Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Busnex i Ekoenergetyka wygrywają elektryczny przetarg w Łomży

infobus
27.10.2021 06:00
Miasto Łomża rozstrzygnęło przetarg nieograniczony, którego przedmiotem była dostawa dwóch fabrycznie nowych elektrycznych autobusów miejskich, niskopodłogowych, jednoczłonowych, jednej marki, przeznaczonych do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji miejskiej oraz dostawa, montaż i uruchomienie dwustanowiskowej stacji ładowania autobusów elektrycznych wraz z magazynem energii połączonym z punktami ładowania na terenie zajezdni MPK w Łomży sp. z o. o.

Przetarg z racji dwóch zadań był podzielony na dwie części.

ZESTAWIENIE ZŁOŻONYCH OFERT

Przypomnijmy, że w części autobusowej do zamawiającego wpłynęły 3 oferty:

  • Busnex Poland sp. z o.o. (przedstawiciel Youtonga) – cena 5 660 460,00 PLN brutto,
  • VOLVO Bus Corporation – cena 8 142 068,15 PLN brutto,
  • Solaris Bus & Coach sp. z o.o. – cena 6 642 000,00 PLN brutto.

Z kolei w części infrastrukturalnej propozycje pochodziły od 4 podmiotów:

  • Ekoenergetyka-Polska S.A. – cena 1 577 236,10 PLN brutto,
  • ZEUS S.A. – cena 1 276 740,00 PLN brutto,
  • ENIKA sp. z o.o. – cena 2 049 180,00 PLN brutto,
  • ELEKTROMETAL S.A. – cena 2 435 400,00 PLN brutto.
Lomza Autobusy
Lomza Autobusy 1

DWÓCH ZWYCIĘZCÓW

W dniu 26 października Łomża rozstrzygnęła obie części opisanego przetargu. Dostawcą dwóch autobusów elektrycznych jest Busnex Poland sp. z o.o. (przedstawiciel Youtonga), który pokonał konkurencję najniższą ceną. Zwycięzca zdobył łącznie 94 pkt, drugi w kolejności Solaris – 85,13 pkt, zaś Volvo – 71,71 pkt.

Z kolei infrastrukturę do ładowania elektryków dostarczy i uruchomi Ekoenergetyka-Polska. Firma zdobyła łącznie 90 pkt na 100 możliwych. Oferty firm ZEUS i ENIKA zostały odrzucone.

Lomza Infrastruktura
Lomza Infrastruktura 1

SPECYFIKACJA TECHNICZNA ELEKTRYKÓW

Przypomnijmy, że dwa autobusy solowe mają mieć długość od 11,0 do 12,2 m, a wysokość max. 3,5 m. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Sumaryczna moc silników ma wynosić minimum 160 kW. Łomża dopuszcza rozwiązania, w których energia elektryczna może być magazynowana w: bateriach trakcyjnych (akumulatorach), superkondensatorach, innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym, minimum 140 km, bez doładowywania baterii przy normalnym wykorzystaniu wszystkich urządzeń znajdujących się na pokładzie autobusu w warunkach drogowych Łomży.

Autobusy muszą mieć możliwość ładowania baterii za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania – podstawowe ładowanie to tzw. ładowanie wolne. Zamawiający zaleca zastosowanie rozwiązania pozapokładowego ładowania baterii trakcyjnych tj. ładowarką zewnętrzną celem zwiększenia parametrów użytkowych tj. pojemności pasażerskiej, zmniejszenia masy autobusu i zwiększenia zasięgu pojazdu na 1 ładowaniu (jest to kryterium oceny ofert).

Kabina kierowcy ma być całkowicie zabudowana lub półotwarta. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z podłokietnikami, zawieszony elastycznie, z regulacją oparcia i siedziska, regulowanymi poduszkami lędźwiowymi i poduszkami bocznymi oparcia, regulacją konturu oparcia, podgrzewany oraz wyposażony w układ aktywnej wentylacji. W kabinie znajdzie się też m.in. lodówka o pojemności minimum 2 l, gniazda USB oraz odtwarzacz CD/USB/MP3.

Pasażerowie pojadą na fotelach o budowie modułowej, profilowanych. Stelaże i uchwyty foteli mają być wykonane z tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem.

Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED. Zamawiający nie dopuszcza koloru czerwonego, niebieskiego. W tablicach tych dopuszczalne są jedynie kolory dające duży kontrast z czarnym tłem np. kolor żółty, bursztynowy, jaskrawozielony. Wewnątrz znajdą się dwa monitory - panele LCD zamontowane z przodu przedziału pasażerskiego oraz w środkowej części przedziału pasażerskiego, w sposób nieograniczający widoczności kierowcy na przedział pasażerski. Ich celem będzie prezentacja realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych.