Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Bulldog, czyli rewolucyjny autobus z lat 30 XX w.

infobus
16.08.2016 14:48

Napoczątku lat 30 XX w. Scania wprowadziła na rynek autobus Bulldog. Było topionierskie rozwiązanie w dziedzinie wykorzystania przestrzeni pojazdu. Narynku europejskim rosło zapotrzebowanie na coraz pojemniejsze autobusy. Tąkonstrukcją szwedzki producent chciał spełnić oczekiwania rynku.

Wzorującsię na zagranicznym autobusie Leyland, w 1930 r. firma zbudowała ?London bus?,wyposażony w małą kabinę kierowcy, umieszczoną obok silnika. Konfiguracja ta, wprzeciwieństwie do układu ze stanowiskiem kierowcy za silnikiem, pozwoliławydłużyć przestrzeń pasażerską aż do samego silnika. Sukces przyszedłnatychmiast. Między rokiem 1930 a 1937 sprzedano 276 ?londyńczyków?. AugustNilsson uświadomił sobie, że także przestrzeń po drugiej stronie silnika możnaprzeznaczyć dla pasażerów ?znakomity pomysł, który przerodził się wScania-Vabis ?Bulldog?. Wprowadzony na rynek w 1932 r. pojazd szybko stał sięwzorcem nowoczesnego autobusu. W tym czasie autobusy znacznie ?urosły?. W 1923r. ich pojemność wynosiła skromne 15?17 pasażerów, podczas gdy pod koniec lattrzydziestych ?nierzadko ponad 60 osób.

Wlatach trzydziestych dokonał się przełom w konstrukcji silników. W roku 1932Scania-Vabis zastosowała silnik Hesselmana. Zaprojektowana przez szwedzkiegoinżyniera Jonasa Hesselmana w 1925 r. jednostka napędowa miała co prawda zapłoniskrowy, lecz była zasilana olejem napędowym, więc można ją uznać z prekursoranowoczesnego silnika wysokoprężnego. Swój pierwszy ?prawdziwy?silnikwysokoprężny Scania-Vabis wprowadziła na rynek w 1936 r. Opracowano go wewspółpracy z niemiecką firmą Magirus, która to współpraca okazała się owocnadla obydwu stron. Nowy silnik natychmiast zyskał popularność wśród klientów.Był montowany zarówno w samochodach ciężarowych, jak i autobusach. Napędzałtakże np. wagony silnikowe.

W 1932 r. sprzedażautobusów Scania-Vabis przewyższyła sprzedaż samochodów ciężarowych tej marki,osiągając w ciągu całej dekady poziom 1602 sztuk, wobec 970 w przypadku tychdrugich. Autobus przestał być nieco tylko zmodyfikowanym samochodem ciężarowym,lecz stał pojazdem samym w sobie, o odrębnym statusie społecznym. W trzeciejdekadzie ubiegłego stulecia Scania-Vabis powoli odzyskiwała stabilnośćfinansową, w dużej mierze dzięki geniuszowi Augusta Nilssona i jegowspółpracowników, i zdołała uniknąć najgorszych skutków kryzysu finansowego ipóźniejszej recesji. Wyniki finansowe firmy były zazwyczaj dodatnie. Ostatniraz czerwone liczby, oznaczające stratę, pojawiły się w księgach w 1934 r. Odtego czasu firma przynosiła zyski.