Busworld 2015: Karsan JEST elektryczny [FILM]
Karsan już po raz drugi uczestniczył w wystawie Busworld 2015. Turecka firma całyczas dąży do zaoferowania jak najszerszej gamy swoich produktów ? od samochodówosobowych poprzez minivany po autobusy i pojazdy ciężarowe. W Kortrijk Karsanpojawił się z hasłem Upgrade Your Business and Services ” i pokazałtrzy swoje mini- i midibusy: JEST, ATAK i STAR plus po raz pierwszy elektrycznykoncept elektrycznego autobusu klasy MINI na bazie JEST.
Przemawiając na konferencji prasowej David Siviero, dyrektorgeneralny Karsan Europa, powiedział, że turecki producent podjął ważne kroki wkierunku zastania globalnym graczem. ??Dziś prezentujemy trzech członków naszejrodziny markowych produktów. Karsan zaprojektował cały swój asortyment zgodniez wymogami i standardami europejskiego sektora transportu publicznego. To odpowiednierozwiązania dopasowane nie tylko do wymagań dużych miastach, ale także mniejszychośrodków z wąskimi uliczkami i małym natężeniem ruchu. Nasze pojazdy zapewniająpasażerom komfort, a kierowcom łatwość użytkowania. Nasze pojazdy są obecniesprzedaży w całej Europie poprzez Karsan Europie, czyli spółkę zależną Karsan,która została utworzona w ubiegłym roku.?
Premierowy JEST electric
W Kortrijk po raz pierwszy w Europie mogliśmy zobaczyćprototyp elektrycznego minibusu JEST electric, który może być ciekawąpropozycją dla europejskich miast w zakresie transportu na wąskich uliczkachścisłym centrum. Pojazd nie tylko chroni środowisko, ale również zmniejszakoszty eksploatacji. Kierowca steruje funkcjami pojazdu poprzez ekran dotykowyzlokalizowany w desce rozdzielczej. ElektrycznyKarsan planowo wejdzie do masowej produkcji w ciągu 2017 r.
{https://www.youtube.com/watch?v=aOrAgVKBulw}
Po prostu JEST
Produkowany od maja 2013 r. pojazd jest jednym z nielicznychautobusów na świecie, który przy długości 6 m oferuje całkowicie niską podłogę? i do tego umożliwia przewóz wózka inwalidzkiego. JEST to też najmniejszyczłonek miejskiej rodziny Karsan, który został zaprojektowany jako pojazd doobsługi transportu publicznego na mniej obciążonych liniach w historycznychcentrach miast. Od czasu swojej premiery w Stambule, JEST wyprodukowany zostałw liczbie 3850 szt., z czego 3000 sprzedano w Turcji.
Z zagranicznych rynków warto wymienić m.in. miasto Oradea w Rumunii orazDominikanę, gdzie JEST-y zobaczyć można na międzynarodowym lotnisku Punta Cana.Mały Karsan wykorzystywany jest również w Austrii, Niemczech, Bułgarii,Rumunii, Gruzji i na Węgrzech.
{https://www.youtube.com/watch?v=qUjci43tpH4}
Czas na ATAK
Karsan ATAK to 8-metrowy, niskowejściowy autobus miejski zsilnikiem zabudowanym z tyłu. Dzięki swojej konstrukcji przystosowany jest doprzewozu osób niepełnosprawnych. ATAK wyróżnia się m.in. systemem przyklęku,składaną rampą, panoramicznym widokiem z okien, automatyczną skrzynię biegów isporą pojemnością ? 58 miejsc
Jak informuje Karsan, Atak sprzedany został w liczbie 400 szt.? głównie w Turcji. Ale nie tylko. 16 jednostek tego typu we wrześniu br.pojawiło się na liniach BKV w Budapeszcie. Oprócz Węgier, ATAK wykorzystywany jesttakże w Niemczech i Azerbejdżanie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Komfortowy STAR
Autokar STAR bazuje na tej samej platformie co ATAK, alejego rola to transport pasażerów podczas krótkich wycieczek. Maksymalnapojemność pasażerska tego małego autobusu to 31 pasażerów. Karsan opracowałrównież wersję 27 miejscową (klasa II) zmożliwością przewozu wózków inwalidzkich.
Jak chwali się turecka firma, STAR jest liderem w swojejklasie z pojemnością bagażową na poziomie 4,25 m3. Podróż tym pojazdem jest na pewnobardziej komfortowa niż jednostkami z silnikiem umieszczonym z przodu. Do tegodochodzi niezależne przednie zawieszenie plus bogate wyposażenie opcjonalne (m.in.system rozrywki pokładowej, bezprzewodowy dostęp do Internetu, indywidualnepanele dla pasażerów czy ESP). Zobaczcie jak Karsan JEST radzi sobie na torzedoświadczalnym testując ESP:
{https://www.youtube.com/watch?v=kDQsbC-8Cto&}
Na zakończenie warto dodać, że Karsan produkuje też wielkopojemne autobusy miejskiedla włoskiej marki BredaMenarinibusses, i to w pełnym zakresie ? od 8 do 18metrów. Ta współpraca rozpoczęła się w 2000 r., a pierwsze pojazdy BredaMenariniz Bursy zostały przekazane do Rzymu w 2001. Ro później firma transportowa ?ETT Stambułzamówiła aż 450 autobusów typu Avancity (200 szt. 12m i 250 szt. 18m CNG), które wykonane zostały wBursie. Dodatkowo Karsan wybudował w stolicy Turcji stację CNG i jestodpowiedzialny za dostawy gazu do swoich autobusów. Firma zajmuje się również ichserwisem i czyszczeniem. Kontrakt ten potrwa do 2018 r. Jak to wygląda wpraktyce można zobaczyć na poniższym filmie:
{https://www.youtube.com/watch?v=i1vi7_Gf4sI}
„