Busnex dostarcza kolejne autobusy szkolne z Kangura. Czwarty dla Ożarowa

infobus
09.03.2023 14:29

W marcu zakupiony przez Gminę Ożarów Mazowiecki elektryczny autobus szkolny Yutong IC12 wyjechał już w trasę.

Samorząd wybrał model ICE12, który wraz ze stacją ładowania dostarczyła firma Busnex Poland. Gmina Ożarów Mazowiecki jest już czwartym samorządem w Polsce, który korzysta ze szkolnego elektrobusu marki Yutong, zakupionego dzięki dofinansowaniu z programu „KANGUR – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”. Przed firmą jeszcze dostawa piątego egzemplarza, który pojedzie do Jawornika Polskiego. Aktualnie trwają tam prace związane z montażem ładowarki.

Yutong ICE12

W tradycyjnie pomarańczowym autobusie jest 51 miejsc siedzących i 10 stojących. Wszystkie fotele posiadają pasy bezpieczeństwa, pojazd jest także wyposażony w windę - umożliwiającą bezpieczne wejście osobom z niepełnosprawnościami, w tym poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Autobus posiada również monitoring, na ścianie przedniej i tylnej umieszczono oświetlone tablice informujące o przewozie dzieci, a na dachu znajdują się pomarańczowe sygnalizatory świetlne - włączające się automatycznie podczas postoju. 

Autobus dowozi dzieci i młodzież do szkół podstawowych, pokonując codziennie około 170 kilometrów. Z dowozów korzysta dziennie średnio 150 uczniów placówek w Ożarowie Mazowieckim - Szkoły Podstawowej nr 1 im. Janusza Kusocińskiego oraz Szkoły Podstawowej nr 2 im. Obrońców Warszawy.  Projekt „Zakup elektrycznego autobusu szkolnego dla Gminy Ożarów Mazowiecki” został dofinansowany w ramach Programu priorytetowego „System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) – KANGUR – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”. Całkowita wartość przedsięwzięcia to ponad 2,6 mln zł z dofinansowaniem w wysokości 779 700 zł. 

-"Zakup autobusu elektrycznego wpisuje się w „zielone” działania gminy, które mają na celu  również promocję elektromobilności. Bezpieczeństwo dzieci, obniżenie zużycia paliw w transporcie, zmniejszenie poziomu hałasu i spalin oraz wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców, w tym tych najmłodszych to były powody, które zdecydowały o wyborze autobusu elektrycznego – tak rozpoczęcie funkcjonowania dowozów szkolnych elektrycznym autobusem" - podsumował Paweł Kanclerz, burmistrz Ożarowa Mazowieckiego. 

14 autobusów

W ramach II edycji projektu prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 2022 r. zamówiono łącznie 14 szkolnych autobusów elektrycznych, co razem z czterema sztukami z I edycji daje łącznie sumę 18 szt. e-gimbusów w Polsce. Teraz do tego dojdą dwa z Polskiego Ładu, czyli będzie ich łącznie 20. W programie Kangur 2.0 uczestniczyło łącznie 16 gmin, ale dwie z nich - Daszyna i Wieniawa - z przyczyn finansowych zrezygnowały. Czekamy na kontynuację tego pożytecznego projektu, aczkolwiek NFOŚiGW nie zdradza jeszcze swoich dalszych planów co do Kangura. Czyli pewnie go nie będzie...

W ramach II edycji programu „Kangur” wsparcie otrzymało łącznie 16 gmin: Skalbmierz, Pałecznica, Troszyn, Krasnopol, Daszyna, Przedecz, Śniadowo, Działoszyce, Rzeczyca, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki oraz Jawornik Polski. Z tej grupy dwa samorządy - Daszyna i Wieniawa zrezygnowały z zakupu elektrobusów.

Uzyskane z Funduszu pieniądze beneficjenci przeznaczyli na zakup 14 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz szkolenie kierowców. Wszystkie gminy zainwestowały także w infrastrukturę ładowania pojazdów.

W ramach II edycji Kangura najwięcej przetargów wygrała firma Solaris Bus & Coach, która w ramach II edycji Kangura dostarczyła osiem autobusów szkolnych. Dodajmy do tego jeszcze trzy przekazana w ramach I edycji i mamy łącznie 11 sztuk e-gimbusów na rynku z logo jamnika. Wszystkie przekazane pojazdy reprezentowały model Solaris Urbino 12 electric, który oferuje 41 miejsc siedzących, w tym wszystkie umiejscowione przodem do kierunku jazdy. Źródłem energii w tym gimbusie są cztery baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 300 kWh, które dobrze sprawdzą się na trasach podmiejskich, zapewniając odpowiedni zasięg pojazdu.

DrugiE i trzecie miejsce

Drugie miejsce w „kangurowej” klasyfikacji zajęła firma Busnex Poland – przedstawiciel chińskiego producenta Yutonga - z liczbą czterech pojazdów typu Yutong ICE12 (+ piąty z I edycji). Autobus ten liczy niemal 12,5 metra długości, a na jednym ładowaniu osiąga ponad 300 kilometrów przy baterii o pojemności 350 kWh. Jest wyposażony w fotele z pasami bezpieczeństwa oraz windę, zapewniającą dostęp do pojazdu osobom niepełnosprawnym. Posiada również automatyczną klimatyzację i elektryczne ogrzewanie. Jego pojemność pasażerska to 55 miejsc.

Trzecie miejsce w szkolnym rankingu ma ARP E-Vehicles (2), które oferuje model Pilea 8,6 E, który w wersji szkolnej ma następują parametry: długość 8,56 m / wysokość 3,15 m / szerokość 2,46m przy masie własnej 11.000 kg i DMC na poziomie 16.700 kg. Pojemność pasażerska to 38-40 miejsc, z czego cztery tyłem do kierunku jazdy. Zastosowany silnik PMSM synchroniczny z magnesami stałymi ma moc 245 kW, a pojemność baterii wynosi 200 lub 280 kWh.

Lista gmin 2022

Na koniec podsumowanie, który gminy zdecydowały się na Solarisa, które na Yutonga, a które na ARP:

  • Pałecznica (Solaris)
  • Krasnopol (Solaris)
  • Przedecz (Solaris)
  •  Działoszyce (Solaris)
  • Śniadowo (Busnex-Yutong)
  • Ojrzeń (Busnex-Yutong)
  • Platerów (ARP)
  • Troszyn (Solaris)
  • Rzeczyca (Solaris)
  • Rusinów (Solaris)
  • Zduny (ARP)
  • Skalbmierz (Solaris)
  • Jawornik (Busnex-Yutong)
  • Ożarów (Busnex-Yutong)