Busworld 2015: Daimler Buses z nowym Citaro NGT
W ramach przygotowań do październikowych targów Busworld(16-21.10) w Kortrijk koncern Daimler Buses pokazał premierowy model autobusugazowego Mercedes-Benz Citaro NGT z nowym, mniejszym silnikiem M936 opojemności 7,7 litra i mocy 222 kW (302 KM). To będzie najważniejsza tegorocznapremiera niemieckiego producenta. Zalety nowego pojazdu to: niższa waga,odpowiednio większa liczba miejsc pasażerskich, lepsze osiągi silnika, niskiezużycie paliwa i wydłużenie cykli serwisowych. Czy trzeba czegoś więcej?
Oba czynniki ? niski poziom emisji CO2 i hałasu ?predestynują nowego Citaro NGT do operacji w ścisłych centrach miast. ZdaniemDaimlera gazowy segment autobusowego rynku w Europie to ok. 1000 pojazdówrocznie. Dla porównania ? łączna liczba rejestracji autobusów miejskich wEuropie Zachodniej wynosi około 10 500 szt. rocznie i utrzymuje się mniejwięcej na stałym poziomie. Mercedes-Benz oczekuje, że w świetle ostatnichdyskusji na temat ochrony środowiska liczba ?gazowców? wzrośnie w przyszłości,a pojawienie się nowego Citaro NGT jest właśnie formą przygotowań do tegonadchodzącego trendu.
Mercedes-Benz oferuje nowy silnik tylko w dwóch autobusachCitaro NGT i Citaro G NGT. Cały czas Daimler Buses nie przewiduje gazowejwersji Conecto LF, dostępnego na polskim rynku. To kolejna zachęta do zakupudroższego Citaro, który zgodnie z przyjętą przez koncern strategią ma miećzdecydowanie szerszy zakres dodatkowego wyposażenia niż jego tańszy,ekonomiczny brat ? Conecto LF.
O jedną butlę mniej
Podstawową zaletą nowego systemu napędowego jest jegolekkość. To efekt zarówno niższej masy nowego silnika, jak i kompaktowejzabudowy kompozytowych butli z gazem, która teraz waży zaledwie 485 kg. Jakwiadomo ?gazowy garb? zwiększa całkowitą wysokość autobusów CNG do 3389 mm.Wszystkie inne wymiary są identyczne jak w modelach Citaro z silnikami diesla.Dla lepszego rozłożenia nacisków butle umieszczone są nad przednią osią wprzypadku wersji dwuosiowych oraz nad środkową w wersjach przegubowych,trzyosiowych.
Wszystkie pokrywy zabudowy wykonane zostały z tworzywasztucznego i zamontowane zostały na aluminiowej ramie. Gazowe butle wykonano zmateriału kompozytowego obudowanego włóknami węglowymi oraz ? co jest nowością? także włóknami szklanymi. Taka kombinacja materiałów obniżyła masępojemników, poprawiła ich wytrzymałość, a przede znacznie zwiększyła pojemność? z 190 do 227 litrów. Dzięki temu liczba zbiorników mogła zostać zmniejszona,podczas gdy całkowita objętość jest cały czas taka sama. W porównaniu zpoprzednim modelem, najnowszy Citaro NGT ma o jedną butlę gazową mniej,oferując podobny zasięg jak do tej pory, który z kolei jest niemal identycznyjak w Citaro z silnikiem diesla. Mniejsza liczba butli powoduje to zauważalneoszczędności na wadze zestawu i wynosi od 15 do 45 kg, zależnie od liczby butligazowych. Ich liczba może wynosić 4, 6, 7 i 8.
Wagowe oszczędności przełożyły się na większą pojemnośćgazowych autobusów Mercedesa. Teraz Citaro NGT w standardowej specyfikacji możezabrać 96 pasażerów, a nie jak poprzednio 93 . Przegubowe Citaro G NGT oferujemiejsce dla 153 pasażerów w porównaniu z liczbą 149 pasażerów wcześniej.
Książkowy downsizing
Nowy silnik gazowy M936 to podręcznikowy przykładdownsizingu. Do tej pory Mercedes stosował w swoich gazowych autobusachpotężny, 12-litrowy silnik M447 hLAG. Jego następca wywodzi się z doskonale jużznanej jednostki napędowej OM 936 Euro 6. Blok i głowica cylindrów przyjętezostały z silnika diesla i przystosowane do pracy na CNG. Nowo opracowaneelementy to m.in. turbosprężarka, kanał powietrza doładowującego i układzapłonowy.
