Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Busworld 2017: Gazowa hybryda od … Mercedesa

infobus
15.09.2017 15:28

Przedwakacjami Daimler Buses przedstawił turystycznych debiutantów na targi wKortrijk. Teraz poznaliśmy dwie miejskie premiery: długo oczekiwaną hybrydę klasyMAXI – Citaro hybrid oraz minibus Sprinter City 45.

Przypomnijmy,że tegoroczna lista nowości na Busworld 2017 przygotowana przez koncern DaimlerBuses jest całkiem imponująca. To:

  • Mercedes-BenzCitaro hybrid

  • Mercedes-BenzTourismo RHD

  • Mercedes-BenzSprinterCity 45

  • SetraTopClass S 531 DT

  • ActiveBrake Assist 4, czyli pierwszy aktywny system awaryjnego wspomagania hamowaniaz wykrywaniem pieszych dla autokarów.

Towszystko – i jeszcze pewnie kilka „starych” autobusów z oferty Daimler Buses – zobaczymyw dniach od 20 do 25 października na wystawie Busworld 2017 w Kortrijk.

Uniwersalnahybryda

Pokilku latach eksploatacji przegubowego modelu Ciatro G hybrid, teraz Daimlerpostawił wdrożyć standardowy model o długości 12-metrów. Co więcej, hybrydowynapęd będzie można zastosować zarówno z silnikami diesla Euro 6, jak i w gazowymwariancie NGT. Topierwszy taki krok w branży, gdzie jedna technologia hybrydowa może „obsłużyć”kilka serii pojazdów i nie jest przypisana do konkretnych modeli.

Wrazz nowym sterowaniem elektrohydraulicznym, hybryda Citaro zmniejsza zużyciepaliwa – zdaniem producenta – o 8,5procenta. Nowy układ hybrydowy jest zdecydowanie prostszy niż ten znany z przegubowcówi sprawdzony wcześniej w samochodachosobowych i ciężarowych Mercedes-Benz (m.in. silnik elektryczny pochodzi z Mercedes-BenzS-Class). System jest kompaktowy,nie ma wpływu na zewnętrzne wymiary, ani na układ przedziału pasażerskiego. Jegododatkowa waga to 156 kg, czyli ułamek ciężaru innych elektrycznychukładów napędowych. Wefekcie standardowa specyfikacja Citaro hybrid z silnikiem wysokoprężnymoferuje miejsca dla 105 pasażerów przy DMC 18 t i 159 pasażerów w wersji przegubowej.

Podobnonowa hybryda jest też niedroga w zakupie. Ile dokładnie droższa od klasycznejwersji z silnikiem diesla? Nie wiadomo. Jak podkreśla jednak Daimler, nowahybryda Citaro nie jest przejściową technologią w drodze do całkowicieelektrycznego systemu napędowego, ale jest używana przez Mercedes-Benz jako unikalnysposób, aby udoskonalić pracę silnika spalinowego. To zmiana dotychczasowegopodejścia, co może przełożyć się pozytywnie na wyniki sprzedażowe.

Jak działa Citaro hybrid?

Tu nie ma żadnych niespodzianek i ten system doskonale już znamy, czyli autobus hamuje, a silnikelektryczny działa jak generator i przekształca energię hamowania w energięelektryczną. Tamoc jest przechowywana w taki sposób, aby mogła być używana przez silnikelektryczny do wspomagania silnika spalinowego, zwłaszcza podczas ruszania.Maksymalna moc zastosowanego e-silnika to 14 kW i 220 Nm przy maksymalnymmomencie obrotowym.
Wytworzonaw procesie rekuperacji energia elektryczna jest przechowywana w super-kondensatorach,zwanych również superkapsami. Teurządzenia magazynujące energię elektryczną charakteryzują się wysoką gęstościąmocy. Są odpornena wysokie piki i mają długą żywotność. Wprzeciwieństwie do akumulatorów, superkapsy idealnie nadają się do ciągłegoszybkiego ładowania i rozładowania, co charakteryzuje typową jazdę miejskiegoautobusu. Cociekawe, hamowanie do zera z prędkości 50 km / h wystarcza, aby w pełni naładowaćakumulatory hybrydowe Citaro.

