Busworld 2017: Debiut firmy DRABPOL

infobus
31.10.2017 09:15

Na tegorocznych międzynarodowych targach BUSWORLDzadebiutowała w charakterze wystawcy firma DRABPOL. Na stoisku zaprezentowała nowy projekt FAPsafety+ , naktóry składają się międzysystemowe integracje z personalizowaną wizualizacjądanych na wyświetlaczach markiContinental.

Nowy projekt opracował Dział Rozwoju i Wsparcia firmyDrabpol, który specjalizuje się w autorskich opracowaniach na cyfrowych wyświetlaczach deskirozdzielczej , wizualizacji wszelkich informacji, niezbędnych dla kierowców. Tworząc pionierskie rozwiązanie w dziedzinie oprogramowaniadla deski rozdzielczej, DRABPOL stworzyłbezkompromisowy i jedyny na rynku system personalizacji graficznej i systemowej -FAPsafety+, który pozwala na stworzenie rozwiązań dedykowanych lub zgodnych zwymaganiami zleceniodawcy- zakładami komunikacji miejskiej czy producentamipojazdów.

Przy rozpoczęciu prac Drabpol kierował się ideą all-in-one.Chodzi o to, by umieścić wszelkieinformacje, których adresatem są kierowcy na wyświetlaczu miejsca pracykierowcy i tym samym ograniczyć ilość występujących dodatkowych ekranów, któreodciągają uwagę prowadzącego od drogi. Kluczowym aspektem prowadzonych pracbyło zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, a wszczególności kierowcy i pasażerów oraz ujednolicony sposób komunikacjiinformacji do kierowcy.

Bardzo istotnym aspektem jest zarówno ujednolicenie miejsca pracy kierowcy ( np. mFAP) we wszystkich autobusach ,należących do jednego przewoźnika, jak ijednolite oprogramowanie. Zakładykomunikacji miejskiej dysponują bowiem różnorodnymi autobusami- na olejnapędowy, wodorowymi, hybrydowymi,elektrycznymi, zasilanymi z akumulatorów , jak i trolejbusami. Takastandaryzacja to nie monopol, tylko bezpieczeństwo i rachunekekonomiczny. Standaryzacja przyczynia się bowiem do eliminacji chorób zawodowychkierowcy , pozwala mu skupić sięwyłącznie na drodze, a nie na obsłudzepojazdu, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa w komunikacji publicznej oraz sam komfortjego pracy.

Obecnie trwają pracy, by miejsce pracy kierowcy mFAPContinental gwarantowało automatyczneustawienie w ciągu zaledwie 30. sekund wszystkich parametrów stanowiska pracydanego kierowcy – dzięki wykorzystaniu zapisanych w unikalnym kluczyku kierowcydanych, zaprogramowanych do jego budowy ciała. Proces tworzenia FAPsafety+ został podzielony na dwa etapy,których wynikiem są indywidualny design( Software) oraz integracja techniczna ( Hardware) .

Indywidualny design – SOFTWARE
W zależności od grupy odbiorców, design deski rozdzielczejjest dostosowywany zarówno pod kątem użytkowym, jak i wyglądu. Możliwe jest skomponowanie wyglądu ogólnegowyświetlacza z wprowadzeniem indywidualnych ułożeń wskaźników czy też formykomunikowania o występujących zdarzeniach.

Dla podkreślenia spersonalizowanego charakteru, ekranpowitania może zostać dostosowany do potrzeb odbiorcy. Dzięki temu może być tozarówno powitanie zawierające znaki i hasła właściwe dla danej marki pojazdówczy też, jak w przypadku autobusów komunikacji miejskiej, dla danego miasta,dla którego jeżdżą wybrane pojazdy.

Zastosowanorównież technologię EyesOnRoad(EOR) – przyciemnianie wyświetlacza zpozostawieniem wyłącznie najpilniejszych komunikatów oraz z automatycznymiokienkami informacyjnymi w przypadku wystąpienia zdarzeń krytycznych lubostrzeżeń.

Integracja techniczna – HARDWARE
Przy zastosowaniu autorskiej technologii MPCB, Drabpoluzyskał możliwość integracji systemów wspierających pracę i bezpieczeństwokierowcy oraz pasażerów z deską rozdzielczą, na której informacje wyświetlanesą w indywidualnie opracowany sposób.

