Busworld 2017: Debiut gazowego Crossway-a LE
W Kortrijk zadebiutuje gazowy autobus Crossway Low Entry Natural Power, który może zarówno obsługiwać linie miejskie, jak i lokalne czy międzymiastowe. To krok w kierunku gazowej rewolucji w transporcie regionalnym.
To oczywiście nie jest przypadek – od wielu lat włoska firma promuje napęd gazowych – zarówno w autobusach miejskich Urbanway (CNG), jak i w dalekobieżnych ciężarówkach Iveco Stralis Natural Power (LNG). Teraz zachęcona dobrymi wynikami z ich eksploatacji postawiła pójść o krok dalej i wejść z gazowymi silnikami do autobusów lokalnych oraz regionalnych. Wpływ na tę decyzję miała także konkurencja – przede wszystkim czeski SOR, który od dwóch lata oferuje pojazdy regionalne (z serii CN) z napędem na CNG. Spodziewamy się, że wpływ Iveco i jego właściciela – koncernu CNH Industrial – spowoduje, że gazowa infrastruktura jeszcze szybciej się rozwinie i za moment pojawi się szersza oferta autobusów gazowych – i to już w wersji międzymiastowej.
Sukces tego pojazdu – teraz wzmocniony przez nową ofertę w zakresie napędu – jeszcze bardziej umocni pozycję Iveco w Europie i to zarówno w segmencie pojazdów niskowejściowych (miejskich / podmiejskich / regionalnych), jak i zasilanych gazem ziemnym. Dla takich rynków, jak Czechy czy Słowacja oznacza to szersze wejście autobusów gazowych na linie regionalne i międzymiastowe. To może być prawdziwa rewolucja.
Zalety?
Po pierwsze ekologia – niski poziom emisji cząstek i hałasu. W silnikach na gaz ziemny poziom cząstek jest bliski zeru, a emisja NOx jest zmniejszona o jedną trzecią. Poziom hałasu jest również mniejszy o połowę, oferując wyjątkowo cichą obsługę kierowcy, a także komfortową podróż pasażerom. Kolejna korzyść dla środowiska to również zmniejszona do 95% emisja CO2.
Crossway Low Entry Natural Power wyposażony został w silnik Iveco Cursor 9 NP o pojemności skokowej 8,7 l, z udoskonalonym procesem spalania i zoptymalizowaną masą, co zapewnia lepszą efektywność paliwową w dalszych przewozach. Wtryskiwacze gazu nowej generacji, szynę paliwową i tłoki zaprojektowano w sposób umożliwiający uzyskanie wysokiej mocy i momentu obrotowego. Dzięki temu Cursor 9 jest pierwszym silnikiem gazowym posiadającym moc i moment obrotowy taki sam – lub nawet większy – jak tej samej wielkości silnik wysokoprężny.
Nowy cichy tryb pracy 72 dB(A) sprawia, że silnik ten nadaje się doskonale do autobusów. Przebiegi pomiędzy wymianami oleju wydłużono do 75 000 km, a elementy układu gazowego zmodyfikowano, zmniejszając do minimum koszty obsługi.
To nie wszystko…
Jak zapowiada Iveco Bus, targi Busworld 2017 pojawi się wiele niespodzianek, co może oznaczać, że nie tylko debiutant Crossway Low Entry Natural Power będzie tam głównym bohaterem…
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„