Busworld 2015: Konvekta: jakość przez doświadczenie
Podczas targów w Kotrijk niemiecki producent pokazał m.in. drugą generację pomp ciepła oraz klimatyzatory z serii UltraLight II oraz StreamLine. Firma, która jako pierwsza zastosowała dwutlenek węgla jako chłodziwo w klimatyzatorach i pompach ciepła, cały czas i na każdym roku przekonuje do tej technologii.
Dwutlenek węgla jako chłodziwo
Odkąd Unia Europejska ze względu na ochronę klimatu zakazała stosowania najbardziej rozpowszechnionego czynnika chłodniczego o symbolu R134a, wiodący producenci układów klimatyzacyjnych rozpoczęli poszukiwania innych, równie wydajnych a bardziej ekologicznych substancji. W 1996 roku inżynierowie Konvekta po raz pierwszy zainstalowali w autobusie klimatyzator z CO2 w roli czynnika chłodniczego (oznaczonego symbolem R744). Od tego czasu trwają bezustanne prace nad udoskonaleniem systemu, a kolejni przewoźnicy, również tak wielcy, jak BVG Berlin, przekonują się do zalet płynących z zastosowania klimatyzatorów CO2. W przeciwieństwie do innych czynników chłodniczych, dwutlenek węgla jest naturalnym gazem, dzięki czemu jego uzyskiwanie jest łatwiejsze, a ewentualne wycieki nie mają żadnych szkodliwych efektów dla klimatu. Dla porównania wpływ czynnika chłodniczego R134a na efekt cieplarniany jest 1400 razy większy niż CO2. Ekologia nie jest jedyną zaletą CO2. Większa wydajność sprężania i lepsze przenoszenie ciepła przez dwutlenek węgla umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa nawet na wyższych poziomach mocy chłodzenia. Dodatkowymi korzyściami są mniejsze koszty serwisu i konserwacji ?przy wypełnianiu układu czynnikiem chłodniczym nie są potrzebne żadne drogie specjalne narzędzia, nie ma też problemu utylizacji czy recyklingu zużytego chłodziwa. Cena CO2 do układu klimatyzacji jest dość konkurencyjna (2€za kg). Wciąż jednak należy udoskonalać oraz upowszechniać technologię wykorzystywania CO2, co umożliwi obniżenie kosztów.
Raimund Loogen, dyrektor warsztatu niemieckiego przewoźnika NIAG z Moers, jest zadowolony z wyboru klimatyzatorów wykorzystujących R744: ?Chłodziwo R744 jest korzystne nie tylko dla środowiska. Koszty uzupełniania chłodziwa oraz utrzymania układu są również znacznie niższe ? czysty dwutlenek węgla można po prostu wypuścić, nie jest też potrzebna suszarka do filtrów. Obsługa jest również prosta i bezpieczna. Jako przewoźnik jesteśmy w centrum uwagi lokalnej społeczności i musimy dbać o wizerunek ? 5 lat temu zdecydowaliśmy się na zakup pierwszego autobusu wyposażonego w klimatyzator z chłodziwem R744 z poczucia odpowiedzialności za środowisko. Doświadczenia sprawiły, że obecnie jesteśmy bardzo dumni z naszych autobusów korzystających z R744. Są niezawodne i pochłaniają tylko 1/5 kosztów utrzymania w porównaniu z tradycyjnym chłodziwem R134a?.
Druga generacja pomp ciepła Konvekta-CO2
Pierwsza seryjna generacja pomp ciepła wykorzystujących R744 z powodzeniem funkcjonuje w pojazdach, które przejechały już po 100 tys. km. Zamontowano ją w elektrycznych autobusach, w których odpowiadała za całościowe zarządzanie temperaturą ? od ogrzewania i chłodzenia przestrzeni pasażerskiej po kontrolę temperatury baterii. Dzięki niej wydłużono czas pełnej sprawności kosztownych baterii oraz zwiększono zasięg autobusów. Praktyczna wiedza pozyskana z testów posłużyła do zaprojektowania drugiej generacji pomp ciepła Konvekta-CO2. Zdecydowano o sprawdzeniu jej w różnych warunkach eksploatacji ? zamontowano ją w autobusach o różnych sposobach doładowywania baterii, od autobusów ładowanych ?do pełna? w nocy po autobusy doładowywane indukcyjnie w kilka sekund podczas postojów na przystankach. Różne sposoby ładowania baterii i różne rodzaje autobusów wymagają specyficznego zarządzania temperaturą. Druga generacja Konvekta-CO2 ma temu jeszcze wydajniej sprostać.
