Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Busworld 2013: Znamy już autobusy w konkursie ECW

infobus
17.10.2013 08:16

Jednym z ważniejszych towarzyszących październikowym targom w Kortrijk jest konkurs „European Coach and Bus Week”(ECW ). W tym roku do rywalizacji zostało zgłoszonych aż 16 konstrukcji. To:
1. Elektrobus CM Mission –o którym na razie nie możemy powiedzieć zbyt dużo, ale po Busworld na pewno opiszemy tą ciekawą konstrukcję.
2. Setra S517 HDH –najdłuższy przedstawiciel premierowej rodziny Setry –TopClass 500, który cały czas imponuje elegancką sylwetką i świetnymi wynikami aerodynamicznymi.
3. Mercedes-Benz Citaro II generacji –zdobywca tytułu „Bus of the Year 2013”, który ponownie będzie faworytem w swojej konkurencji.
4. Iveco Crossway –popularny także w Polsce autobus międzymiastowy z nowym układem napędowym FTP Euro 6, w nowej długości 13 m i z nową stylistyką przedniej oraz tylnej ściany.
5. Iveco Urbanway –kolejna generacja autobusów miejskich Iveco Bus, który dzięki zaletom nowych silników Euro 6 może stać się ponownie jednym z najpopularniejszych pojazdów w europejskich miastach.
6. Neoplan Starliner –jeden z najbardziej charakterystycznych autobusów turystycznych na świecie po raz kolejny zmierzy się z ze swoim odwiecznym konkurentem –Setra TopClass. Kto zwycięży tym razem?
7. MAN Lion`s City Hybrid –podobnie jak w przypadku Neoplana Starliner`a jego szkielet powstaje w zakładach MAN w Starachowicach, natomiast pełna zabudowa jest już dziełem pracowników fabryki w Sadach. W ECW zmierzyć się z hybrydami Van Hool`a
8. Van Hool TX16 Astron –kolejny reprezentant gospodarzy –czyli belgijskiego producenta Van Hool i jednocześnie faworyt w kategorii wysokopodłogowych, luksusowych autokarów.
9. Van Hool Mettis –jeden z najciekawszych autobusów miejskich w konkursie. Dwuprzegubowiec o długości 24 m z napędem hybrydowym, który został opracowany dla francuskiego miasta Metz (France). To egzemplarz z kontraktu na 27 szt. tego typu pojazdów, pochodzących z rodziny VAN Hool Exqui.City.
10. Van Hool A330FC –jedyny w konkursie ECW autobus zasilany ogniwami paliwowymi, który został wyprodukowany na zamówienie firmy Riviera Trasporti z Włoch.
11. VDL Citea SLF electric –pierwszy elektryczny autobus holenderskiego koncernu i zapewne jeden z faworytów do tej nagrody. Podobnie jak w przypadku wersji z silnikami z Diesla główną zaletą pojazdu jest niska waga.
12. VDL Citea SLE –klasyczny autobus holenderskiego koncernu z silnikiem Diesla Euro 6
13. Karsan Jest –miejski niskopodłogowy minibus o długości 6 m tureckiego producenta z Bursy
14. Karsan CXL –miejski midibus tureckiego producenta z Bursy
15. Krasan MPXL –turystyczny midibus tureckiego producenta z Bursy
16. Ebusco YTP-1 –elektryczny autobus duńskiej firmy Ebusco miał już swoją premierę podczas targów IAA. Jego intensywne testy w Europie Zachodniej przyniosły sprzedaż pierwsze egzemplarza d firmy Veolia Finland.
17. BYD –chiński producent staje do konkursu ze swoim model K9, który dzięki tegorocznym testom w Polsce jest jednym z lepiej znanym autobusem elektrycznym w Polsce.
Przypomnijmy, że w tym roku konkurs „European Coach and Bus Week”przeszedł gruntowną modernizację. Zarząd Busworld chce, aby „autobusowy tydzień”stał się platformą pokazujących przede wszystkim przyszłość przemysłu autobusowego i jego kreatywność. To krok w kierunku dotychczas zarezerwowanym do konkursu „Bus/Coach of the Year”, gdzie są oceniane pojazdy dopiero co wprowadzane na rynek. ECW zresztą idzie tutaj jeszcze dalej wprowadza nową kategorię „ECW Innovation Label”, gdzie producenci mogą zgłaszać do konkursu nawet prototypy czy pojazdy koncepcyjne. Zasada jest jedna –pojazd musi pojawić się w Kortrijk. Żadne rysunki czy wizualizacje nie będą dopuszczane. W przeciwieństwie do pozostałych kategorii ECW, wyróżnienie w zakresie innowacji może być przyznawane więcej niż jeden raz. Kolejna zmiana w konkursie to likwidacja osobnych kategorii dla mini- i midibusów. Teraz będą one oceniane w ramach dwóch głównych grup: autobusów (z główną nagrodą „Grand Bus Award”) i autokarów (z główną nagrodą „Grand Coach Award”). Ponadto będą przyznawane dodatkowe wyróżnienia w czterech kategoriach jak bezpieczeństwo, ekologia, komfort i ergonomia oraz stylistyka (co oznacza, że ECW może przyznać maksymalnie 8 wyróżnień – 4 w grupie autobusów i 4 w grupie autokarów). Powód tych zmian jest jeden –zachęcić jak największa liczbę producentów do szerszego uczestnictwa w konkursie i dzięki szerokiemu polu wyboru dać konkursowi jak największą reprezentatywność. Pozostałe konkursowe zasady są niezmienne, czyli test pojazdów odbywa się kilka dni przed targami Busworld Kortrijk, a ich oceną zajmuje się jury składające się z profesjonalistów. Wyniki ich pacy poznamy w środę, 16 października, na specjalnej konferencji prasowej.