Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Busworld 2017: Solaris jak zawsze z rozmachem

infobus
20.10.2017 14:19

Podczas konferencji prasowej, odbywającejsię w przeddzień startu największych autobusowych targów w Europie,firma Solaris zaprezentowała innowacyjne pojazdy nisko-i bezemisyjne, jak również też konwencjonalnym napędem nowejgeneracji – premierowe Urbino 18 electric, dwunastometrowe Urbinoz szeregowym napędem hybrydowym oraz Urbino 10,5.

„Kierunek e-mobilność” jest w ostatnich latach kluczowym obszaremrozwoju firmy Solaris. Potwierdzeniem tego jest nieustannie rosnąca liczbadostarczonych i zamówio­nych pojazdów bateryjnych. Tylko do połowytego roku Solaris sprze­dał już blisko 200 autobusów napę­dzanych energiąelektryczną. Z kolei w przyszłym roku przewidywana liczbaelektrobusów to około 300 sztuk. Dlatego producent nieustannie rozwijapaletę swoich produktów w tym segmencie. Na targach w Kortrijkzaprezentował nowego Solarisa Urbino electric w wersji przegubowej.

Nowy Solaris Urbino 18 electric
Tegoroczne targi Busworld w Kortrijk były miejscem oficjalnej pre­mierySolarisa Urbino 18 electric nowej generacji. Produkt ten ba­zujena rozwiązaniach konstrukcyj­nych dobrze już znanej pasażerom nowejgeneracji rodziny niskopodłogowych autobusów miejskich Urbino, która swo­jąpremierę miała wroku 2014.

Prezentowany natargachwKortrijk przegubowy autobus elektryczny wyposażony jest w silniktrakcyjny o mocy 240 kW. Magazyny ener­gii stanowią baterie typu SolarisHigh Energy o pojemności 240 kWh. Ładowanie może odbywać się nadwa sposoby: poprzez złącze typu plug-in lub z zamontowanegona dachu pojazdu pantografu. Podczas targów zaprezentowano takżeurządzenia doładowania baterii polskich firm Ekoenergetyka orazMedcom.

Dzięki niższej masie własnej pojaz­du i dobrej dystrybucji naciskównaosie, pojemność pasażerska pre­zentowanego egzemplarza wynosi 140miejsc. Podobnie jak aranżacja wnętrza, pojemność i rodzaj bateriioraz sposób uzupełniania w nich energii – są jednym z elementówpłynnie dostoso­wywanym do oczekiwań przewoźników. Ta elastycznośćdopasowania wyposażenia i rozwiązań technicznych zastosowanychw autobusie jest gwarantem wysokiej funk­cjonalności i ekonomicznościw różnych warunkach drogowych i klimatycznych.

Co ważne dla operatorów, prze­gubowy Solaris Urbino electric 18 nowejgeneracji nie jest tylko wer­sją testową zaprezentowaną na tar­gach.To dojrzały produkt seryjny. Jeszcze przed targami Busworld pierwszeegzemplarze tego mode­lu trafiły do przewoźników. Jednym z nich jestMPK Kraków, gdzie latem tego roku Solaris dostarczył łącz­nie 20elektrobusów. Siedemnaście w wersji dwunastometrowej i trzyw opisywanej wyżej wersji przegu­bowej. Jeden z nich jest egzempla­rzemwyjątkowym – to autobus nu­mer 15000, który wyjechał z fabrykiSolarisa w Bolechowie.

Przegubowy autobus elektryczny posiada wszystkie najlepsze rozwiązaniatechniczne zastosowane w nowym Urbino 12 electric, nagrodzonym prestiżowymtytułem „Bus of the year”. Jego lekka i trwała konstrukcjaczy ergonomicznie rozplanowana przestrzeń pasażerska, a takżeniezwykle cichy i w pełni ekologiczny napęd to najnowsza odpowiedźfirmy na coraz większe zapotrzebowanie transportu publicznegona pojazdy bezemisyjne.

Nowy Solaris Urbino 12 z szeregowymnapędem hybrydowym
Dostawcą jednostki napędowej HybriDrive jest amerykański producentBAE Systems. Ten ekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżeniezużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery.Jest to możliwe dzięki silnikowi elektrycznemu, zasilanemu energiąelektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jestz generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym marki Cumminso pojemności zaledwie 4,5 litra (Cummins ISB4.5E6 omocy 210 KM).

W nowym hybrydowym Urbino 12 Solarisoferuje funkcję zero emission, upodabniającą pojazd do autobusówelektrycznych. Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go, silnik spalinowycałkowicie wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciudrzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniu energiiw superkondensatorach. Oprócz tego w pojeździe zamontowano urządzenieGPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomieniefunkcji Arrive-and-Go. Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnikaspalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku.To ekologiczne rozwiązanie, według przeprowadzonych testów, jestwstanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznympojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala równieżna znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonychcentrach miast.

W najnowszej ofercie Solarisa od niedawna znajduje się takżeosiemnastometrowa wersja autobusu hybrydowego z systemem szeregowym BAE.Pojazd wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik firmy Cummins ISB6.7o pojemności 6,7 li mocy 300 KM i asynchroniczny silnikcentralny o mocy maksymalnej 200 kW.

Prezentowany na targach nowy Urbino 12 Hybrid odznaczasię znakomitymi parametrami jezdnymi, w szczególności cechujego energiczne, a przy tym płynne przyspieszenie. Jedną zgłównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczas hamowania energiikinetycznej. Ta z kolei zostaje później zamieniana w energięelektryczną i w tej postaci jest gromadzona w magazynie energii- superkondensatorach o pojemności 0,82 kWh.

Nowy Solaris Urbino 10,5
Nowy Solaris Urbino w klasie MIDI z powodzeniem znajduje zastosowaniezarówno w małych miastach, jaki wąskich i ciasnych uliczkachwielu europej­skich metropolii. Pojazd zbudowano w oparciu o moduły12-metrowego Solarisa, skracając o półtora metra przestrzeń pomiędzypierwszymi drzwiami a drugą osią. Zmiana konstrukcji na krótsząobjęła także zmniejszenie rozstawu osi z 5900 mm do 4450 mm.W modelu targowym zamontowano silnik Cummins ISB6.7E6C omocy 209 kW.Jednak, podobnie jak w przypadku spalinowego Urbino 12, istnieje możliwośćzamontowania jednostki napędowej DAF MX11. Oba rozwiązania gwarantujądynamicz­ną i jednocześnie ekonomiczną jazdę. Silniki spełniająrestrykcyjną normę emisji spalin Euro 6.

Mimo swoich niewielkich rozmia­rów, autobusz powodzeniem po­radzi sobie na trasach o większym natężeniuruchu pasażerskiego, oferując aż 23 miejsca siedzące, z czego 6dostępnych jest z niskiej podłogi. Wysoki komfort jazdy pasażeromgwarantuje wy­dajna klimatyzacja, nowoczesne światła LED (w kolorzebursztyno­wym!) i gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, którezostały umieszczone na poręczach dla pa­sażerów.

Trzy sztuki nowego Solarisa Urbino 10,5jeżdżą już w Wiedniu. W trakcie produkcji są już następne modelespecjalnie przy­gotowywane dla Komornik i Kutna w Polsce,a także Fürt w Niemczech i francuskiego Abondance. To ostat­nie,malowniczo położone miasto, będzie miało okazję przekonać się o zaletachnowego Solarisa Urbino 10,5 na górskich, krętych i stromych drogach.