Busworld 2015: BYD w natarciu [FILM]
Największy na świecie producent autobusów elektrycznych BYD stanąłna wysokości zadania i pokazał wKortrijk najszerszą ofertę elektrobusów, w tym aż trzy premierowe konstrukcje.
Z debiutantów należy wymienić pierwszy piętrowy autobus elektryczny dla Londynu, demonstracyjny przegubowyelektrobus o pojemności 150 pasażerów oraz premierowy 8-metrowy midibus, którypojawił się na Busworld w wersji dla chińskiego rynku. Przypomnimy, że jeszczerok temu oferta firmy ograniczona był do zaledwie jednego modelu BYD eBUS 12m.??Teraz możemy zaoferować wszystkim operatorom rozwiązania dopasowane do ichpotrzeb. Oferujemy teraz także ulepszaną technologię baterii oraz innowacyjne pakietyfinansowania. To efekt zdecydowane większego wsparcia dla naszego zespołu wEuropie? ? powiedział Isbrand Ho, dyrektor zarządzający BYD Europe.
Premierowy przegub
Zacznijmy opis oferty BYD od najbardziej oczekiwanej premiery, czyliprzegubowego modelu elektrobusu. To aktualnie największy elektryczny autobus wofercie BYD i jednocześnie od razu skonfigurowany pod katem europejskich miast.Pojazd w Kortrijk model wyposażony został w pantograf, który umożliwia jegodoładowanie i to w zaledwie 1,5 godziny od 0 do 100%. Zgodnie z testami SORTpojazd ma zasięg na jednym ładowaniu do 220 km. Przegubowiec oferuje 51 miejsc siedzącychoraz 99 miejsc stojących.
Sprawne poruszanie się po ulicach europejskich miastagwarantują dwa silniki trakcyjne o mocy 150 kW każdy, zabudowane w kołachpojazdu. Pojemność baterii to 270 kWh.
Nowy przegub BYD zrobił na nas w Kortrijk bardzo dobrewrażenie. Ergonomicznie zaplanowane miejsce kierowcy plus nowa stylistykaewidentnie służą temu modelowi i zapewne niebawem tą konstrukcję zobaczymy wktórymś z europejskich systemów BRT.
{https://www.youtube.com/watch?v=LNath41d-bs}
Czas na MIDI
BYD nie tylko myśli o dużych miastach, opracowując dla nich konstrukcjeprzegubowe i piętrowe, ale także o mniejszych ośrodkach. Pod tym kątem chińskafirma opracowała autobus BYD 8m eBUS. Zdaniem producenta, 8-metrowy elektrobusosiągnął taki wyniki testów SORT, które gwarantują mu zasięg 230km. Czasładowania to 2 godzin przy źródle zasilania o mocy 60 kW. Jak podkreśla BYD, podwoziapojazdy wykonane zostało ze stali o wysokiej wytrzymałości, natomiast nadwozie? z aluminium. W europejskiej specyfikacji pojazd ma pomieścić 24 miejscasiedzące dla pasażerów. Pokazany w Kortrijk egzemplarz – przeznaczony nachiński rynek (europejska wersja jest w trakcie rozwoju) ? oferuje pojemnośćpasażerska na poziomie 22 miejsc siedzących i 35 miejsc siedzących. Napęd stanowiądwa elektryczne silniki zabudowane w piastach kół o mocy 2 x 90 kW. Pojemnościbaterii to 152 kWh.
Londyńskie piętro
W Kortrijk zaprezentowano również dwupiętrowy niskopodłogowyautobus miejski, opracowany przede wszystkim o jego wykorzystaniu w Londynie.Jego długość to 10,2 m. BYD podjął wyzwanie i opracował dwupokładową konstrukcjęw ciągu zaledwie dwóch lat. Dzięki temu zaraz po Busworld pięć takich pojazdówwejdzie do eksploatacji w sieci Transport for London.
Wszystkie zostaną wyposażone w silniki w piastach kół o mocy90 kW każdy. Pojemność baterii to 345 kWh, a zasięg zgodny z wynikami SORT took. 330 km na jednym ładowaniu. Czas ładowania wynosi 4 godziny. Pojemność pasażerskaelektrycznego ?piętra? to 81 miejsc, w tym 54 siedzących i 27 stojących.
Lotniskowy standard
BYD pokazał w Kortrijk także najpopularniejszy, elektrycznyrozmiar, czyli pojazd o długości 12 m. Reprezentował on aktualnie największąe-flotę w Europie, czyli 35 elektrobusów BYD eBUS 12m obsługujących lotnisko AmsterdamSchiphol. Ponadto tego typu pojazdy przetestowane zostały w prawie 50 miastachw całej Europie, w tym także w Polsce.
