Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Bus Guliwer kontra PKS Elbląg i wyrok UOKIK

infobus
13.10.2009 19:42

W 2006 r. do Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Bydgoszczy wpłynął wniosek Agnieszki Paluch, właścicielki firmy transportowej „Bus Guliwer’ o wszczęcie postępowania antymonopolowego przeciwko Przedsiębiorstwu Komunikacji Samochodowej w Elblągu. Uzasadniając swoje zarzuty, „Bus Guliwer”podał, że od dnia 28 sierpnia 2006r. PKS Elbląg zaczęło stosować na linii komunikacyjnej Elbląg – Braniewo bilety ulgowe w wysokości 4,98 zł, których cena nie była związana z jakimikolwiek zniżkami. Przedmiotową promocję PKS Elbląg stosowało wyłącznie w kursach odjeżdżających 5 minut przed autobusami prywatnego przewoźnika. Natomiast na wszystkich pozostałych kursach obsługujących wskazaną linię komunikacyjną, PKS stosował cenę biletu w wysokości 8,90 zł. Ponadto prywatny przewoźnik zarzucił, iż PKS Elbląg nadużywa pozycji dominującej na ww. linii komunikacyjnej poprzez narzucanie nieuczciwych cen, w tym cen rażąco niskich. Bus Guliwer wskazał również, że w dniu 28 sierpnia 2006r. PKS Elbląg uruchomił nowe kursy autobusów, odjeżdżające w odstępie 5 minut przed autobusami „BusGuliwer”, nie posiadając w tym przedmiocie odpowiedniego zezwolenia wydanego przez Marszałka Województwa.
W odpowiedzi na te zarzuty, PKS Elbląg podał, że w związku z dużym zainteresowaniem podróżnych niektórymi połączeniami na linii Elbląg – Braniewo w sierpniu 2006 r. firma wprowadziła dodatkowe kursy tzw. bisy, wykorzystując do tego mniej kosztochłonne i o niższym standardzie kilkunastoosobowe busy, w których to zastosowano cenę promocyjną w wysokości 4,98 zł. Równocześnie w sierpniu 2006r. PKS Elbląg wystąpiło z odpowiednimi wnioskami do Starostw Powiatowych w Elblągu i w Braniewie, o wydanie zezwoleń na linie komunikacyjne Elbląg – Wodynia oraz Krzyżewo – Braniewo. W związku z wydaniem ww. zezwoleń, PKS Elbląg przestał traktować wskazane kursy jako tzw. kursy bisowe, jednocześnie podnosząc cenę (od 21 września 2006r.) za jednorazowy bilet na przedmiotowym rynku do wysokości 5,00 zł (k.139). Jak wskazało przedsiębiorstw, w rozpatrywanym okresie firma „Bus Guliwer”stosowała identyczną cenę biletu jednorazowego na przedmiotowym rynku. Następnie za odcinek Elbląg – Wodynia przedsiębiorstwo wprowadziło w małych busach cenę 3,20 zł, a za odcinek Krzyżewo – Braniewo – 2,80 zł (tj. łącznie 6,00 zł za przejazd z Elbląga do Braniewa, tyle samo ile w międzyczasie wprowadził Bus Guliwer).

321252_760p1010009_760
UOKIK wszczyna postępowanie
W związku z powyższym informacjami, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął w dniu 20 grudnia 2006r. na wniosek Agnieszki Paluch postępowanie antymonopolowe w związku z podejrzeniem stosowania przez PKS w Elblągu praktyk ograniczających wolną konkurencję. Decyzja w tej sprawie zapadła prawie trzy lata później –26 sierpnia br. UOKIK uznał, że PKS w Elblągu nadużył pozycji dominującej na lokalnym rynku wykonywania regularnych przewozów osób na linii komunikacyjnej Elbląg – Braniewo poprzez narzucanie rażąco niskich cen biletów jednorazowych oraz wprowadzenia i wykonywania na linii komunikacyjnej Elbląg – Braniewo dodatkowych kursów autobusów pokrywających się z rozkładem jazdy wnioskodawcy –po cenach biletów jednorazowych poniżej cen stosowanych na pozostałych kursach na ww. linii. UOKIK stwierdził też zaniechanie tych praktyk z dniem 28 listopada 2006r. W związku z tym Urząd nałożył się na Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Elblągu Sp. z o.o. karę pieniężną w wysokości 21 538 zł, płatną do budżetu państwa. Przy wymierzaniu kary pieniężnej, Prezes UOKiK uwzględnił cały przychód uzyskany przez PKS Elbląg w 2008 r. , a wysokość kary stanowi –uwaga –0,56% kary maksymalnej, przewidzianej za naruszenie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Agnieszka Paluch zapowiedziała się odwołanie się od tej decyzji. Pełny tekst decyzji UOKIK i wystąpienia obu stron dostępny jest tutaj.