Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Bus of the Year 2007 – Mercedes-Benz Citaro LE Ü!!!

infobus
02.10.2006 13:00

 

Niskowejściowy autobus podmiejski Mercedes-Benz Citaro LE Ü został uznany przez jurorów „Autobusem Roku 2007”. Fot. Evobus

Międzynarodowe jury, składające się z dziennikarzy czasopism branżowych z 15 krajów Europy, przyznali tytuł „Autobusu Roku 2007”modelowi Mercedes-Benz Citaro LE Ü. Ogłoszenie zwycięzcy odbywającego się co 2 lata plebiscytu zostało poprzedzone intensywnymi testami na ulicach Wiednia. Trwające blisko tydzień testy odbywały się tradycyjnie w maju. Autobusy kandydujące do tytułu obsługiwały regularne linie komunikacji miejskiej i podmiejskiej w stolicy Austrii. Konkurentami Mercedesa do tytułu był autobus miejski Berkhof Ambassador oraz międzymiastowy autobus MAN Lion’s Regio. Ceremonia wręczenia nagrody przedstawicielom koncernu DaimlerChrysler miała miejsce 19 września 2006 r. podczas targów IAA Hanower 2006. Citaro LE Üzdobyło uznanie jurorów głównie dzięki spójności swojej ogólnej koncepcji, co przejawia się w uzasadnieniu werdyktu: „Twórcom tego autobusu udało się w sposób profesjonalny połączyć funkcjonalność z estetyką.”Układ napędowy oparto o jednostkę Mercedes-Benz pracującą w technologii BlueTec, automatyczną skrzynię biegów ZF oraz hipoidalny, tylny most napędowy, co uznano za rozwiązanie „zorientowane na przyszłość”.

Mercedes-Benz Citaro LE Ü –Autobus Roku 2007. Fot Evobus

Ponadto, jurorzy docenili wysoki komfort jazdy, dobre tłumienie nierówności, niski poziom hałasu, nowoczesną stylistykę oraz wysoki standard bezpieczeństwa, na co wpływ miały montowane w standardzie systemy EBS (elektronicznie sterowany układ hamulcowy), retarder Voith oraz systemy antypoślizgowe ABS i ASR. Uznanie zyskały również wydajne systemy ogrzewania i klimatyzacji. Warto przy okazji zwrócić uwagę, że Citaro LE Ünie jest zupełnie osobnym modelem w ofercie Mercedes-Benz, ale bazuje na nowoczesnej konstrukcji niskopodłogowego Citaro, którego wyprodukowano dotąd blisko 15 000 sztuk. Autobus Citaro LE Üma tym samym wiele wspólnych komponentów z modelem niskopodłogowym, jak np. systemy drzwiowe, układ elektryczny, tablice kierunkowe, fotele, poszycie wewnętrzne czy układ klimatyzacji. Wiele innych komponentów łączy z kolei Citaro LE Üz autobusem międzymiastowym Integro.

Mercedes-Benz Citaro LE Ü –Autobus Roku 2007. Fot Evobus

Jurorom przypadła do gustu także stylistyka wnętrza i wysoka jakość użytych tu materiałów. „Członkowie jury byli pod wrażeniem designu wnętrza, który wpada w oko, zachęcając pasażerów do wejścia na pokład.”–czytamy w uzasadnieniu. Jak to w przypadku autobusów niskowejściowych, Citaro LE posiada niską podłogę w przedniej części aż do tylnej krawędzi drugich drzwi, za którymi podłoga znajduje się na standardowym poziomie. Zaletą takiej złożonej konstrukcji jest fakt, że przy zachowaniu dostępności pojazdu dla osób niepełnosprawnych, umożliwia ona montaż nieskomplikowanych i łatwych w obsłudze komponentów układu napędowego. Ponadto, dzięki umieszczeniu foteli w tylnej części ponad obudowami nadkoli, znacznie łatwiej jest w sposób ergonomiczny zaprojektować tę część przestrzeni pasażerskiej (wszystkie fotele w tym segmencie zwrócone są przodem do kierunku jazdy). Autobus Citaro LE spotkał się ze szczególnie dużym zainteresowaniem w Skandynawii oraz krajach Beneluksu. Mercedes liczy jednak, że atrakcyjna koncepcja nowego modelu przyjmie się także w krajach Europy Środkowej.

Mercedes-Benz Citaro LE Ü –Autobus Roku 2007. Fot Evobus