Busworld 2017: Impact z LTO i wynajmem baterii [FILM]
Na targach w Kortrijk o najnowszej ofercie baterii do autobusów elektrycznych Impact Clean Power Technology rozmawialiśmy z dyrektorem technicznym firmy, Bartłomiejem Kras.
Impact z R100.2
Na stoisku ICPT S.A. można było zobaczyć model 1:1 tejnajnowszej baterii autobusowej, która uzyskała pierwszy w Polsce certyfikathomologacji regulaminem R100.2 dla rodziny standardowych bateriilitowo-jonowych o dużej gęstości energii opartych na technologii NMC wkategorii UVES 600 (Universal Vehicle Energy Storage). Regulamin R 100.2 zostałwprowadzony w lipcu 2016 roku i określa warunki i testy bezpieczeństwajakie musi spełniać bateria trakcyjna aby uzyskać homologację i być dopuszczonado ruchu.
Pakiety bateryjne zbudowane z ogniw NMC charakteryzują siędługą żywotnością oraz niższą ceną w porównaniu do innych bateriilitowo-jonowych. Pakiety bateryjne NMC firmy ICPT S.A. zostały przetestowane idopuszczone do użytku na podstawie testów wytrzymałości i bezpieczeństwa.Badania zostały przeprowadzone w specjalistycznym laboratorium IDIADA wHiszpanii. Zatem baterie te mogą być z powodzeniem stosowane nawet waplikacjach szczególnie wrażliwych i krytycznych dla zachowania bezpieczeństwaludzi takich jak pojazdy obsługujące transport publiczny.
Otrzymany certyfikat umacnia pozycję spółki jako lidera narodzimym rynku oraz jednego z trzech uznanych dostawców takich baterii wEuropie. Pierwsze baterie firmy Impact tego typu trafiły już do dziesięciuautobusów elektrycznych Ursus City Smile 12 LFE dla MZA Warszawa. TargiBusworld pokazały, że konkurencja na rynku baterii do pojazdów elektrycznychjest również coraz bardziej aktywna. Jednak ponad 10 lat doświadczenia Impactuw projektowaniu i budowaniu systemów bateryjnych sprawia, że proponowana ofertaproduktowa jest kompleksowa, sprawdzona i niezawodna. W tym kontekście na uwagęzasługuje fakt, że zaprezentowany pakiet bateryjny NMC nie bazuje na ogniwachsprowadzanych z Chin jak to zazwyczaj bywa w systemach markowanych przezkonkurencyjne firmy a jego interfejs mechaniczny i elektryczny opiera się nasolidnych rozwiązaniach stosowanych dotychczas jedynie w przemyśle kolejowym.Dodatkowym atutem jest tu modułowość rozwiązania – każdy z pakietów bateryjnycho energii 33 lub 40 kWh może być powiększany o kolejne pakiety dla uzyskaniapożądanej pojemności docelowego systemu bateryjnego. Projekt ten zostałopieczętowany przez firmę własnym logotypem autobusu z wtyczką „E-Bus”.
Zapraszamy na film z Kortrijk:
{https://www.youtube.com/watch?v=tx41-_1FQJA}
Bateryjny wynajem
Oprócz tego wyjątkowego produktu spółka ICPT S.A.zaprezentowała na swoim stoisku również innowacyjny model długoterminowegowynajmu baterii autobusowych stworzony wraz ze spółką Wento pod szyldem EnergyStorage Management. Przedsięwzięcie zakłada wykorzystanie wspólnych kompetencjidla ułatwienia przewoźnikom i przedsiębiorstwom komunikacji miejskiej wdrożenianowoczesnych i efektywnych rozwiązań w zakresie elektryfikacji transportumiejskiego w skali kraju i Europy. ESM proponuje trwałość oraz wiarygodnośćrelacji z klientem poprzez związanie długoterminowym kontraktem na wynajembaterii, zarządzanie ich flotą oraz zapewnienie mobilności w oparciu o budowanąna potrzeby konkretnego projektu infrastrukturę ładowania. Więcej informacjiznajduje się na stronie projektu http://energystorage.pl/
Czas na LTO
Innym prezentowanym rozwiązaniem był moduł baterii pracującyna chemii LTO. Moduły te są łączone w pakiety bateryjne a następnie w całesystemy wraz z elektronicznym układem nadzoru parametrów pracy. LTO pozwala naszybkie i częste ładowanie i rozładowanie baterii. Już 20 autobusów jeździ napakietach bateryjnych ICPT w technologii LTO w autobusach Solaris Bus &Coach S.A. w Hamburgu. Obecnie trwają prace nad kolejnymi odsłonami baterii okorzystniejszych wymiarach. System bateryjny spółki Impact w technologii LTOodbywa obecnie badania homologacyjne.
Kolejnym produktem na naszym targowym stoisku był modułbaterii startowej służący do rozruchu w ciężkich pojazdach zarówno spalinowychjak i elektrycznych dedykowany do zastosowania w obwodach zasilanych napięciem24VDC. Bateria rozruchowa jest przystosowana do ładowania z obwodów alternatorapojazdu oraz zapewnia możliwość monitorowania bieżących parametrów pracy modułupoprzez interfejs z wykorzystaniem protokołu komunikacyjnego CANopen.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podczas tegorocznej edycji wydarzenia Busworld zostaływyróżnione projekty i firmy szczególnie wspierające zrównoważony transport.Wspomniany system UVES 600 40 kWh został dostrzeżony jako produkt o szczególnymwkładzie w obszarze zielonych rozwiązań. Obok tak znamienitych wystawców jakVan Hool, VDL Bus & Coach czy Alstom na trasie Sustainable Mobility Routemożna było zatem zobaczyć stoisko firmy Impact Clean Power Technology S.A.Spółka została wyróżniona w katalogu wystawców logotypem zielonej żabki będącejsymbolem ekologicznej energii.
Impact w autobusach
Na Busoworld byli również obecni znani producenci autobusówtacy jak Solaris Bus & Coach S.A., Karsan, Temsa i Irizar, którzy są jużklientami firmy ICPT. Zademonstrowali oni swoje najnowsze modele elektryków,które jeżdżą z bateriami ICPT w środku m.in.:
-
Urbino 18Electric polskiej spółki Solaris Bus & Coach S.A.
-
Avenue Electron tureckiej firmy Temsa Ulaşım AraçlarıSanayi ve Ticaret A.Ş.
-
i2e18 dostawcy Irizar HQ,
-
Karsan JEST Electric produkcji Karsan Otomotiv Sanayii veTic. A.Ş.
Ponadto autobusy napędzane systemami bateryjnymi ICPT jeżdżąw największych miastach Europy m.in.: Barcelonie, Hamburgu, Hanowerze, Västerås,Krakowie i Warszawie. Dodatkowo spółka sprzedaje litowo-jonowe magazyny energii dowielu innych zastosowań m.in. w automatyce, energetyce, robotyce itelekomunikacji.
„