposażony jest w silniktrakcyjny o mocy 240 kW. Magazyny energii stanowią baterie typu SolarisHigh Energy o pojemności 240 kWh. Ładowanie może odbywać się nadwa sposoby: poprzez złącze typu plug-in lub z zamontowanegona dachu pojazdu pantografu. Podczas targów zaprezentowano takżeurządzenia doładowania baterii polskich firm Ekoenergetyka orazMedcom.
Dzięki niższej masie własnej pojazdu i dobrej dystrybucji naciskównaosie, pojemność pasażerska prezentowanego egzemplarza wynosi 140miejsc. Podobnie jak aranżacja wnętrza, pojemność i rodzaj bateriioraz sposób uzupełniania w nich energii – są jednym z elementówpłynnie dostosowywanym do oczekiwań przewoźników. Ta elastycznośćdopasowania wyposażenia i rozwiązań technicznych zastosowanychw autobusie jest gwarantem wysokiej funkcjonalności i ekonomicznościw różnych warunkach drogowych i klimatycznych.
Co ważne dla operatorów, przegubowy Solaris Urbino electric 18 nowejgeneracji nie jest tylko wersją testową zaprezentowaną na targach.To dojrzały produkt seryjny. Jeszcze przed targami Busworld pierwszeegzemplarze tego modelu trafiły do przewoźników. Jednym z nich jestMPK Kraków, gdzie latem tego roku Solaris dostarczył łącznie 20elektrobusów. Siedemnaście w wersji dwunastometrowej i trzyw opisywanej wyżej wersji przegubowej. Jeden z nich jest egzemplarzemwyjątkowym – to autobus numer 15000, który wyjechał z fabrykiSolarisa w Bolechowie.
Przegubowy autobus elektryczny posiada wszystkie najlepsze rozwiązaniatechniczne zastosowane w nowym Urbino 12 electric, nagrodzonym prestiżowymtytułem „Bus of the year”. Jego lekka i trwała konstrukcjaczy ergonomicznie rozplanowana przestrzeń pasażerska, a takżeniezwykle cichy i w pełni ekologiczny napęd to najnowsza odpowiedźfirmy na coraz większe zapotrzebowanie transportu publicznegona pojazdy bezemisyjne.
W nowym hybrydowym Urbino 12 Solarisoferuje funkcję zero emission, upodabniającą pojazd do autobusówelektrycznych. Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go, silnik spalinowycałkowicie wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciudrzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniu energiiw superkondensatorach. Oprócz tego w pojeździe zamontowano urządzenieGPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomieniefunkcji Arrive-and-Go. Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnikaspalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku.To ekologiczne rozwiązanie, według przeprowadzonych testów, jestwstanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznympojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala równieżna znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonychcentrach miast.
W najnowszej ofercie Solarisa od niedawna znajduje się takżeosiemnastometrowa wersja autobusu hybrydowego z systemem szeregowym BAE.Pojazd wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik firmy Cummins ISB6.7o pojemności 6,7 li mocy 300 KM i asynchroniczny silnikcentralny o mocy maksymalnej 200 kW.
Prezentowany na targach nowy Urbino 12 Hybrid odznaczasię znakomitymi parametrami jezdnymi, w szczególności cechujego energiczne, a przy tym płynne przyspieszenie. Jedną zgłównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczas hamowania energiikinetycznej. Ta z kolei zostaje później zamieniana w energięelektryczną i w tej postaci jest gromadzona w magazynie energii- superkondensatorach o pojemności 0,82 kWh.
Mimo swoich niewielkich rozmiarów, autobusz powodzeniem poradzi sobie na trasach o większym natężeniuruchu pasażerskiego, oferując aż 23 miejsca siedzące, z czego 6dostępnych jest z niskiej podłogi. Wysoki komfort jazdy pasażeromgwarantuje wydajna klimatyzacja, nowoczesne światła LED (w kolorzebursztynowym!) i gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, którezostały umieszczone na poręczach dla pasażerów.
Trzy sztuki nowego Solarisa Urbino 10,5jeżdżą już w Wiedniu. W trakcie produkcji są już następne modelespecjalnie przygotowywane dla Komornik i Kutna w Polsce,a także Fürt w Niemczech i francuskiego Abondance. To ostatnie,malowniczo położone miasto, będzie miało okazję przekonać się o zaletachnowego Solarisa Urbino 10,5 na górskich, krętych i stromych drogach.
„