Kolejna nowość to inteligentny system Eco Steering,elektrohydrauliczny układ kierowniczy. Mechanizmwspomagania kierowania pracuje cały czas na konwencjonalnym, hydraulicznymukładzie kierowniczym, przy czym system elektrohydrauliczny działa tylko nażądanie, innymi słowy, gdy kierowca obraca kierownicę. Oprócz hybryd Citaro, układo nazwie Intelligent Eco Steering może być zamówiony również jako opcja dlacałej rodziny modeli autobusów miejskich, w tym autobusu o bardzo dużejpojemności CapaCity.

Hybrydowa paleta

Podsumowując: napęd hybrydowy jest dostępny jako wyposażenieopcjonalne dla wszystkich modeli Citaro w połączeniu z sześciocylindrowymsilnikiem wysokoprężnym Mercedes-Benz OM 936 G w wersji pionowej i poziomej. Tooznacza, że opcja hybrid obejmuje zarówno midibusy Citaro K, standardowe Citaro, niskowejściowe Citaro LE, jak i autobusy przegubowe Citaro G (z małymsilnikiem).

Napęd hybrydowy jest również dostępny dla Citaro NGTz silnikiem gazowym M 936 G. Jak podkreśla Mercedes, szczególnie niski wpływ naśrodowisko silnika gazowego sprawia, że ​​jest to bardzo atrakcyjna opcja. Napędhybrydowy można zamówić zarówno dla Citaro NGT jak i do przegubowego Citaro GNGT.
Dodajmy,że napęd hybrydowy dla Citaro jest całkowicie zgodny ze znanymi automatycznymiprzekładniami ZF i Voith. JedynieCitaro G z silnikiem Mercedes-Benz OM 470 i CapaCity nie mogą występować wwersji hybrydowej. powód? Brak miejsca.

Premiera Sprintera City 45

Szeroka gama pojazdów zbudowanych na bazie Sprintera jestimponująca. Tylkow ofercie oryginalnej – czyli produkowanej od początku do końca przezMercedes-Benz w fabryce w Dortmundzie – obejmuje ona cztery serie i aż 17różnych modeli.

Najnowszy Sprinter City 45 dołączył do miejskiej mini-rodziny,która składa się teraz z pięciu wariantów: 35, 45, 65, 65K i niskopodłogowegopojazdu Sprinter City 77.

Podobnie jak Sprinter City 35, nowy Sprinter City 45 opartyjest na furgonie o DMC 5,3 t z najdłuższym dostępnym rozstawem osi (4325 mm). Wyróżniago niskopodłogowa platforma między osiami. To wydłuża Sprintera 45 dokładnie o400 mm w porównaniu do modelu 35, dając mu łączną długość 7,36 m. Ponieważrozstaw osi jest identyczny, „czterdziestka piątka” ma nadal mały promieńskrętu wynoszący 15,3 m. Toprzy szerokości 1,99 m, daje Sprinterowi City 45 dobrą manewrowość , co szczególnieprzydaje się podczas manewrowania po wąskich ulicach.

W jego przedziale pasażerskim znajduje się dodatkowy czwarty rząd siedzeń,zwiększając liczbę siedzeń pasażerskich od 10 do 13 plus 9. pasażerów naniskopodłogowej platformie pomiędzy osiami. Razemdaje to max. 22 miejsca siedzące. Operatorzy transportu mogą domówić takżecztery fotele składane przy wydzielonym miejscu na wózek inwalidzki.

Pasażerowiewchodzą do Sprintera przez dwuskrzydłowe drzwi, które są przeszklone do poziomupodłogi. Wejściena niskopodłogową powierzchnię znajduje się na wysokości zaledwie 270 mm naddrogą. Dostępnajest też rozkładana ręcznie rampa dla wózków inwalidzkich.

Systemnapędowy minibusu to czterocylindrowy silnik wysokoprężny Mercedes-Benz OM 651o mocy 105 kW (143 KM) – w standardzie. W opcji moc wzrasta do 120 kW (163 KM).Oba warianty współpracują z 7-biegową, automatyczną skrzynią 7G-Tronic Plus, cozapewnia wysoki komfort jazdy i dobrą ekonomię.