UltraLight II ? 10% mniej chłodziwa
Druga generacja klimatyzatora UltraLight II zaprezentowana przez Konvektę jest jeszcze lżejsza i cichsza od poprzedniej. Seria UltraLight to systemy proste w budowie, łatwe do zainstalowania i modułowe. Dodatkowym atutem jest nowoczesna stylistyka oraz aerodynamiczne kształty. Nowa generacja została ?odchudzona? do jedynych 103 kg (poprzednio udało się ograniczyć ciężar do 127 kg), a wykorzystanie innych materiałów konstrukcyjnych oraz uszczelnienie przyniosło obniżenie hałasu pracującego klimatyzatora o 5dB. To nie wszystko ? udało się także zmniejszyć zużycie chłodziwa o około 10% w porównaniu z konwencjonalnymi klimatyzatorami oraz zwiększyć odporność na wstrząsy. Klimatyzatory serii UltraLight są dostępne z mocą chłodzenia od 24 do 45 KW oraz mocą ogrzewania od 30 do 48 KW. Mogą oczywiście wykorzystywać chłodziwo R744, a po zakończeniu eksploatacji można je poddać pełnemu recyklingowi.
Konvekta KL20E ? mała, wydajna i sprawdzona od lat
Odmłodzono także dobrze znany mały dachowy klimatyzator KL20E. Chłodzący z mocą 4,3 KW KL20E w zależności od budowy pojazdu może być zamontowany w dowolnym miejscu na dachu ? także w lukach dachowych, jak w warszawskim MAN-ie NG313 nr 3902. Klimatyzator KL20E można łatwo i szybko zamontować (zajmuje to do 3 godzin). System jest wyposażony w chłodziwo oraz elektrycznie podłączony do pojazdu ? dzięki umieszczeniu sprężarki wewnątrz obudowy nie jest potrzebne prowadzenie przewodów z chłodziwem. Nowa stylistyka klimatyzatora jest atrakcyjniejsza wizualnie oraz praktyczniejsza ? obudowa jest bardziej płaska i ma lepsze właściwości aerodynamiczne. Klimatyzator jest też lekki ? waży zaledwie 50 kg, dzięki czemu jego instalacja bardzo nieznacznie zwiększa zużycie paliwa. Obniżono też hałas dzięki zastosowaniu nowej izolacji akustycznej.
Nowa seria StreamLine
Odpowiadając na stale zwiększające się wymagania rynku, Konvekta rozwija serię klimatyzatorów StreamLine. Wykorzystanie lekkich materiałów konstrukcyjnych umożliwiło obniżenie masy o kolejnych 20% (ok. 45 kg) w porównaniu z poprzednimi generacjami. Zmniejszono także obudowę o ok. 500 mm. Najważniejszą zaletą serii StreamLine jest nadmuch świeżego powietrza. W konwencjonalnych systemach klimatyzacyjnych udział świeżego powietrza w nadmuchu wynosi jedynie 20%, nowy klimatyzator StreamLine dostarcza nawet do 100% świeżego, oczyszczonego i schłodzonego powietrza. Dotychczas dostępny zakres mocy chłodzenia 33 i 39 kW poszerzono o wersje 41 i 44 kW oraz opcjonalnie do 8 wentylatorów parownika. W rezultacie osiągnięto nie tylko lepszą dystrybucję powietrza, ale także osiągnięcie niższych temperatur. Wszystkie warianty mocy chłodzenia mieszczą się w tego samego rodzaju obudowie, dzięki czemu producent może oferować różne opcje przy tym samym projekcie zabudowy dachu, także z połączeniem z systemem ogrzewania.