W ofercie BYD znalazła się także nowa, trzydrzwiowaeuropejska wersja eBUS-a. Posiada ona tylko dwa zestawy baterii(wszystkie dotychczas oferowane egzemplarze w Europie miały po trzy pakiety),co umożliwiło wprowadzenie nowej aranżacji wnętrza, zwiększenie miejsca dlapasażera, poszerzenie przestrzeni między nadkolami i lepszą widoczność dlakierowcy. Pojemność nowych baterii to 270 kWh, co zapewnia zasięg ok. 260 kmprzy maksymalnej pojemności paserskiej na poziomie 87 miejsc (27 siedzących i60 stojących)
Elektryczne kontrakty
-?Sprzedaż naszych elektrycznych autobusów w Europiedynamicznie się rozwija, o czym m.in. świadczy ostatni kontrakt na dostawę 51 szt.elektrobusów dla sieci Transport for London z nadwoziami Alexander Dennis (ADL).Kolejnym kamieniem milowym było dostarczenie floty 35 pojazdów BYD eBUS 12m nalotnisko Schiphol. Wraz z rozszerzeniem naszej gamy produktów mamy dziś jeszczewiększe możliwości na europejskim rynku ? dodał Isbrand Ho, odnosząc się dodalszego rozwoju współpracy BYD-ADL.
Najnowszy londyński kontrakt BYD tak skomentował obecny na Busworld LeonDaniels, dyrektor zarządzający TfL:- ?BYD jest wielkim graczem na rynku elektromobilnościi mocno zainwestował w rozwój technologii baterii i systemu ich zarządzania.Współpraca z firmą Alexander Dennis, która z kolei ma ugruntowaną reputację wEuropie może oznaczać duży kok naprzód w zakresie zwiększenie elektrycznejfloty.? O strategicznej roli tutaj Londynu świadczy fakt, że w stolicy Angliicodziennie flota ok. 9000 autobusów przewozi 6,5 miliona pasażerów dziennie,czyli więcej niż łącznie w Paryżu i Nowym Jorku.
Poniżej prezentujemy dane techniczne dt. elektrobusów BYD:
BYD ebus 8m (wersja na rynek chiński)
BYD ebus 10.2m dwupiętrowy RHD
BYD ebus 10.8 m dwupiętrowy RHD (Londyn)
BYD ebus 12 m (2-2-2)
BYD ebus 12 m (2-2-0)
BYD ebus 12 m (Apron)
BYD ebus 18m
Wymiary i waga |
|
Długość / Szerokość / wysokość |
8,060/2,400/3,180mm |
Rozstaw osi |
4,420mm |
Zwis przedni / tylny |
1,915/1,725mm |
Średnica zawracania |
19m |
Wysokość podłogi |
640mm |
Wysokość wejść |
380/380 |
Kąt natarcia / zejścia |
8°/10° |
Opony |
255/70R22.5 |
Wysokość wnętrza |
1970 |
Szerokość drzwi w przejściu |
650/930mm |
DMC |
12,000kg |
Pojemność pasażerska |
57 |
Miejsca siedzące |
22 |
Miejsca stojące |
35 |
Układ napędowy |
? |
Max. moc silnika |
90kW×2 |
Zasięg z dotychczasowych operacji |
200km |
Zasięg w warunkach SORT |
230 |
Pojemność baterii |
162kWh |
Moc ładowania |
30kW×2 |
Czas ładowania |
2h-3h |
Zdolność pokonywania wzniesień |
15% |
Wymiary i waga |
|
Długość / Szerokość / wysokość |
10,200/2,550/4,400mm |
Rozstaw osi |
5,950mm |
Zwis przedni / tylny |
2,422/1,828mm |
Średnica zawracania |
22.2m |
Wysokość podłogi |
363mm |
Wysokość wejść |
322/322mm |
Kąt natarcia / zejścia |
8°/10° |
Opony |
275/70R22.5 |
Wysokość wnętrza |
2,050mm/1,840mm |
Szerokość drzwi w przejściu |
1,200mm |
DMC |
19,000kg |
Pojemność pasażerska |
81 |
Miejsca siedzące |
54 |
Miejsca stojące |
27 |
Układ napędowy |
? |
Max. moc silnika |
150kW×2 |
Zasięg z dotychczasowych operacji |
240km |
Zasięg w warunkach SORT |
300km |
Pojemność baterii |
345kWh |
Moc ładowania |
40kW×2 |
Czas ładowania |
4h |
Zdolność pokonywania wzniesień |
16% |
Wymiary i waga |
|
Długość / Szerokość / wysokość |
10,850/2,500/3,300mm |
Rozstaw osi |
5,650mm |
Zwis przedni / tylny |
