Busworld 2017: Scania z elektryczną premierą [FILM]
Na targach Busworld w Kortrijku w 2017 roku Scania przedstawiła po raz pierwszy swój w pełni elektryczny autobus na bazie Scania Citywide 12LF, który będzie produkowany w Słupsku.
Elektrobus w nadchodzących miesiącach pojazd będzie przechodził intensywne testy, zanim trafi do sprzedaży w 2018 roku. Pierwsze odbędą się w szwedzkiej miejscowości Ostersund, gdzie 6 pojazdów będzie testowanych w okresie zima 2017 – lato 2021. Autobusy będą operować na jednej linii o długości 14 km w cyklach co 15 minut, co daje ok. 100 kursów dziennie. Wszystkie pojazdy dla Ostersund będą wyposażone w baterie litowo-jonowe o pojemności 150 kWh, które będą ładowane za pomocą szybkiej ładowarki 300 kWh w ciągu 4-8 minut.
Ponadto w Kortrijk na stoisku szwedzkiego producenta mogliśmy zobaczyć:
-
Scania Citywide LE
-
Scania Interlink LD Hybrid
-
Scania Interlink High Decker o długości 12,8 m.
-
Scania Touring o długości 12,9 m
Poniżej film z Busworld:
{https://www.youtube.com/watch?v=ty0afo74Cio}
Międzymiastowa hybryda
Hybrydowa Scania Interlink Low Decker to najnowszy model autobusu, który został zaprezentowany podczas tegorocznych targów Busworld w Kortrijk. Nowy model uzupełnia rodzinę uniwersalnych pojazdów Scania Interlink z niskim, średnim i wysokim pokładem.
Obecnie pojazdy podmiejskie i miejskie Scania są dostępne w pełnej gamie alternatywnych układów napędowych. Na niektórych typach tras z częstymi przystankami, autobus hybrydowy może stanowić najlepszy wybór pod względem niskiego zużycia paliwa i niskiej emisji spalin.
Scania Interlink LD może zostać wyposażona w silnik napędzany olejem napędowym, biodieslem, HVO, CNG/CBG, etanolem, a także pracować jako hybryda. To kolejny pojazd Scania, po autobusie Scania Citywide Low Entry Suburban, który jest dostępny w pełnej gamie alternatywnych układów napędowych, z hybrydą włącznie.
-” Rozwój miast gwałtownie przyspiesza. Dotyczy on jednak przede wszystkim przedmieść, a nie centrum. Oznacza to znaczne wydłużenie drogi do pracy. Co więcej, transport w obrębie dużych aglomeracji miejskich może generować znaczne zużycie paliwa. Musimy zatem zwrócić większą uwagę na układy napędowe uniezależnione od paliw kopalnych, także w tym segmencie – komentuje Karin Rådström, dyrektor Buses and Coaches w Scania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dla wielu przewoźników zapewniających transport w centrum i na przedmieściach, najbardziej dostępną alternatywą jest gaz ziemny. Paliwo to pozwala ograniczyć emisję dwutlenku węgla nawet o 20 proc., a przy użyciu biogazu – o 90 proc. Inżynierowie Scania wprowadzają większe zbiorniki sprężonego gazu, które pomimo większej objętości ważą mniej. Prowadzi to nie tylko do zwiększenia liczby przewożonych jednorazowo pasażerów, ale także do wydłużenia zasięgu pojazdu bez tankowania.
Poza miastem
Podczas targów przedstawiono również wszechstronną gamę autokarów Scania. Odwiedzający stoisko firmy mogli obaczyć pojazd Scania Touring o długości 12,9 m, który wyróżnia się wyjątkowo niskim spalaniem, nieprzekraczającym 2 l na 10 km oraz znakomitym stosunkiem jakości do ceny. Scania Touring może być napędzana biodieslem, co pozwala na obniżenie emisji CO2 o ponad 60 proc w porównaniu z konwencjonalnym dieslem.
Podczas Busworld 2017 można również obejrzeć nowy autokar Scania Interlink High Decker o długości 12,8 m. Spalając HVO, Scania Interlink HD emituje nawet o 90 proc. mniej dwutlenku węgla. Pojazd napędzany jest cieszącym się bardzo dobrą renomą silnikiem Scania 410 KM. Wyposażono go w windę dla wózków oraz bagażniki o dużej pojemności.
-„Jesteśmy dumni z tego, że możemy zaprezentować kompleksową gamę pojazdów Scania z największym wyborem alternatywnych układów napędowych. W Scania zapewniamy użytkownikom możliwość wyboru, a uwzględniając całkowity koszt użytkowania przekłada się to na bardziej przyjazny dla środowiska transport publiczny – dodaje Karin Rådström.
Gazowy kierunek i serwis
W kilku miastach europejskich Scania była prekursorem w zakresie przejścia na technologie czyste i niskoemisyjne. Niedawno Scania dostarczyła 53 podwozia pod autobusy dwupokładowe zasilane gazem do Nottingham. Podobne rozwiązanie zamówiło brytyjskie miasto Sunderland i zamówiło autobusy piętrowe na biogaz.
Widać, że wiele miast zainteresowanych rozwojem napędów gazowych – także w Polsce – sięga po rozwiązania Scania, zapewniające niższe emisje dwutlenku węgla, niskie emisje azotu i znacznie niższy poziom hałasu. Produkcja biogazu może zwiększyć możliwości zatrudnienia w lokalnej społeczności zmniejszyć zależności od importu paliw. Scania idzie teraz o krok dalej i proponuje swoją alternatywę także dla operacji międzymiastowych – zarówno jeżeli chodzi o gaz, jak i technologię hybrydową.
Na Busworld Scania podkreślała też, że usługi serwisowe mogą przyczynić się do optymalizacji wyników ekonomicznych operatorów i reklamowała niedawno wprowadzoną usługę Fleet Care. To kontrakt serwisowy, w ramach którego firma Scania bierze na siebie pełną odpowiedzialność za utrzymanie i naprawy w celu zapewnienia maksymalnej czasu pracy floty. Dzięki ciągłemu monitorowaniu firma Scania może planować i wykonywać potrzebne działania serwisowe, aby utrzymać pojazdy w ruchu. Obecnie usługa została uzupełniona o Gwarancję Dyspozycyjności. Zależnie od swoich potrzeb, użytkownik może zdecydować, jakiego poziomu dyspozycyjności floty potrzebuje i kiedy jest on mu niezbędny.
Zapraszamy też do zobaczenia naszego filmu ze stoiska Scanii naszym profilu FB: https://www.facebook.com/TransInfoPL/. Wkrótce na kanale InfoBus_TV (na YouTube) wywiad z prezesem Scania Buses z Kortrijk.
„