Dzięki temu ,rozwiązania niezależnych producentów mogą zostać połączone w jeden system,którego wizualizacja odbywa się na wyświetlaczach MVP oraz MVF produkcjiContinental. Partnerem generalnym Drabpol-u jest tutaj koncern Continenatal VDO ( który firmareprezentuje w Polsce od 1991 r.) zeswoim sztandarowym produktem – nowej generacjimiejscem pracy kierowcy mFAP .

mFAP to gwarantujący ergonomię pracy , nowy wymiar miejscapracy kierowcy z inteligentnąkierownicą, dwoma konfigurowalnymi panelami przełączników oraz szerokim pakietem funkcji. Dwa dodatkowe panele wyświetlaczyumożliwiają graficzną prezentację wybranych parametrów, połączenie zopcjonalnymi systemami, a co za tym idzie dynamiczną interakcję między kierowcąa pojazdem. Ważnym elementem nowego stanowiska pracy kierowcy mFAP jestduży, kolorowy wyświetlacz o podwyższonej rozdzielczości – MultiViuProfessional 12.

Jedną z niezwykle ważnych tutaj kwestii jest elastyczność w zakresieprogramowania wyświetlacza – elastyczność w zakresie indywidualizacji kształtuoraz w zakresie dopasowania/ rozszerzania. Styl, rozmiar i kolor wyświetlacza mogą być dopasowanerównie łatwo, jak cała reszta prezentowanych danych. Duży, 12,3-calowy,kolorowy wyświetlacz daje możliwość graficznej prezentacji danych zwykorzystaniem głębi przestrzennej, pozwala na kształtowanie palety barw,elastyczne kształtowanie wizualizacji informacji w zależności od trybu i poryjazdy (zmiana ekranu w zależności od trybu jazdy, automatyzacja pracy kierowcy,np. przełączenie na obraz z kamery po naciśnięciu klawisza otwarcia drzwi), czysytuacyjne przełączanie wyświetlanych informacji. Dostosowanie palety barw ikontrastu do trybu dziennego i nocnego poprawia czytelność informacji orazumożliwia bezpieczną jazdę.

Dodatkowo, bazując na swoim ponad 34. letnim doświadczeniu, Drabpol dobrał rekomendowaneprodukty, które ze względu na wysoką jakość oraz liczne testy integracyjne,najlepiej sprawdzają się w profesjonalnym użyciu.

Zewnętrzne systemy wsparcia kierowcy, których wizualizacjapracy została wprowadzona do wyświetlacza przez firmę Drabpol, to:

  • blokadaalkoholowa (ACS) – zarządzanie procesem rozruchu z aktywną blokadą alkoholową zpoziomu miejsca pracy kierowcy. Wizualny przewodnik przeprowadzenia procesutestu alkoholowego.
  • TMPS (ContiPressureCheck )- informacje o ciśnieniu i temperaturze ogumienia w czasierzeczywistym. Stany alarmowe i ostrzeżenia są wyświetlane w formie nadrzędnegookienka pop-up. Dostępna jest również funkcja przeglądu stanu ogumienia przyrozruchu.
  • mobilnytrener ekojazdy ( MixTelematics) – informowanie o przekroczeniach progówdopuszczalnych dla wysokości obrotów, nadmiernej pracy na biegu jałowym,gwałtownych hamowań, nadmiernych przyśpieszeń i przekroczeniach prędkości.Informacja pokazywana jest w formiegraficznej oraz dźwiękowej.
  • klimatyzacja( Konvekta) – sterowanie wszystkimi funkcjami klimatyzacji miejsca pracykierowcy z pozycji jednego wyświetlacza.
  • silnikielektryczne (TM4)– pełna wizualizacja pracy silnika. Szeroko rozbudowanainformacja o odzysku energii, wspierająca ekonomiczny styl jazdy kierowcy.

Możliwośćobserwacji prawidłowego przepływu energii oraz alertów o przeciążeniach i spadkachmocy.

  • telematykapubliczna ( R&G )- wyświetlanie danych o czasie dojazdu i aktualnychrozkładach. Aktualna wiedza kierowców zgodna z informacjami otrzymywanymi przezpodróżnych. Ograniczenie absorbcji uwagi poprzez eliminacje zewnętrznegowyświetlacza.
  • kamery 360 (Continental) – wsparcie manewrowania izwiększenie bezpieczeństwa podróżnych przy wsiadaniu i wysiadaniu. Obraz możepochodzić z czterech kamer 360o lub też z pojedynczej kamery o zwiększonympromieniu widzenia.
  • wewnętrznymonitoring ( Molpir)- obraz z kamer zainstalowanych wewnątrz pojazdu. Dostępnajest opcja pełnego podglądu lub też wybór jednego źródła. Przyjazna obsługa bezkonieczności absorbowania uwagi kierowcy.

Dzięki kompleksowymrozwiązaniom , DRABPOL zapewniainnowacyjny design deski rozdzielczej znowoczesnymi elementami grafiki , dostosowany ściśle do potrzeb Klientów.