2,700/2,500mm |
Średnica zawracania |
21.9m |
Wysokość podłogi |
370mm |
Wysokość wejść |
320/340mm |
Kąt natarcia / zejścia |
7°/8° |
Opony |
275/70R22.5 |
Wysokość wnętrza |
1,900mm |
Szerokość drzwi w przejściu |
1,200mm |
DMC |
18,000kg |
Pojemność pasażerska |
78 |
Miejsca siedzące |
26 |
Miejsca stojące |
52 |
Układ napędowy |
? |
Max. moc silnika |
90kW×2 |
Zasięg z dotychczasowych operacji |
260km |
Zasięg w warunkach SORT |
330km |
Pojemność baterii |
324kWh |
Moc ładowania |
40kW×2 |
Czas ładowania |
4h |
Zdolność pokonywania wzniesień |
15% |
Wymiary i waga |
? |
Długość / Szerokość / wysokość |
12,000/2,550/3,360mm |
Rozstaw osi |
5,900mm |
Zwis przedni / tylny |
2,650/3,450mm |
Średnica zawracania |
23.2m |
Wysokość podłogi |
370mm |
Wysokość wejść |
330/340/340mm |
Kąt natarcia / zejścia |
7°/7° |
Opony |
275/70R22.5 |
Wysokość wnętrza |
2,200mm |
Szerokość drzwi w przejściu |
1,200mm |
DMC |
19,000kg |
Pojemność pasażerska |
87 |
Miejsca siedzące |
27 |
Miejsca stojące |
60 |
Układ napędowy |
? |
Max. moc silnika |
90kW×2 |
Zasięg z dotychczasowych operacji |
200km |
Zasięg w warunkach SORT |
260km |
Pojemność baterii |
270kWh |
Moc ładowania |
30kW×2 |
Czas ładowania |
5h |
Zdolność pokonywania wzniesień |
15% |
Wymiary i waga |
? |
Długość / Szerokość / wysokość |
12,000/2,500/3,300mm |
Rozstaw osi |
6,100mm |
Zwis przedni / tylny |
2,700/3,200mm |
Średnica zawracania |
23.5m |
Wysokość podłogi |
370mm |
Wysokość wejść |
320/340/340mm |
Kąt natarcia / zejścia |
7°/7° |
Opony |
275/70R22.5 |
Wysokość wnętrza |
1,900mm |
Szerokość drzwi w przejściu |
1,200mm |
DMC |
18,000kg |
Pojemność pasażerska |
69 |
Miejsca siedzące |
35 |
Miejsca stojące |
34 |
Układ napędowy |
? |
Max. moc silnika |
90kW×2 |
Zasięg z dotychczasowych operacji |
260km |
Zasięg w warunkach SORT |
330km |
Pojemność baterii |
324kWh |
Moc ładowania |
40kW×2 |
Czas ładowania |
4h |
Zdolność pokonywania wzniesień |
15% |
Wymiary i waga |
? |
Długość / Szerokość / wysokość |
12,000/2,500/3,360mm |
Rozstaw osi |
5,900mm |
Zwis przedni / tylny |
2,650/3,450mm |
Średnica zawracania |
23.2m |
Wysokość podłogi |
370mm |
Wysokość wejść |
330/340/340mm |
Kąt natarcia / zejścia |
7°/7° |
Opony |
275/70R22.5 |
Wysokość wnętrza |
2,200mm |
Szerokość drzwi w przejściu |
1,200mm |
DMC |
19,000kg |
Pojemność pasażerska |
90 |
Miejsca siedzące |
18 |
Miejsca stojące |
72 |
Układ napędowy |
? |
Max. moc silnika |
90kW×2 |
Zasięg z dotychczasowych operacji |
200km |
Zasięg w warunkach SORT |
240km |
Pojemność baterii |
253kWh |
Moc ładowania |
30kW×2 |
Czas ładowania |
4h |
Zdolność pokonywania wzniesień |
15% |
Wymiary i waga |
|
Długość / Szerokość / wysokość |
18100/2550/3435mm |
Rozstaw osi |
5,250/6,700mm |
Zwis przedni / tylny |
2,700/3,450mm |
Średnica zawracania |
22.0m |
Wysokość podłogi |
370mm |
Wysokość wejść |
320/320/320mm |
Kąt natarcia / zejścia |
7°/7° |
Opony |
275/70R22.5 |
Wysokość wnętrza |
2,200mm |
Szerokość drzwi w przejściu |
1,200mm |
DMC |
29,000kg |
Pojemność pasażerska |
150 |
Miejsca siedzące |
51 |
Miejsca stojące |
99 |
Układ napędowy |
? |
Max. moc silnika |
150kW×2 |
Zasięg z dotychczasowych operacji |
170km** |
Zasięg w warunkach SORT |
220km** |
Pojemność baterii |
270kWh |
Moc ładowania |
40kW×2 |
Czas ładowania |
3h |
Zdolność pokonywania wzniesień |
17% |
„