W zakresie ekologii M936 spełnia z nawiązką wymagania Euro 6? szczególnie w zakresie emisji CO2 , których emisja jest niższa o 20 procent wporównaniu z silnikami diesla. Dodatkowo korzystanie z odnawialnych źródeł gazuziemnego może jeszcze bardziej zneutralizować emisję CO2 .
Kolejna ważna sprawa to niższa emisja hałasu. M936 jestcichszy aż o 4 dB niż diesel, co dla subiektywnie odbieranego poziomu hałasuprzez człowieka oznacza spadek prawie o połowę.
Ponadto ten silnik waży zaledwie 747 kg, czyli jest o 25procent lżejszy niż jego poprzednik o pojemności 12 l. Oferowana moc to 222 kW(302 KM) przy 2000 obrotów na minutę przy maksymalnym momencie obrotowym 1200Nm od 1200 do 1600 obrotów na minutę. To zapewania podobne właściwości jezdnejak w wysokoprężnym Citaro.
Warto też dodać, że M936 jet wyjątkowo … prosty. Nie znajdziemytutaj ani systemu EGR ani filtra cząstek stałych DPF. Odpada więc koniecznośćjego regeneracji. Ponadto ze względu na spalanie praktycznie wolne od sadzy,gazowy silnik ? w przeciwieństwie do silnika wysokoprężnego ? nie wymaga takżetechnologii SCR z wtryskiem AdBlue . Jak w silniku benzynowym, kontrola emisjirealizowana jest za pomocą trójdrożnego katalizatora.
Zużycie mniejsze do 20 procent
M936 jest także efektywny. Jego zużycie paliwa jest aż o15-20% niż w poprzednich gazowych modelach Citaro CNG. Obok nowej konstrukcjisilnika jest to także efekt zastosowania opcjonalnego modułu odzyskiwaniaenergii. Ponadto wydłużono okresy wymiany oleju i świec zapłonowych wporównaniu z poprzednim silnikiem i teraz wynoszą one od 45.000 km do 60.000km. Na podstawie średniego przebiegu miejskich autobusów oznacza to, że CitaroCNG powinien pojawiać się w serwisie tylko raz w roku.
W układzie przeniesienia napędu można zastosowaćautomatyczne skrzynie biegów ZF lub Voith.
Co ważne, nowy Citaro CNG pomyślnie przeszedł zimowe testy wSkandynawii, letnie w Mediolanie i wysokościowe w Tyrolu. W sumie trzydemonstracyjne pojazdy pokonały już dystans 130 000 km. Dodatkowo sam silnikM936 od ponad roku jest seryjnie stosowany w pojazdach ciężarowychMercedes-Benz Econic. Dostawy nowego Citaro NGT rozpoczną się już jesienią2015. Pełna produkcji seryjna rozpocznie się wiosną przyszłego roku. Jednym zpierwszych odbiorców będzie Augsburg, który zamówił aż 68 gazowych autobusów.
Kilka nowinek na Busworld
Najnowszy gazowy egzemplarz Mercedes-Benz Citaro NGT oferujetakże kilka nowinek technicznych, które niebawem wejdą do całej rodziny Citaro.To:
-
reflektory główne LED,
-
składane siedzenia nowego typu (ze względu na ich szerokośćmogą być rejestrowane jak pełnoprawne miejsca),
-
nowa architektura elektroniki , którą można rozpoznać podużym, kolorowym wyświetlaczu na desce rozdzielczej plus nowa jednostkasterująca dla ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.
-
system dynamicznej kontroli przegubu (ATC), któryuniemożliwia jego zakleszczenie.
Najważniejsze targi w Europie
Na targach Busworld, Mercedes-Benz pokaże Citaro NGT zukładem drzwi 2-2-0, siedmioma butlami o łącznej pojemności 1589 l,automatyczną skrzynią biegów Voith, modułem odzyskiwania energii, reflektoramiLED, systemem stabilizacji ESP, czujnikiem deszczu / światła, systemem kontroliciśnienia w oponach, systemem przeciwpożarowym, monitoringiem z czterech kamer,które kontrolują dwa wejścia i przedział pasażerski. Oprócz tego zobaczymy:
-
Mercedes-Benz Citaro CNG o pojemności 53+1+60
-
Mercedes-Benz Travego w limitowanej edycji z okazjiprodukcji 10. tysięcznego egzemplarza z silnikiem najnowszej generacji OM 471 o pojemności53+2+1
-
Mercedes-Benz Intouro M o pojemności 55+1
-
Mercedes-Benz Tourismo L o pojemności 52+1+1
-
Mercedes-Benz Sprinter City 65 o pojemności 13+4+1
W kolejnym artykule opiszemy ofertę drugiej marki DaimlerBuses ? Setra, która tradycyjnie będzie obecna w Kortrijk.