Bułgaria z pierwszymi elektrobusami. Od Yutonga
Pod koniec 2018 roku Sofia odebrała partię 20 szt. elektrycznych autobusów marki Yutong. To jak do tej pory drugi co do wielkości europejski kontrakt chińskiego producenta, a dla Bułgarii pierwsza dostawa elektrobusów i wejście na drogę ku elektromobilności.
O randze wydarzenia świadczy fakt, że w spotkaniu wziął udział m.in. ambasador Chin w Bułgarii, Zhang Haizhou oraz pani burmistrz Sofii, Jordanka Fandakova i zastępca dyrektora Yutong International Business, Franco Miniero, który wcześniej poznać z działalności w koncernie Iveco Bus.
-„Bardzo się cieszę, że mogłem być świadkiem wprowadzenia 20 w pełni elektrycznych autobusów wyprodukowanych przez Yutong na ulice Sofii. To poprawi nie tylko jakość transportu publicznego w mieście, ale także zapewni bułgarskim obywatelom nowe doświadczenie w zakresie bezemisyjnego podróżowania. Mamy nadzieję, że Yutong pogłębi współpracę Chin z Bułgarią”- powiedział podczas ceremonii otwarcia Zhang Haizhou.
Z kolei pani burmistrz Sofii dodała: -„Po kilku latach testów Sofia wybrała w końcu pełni elektryczne autobusy produkowane przez firmę Zhengzhou Yutong Bus Co., Ltd. z Chin, które oferują niskie zużycie energii i dobry komfort podróży. Wszystkie elektrobusy będą eksploatowane na liniach 9 i 309. Zapraszamy do podróży!”
Na koniec Miniero Franco dodał, że Yutong opracował specjalną aplikację dla bułgarskiego przewoźnika EAD, aby zapewnić sprawną codzienną eksploatację zakupionych autobusów elektrycznych.
Sofijski standard w E12
Wszystkie zamówione przez stolice Bułgarii elektrobusy to miejskie modele Yutong E12 o pojemności pasażerskiej do 90 osób i jak podaje producent – ze średnim zużyciu energii na poziomie 0,99 kWh na kilometr. Ponadto pojazdy wyposażone zostały w klimatyzację, porty USB do ładowania i bezpłatny dostęp do sieci WIFI. Niska podłoga ułatwia dostęp dla osób z trudnościami w poruszaniu się, Na pokładzie znajdują się też wydzielone miejsca na wózki.
Zastosowana bateria ma pojemność 324 kWh i zdaniem Yutong zapewnia 320 km przebiegu na jednym ładowaniu. Przy okazji dodajmy, że Sofia niebawem zamierza ogłosić przetarg na budowę 50 stacji paliw w różnych częściach miasta.
Co warto też podkreślić, Yutong dostarczył firmie EAD także system telematyczny Yutong V +, czyli pierwsze takie oprogramowanie chińskiego producenta pojazdów użytkowych wdrożone w UE.
Nie tylko Bułgaria
Sofijski kontrakt to czwarty europejski kontrakt Yutonga. Firma ma na swoim koncie m.in.
-
14 autobusów elektrycznych E12 dla Islandii,
-
44 szt. w pełni elektryczne autobusów międzymiastowych dla Francji
-
pod koniec 2018 r. Dania złożyła zamówienie na 20 jednostek E12.
Łącznie do tej pory Yutong dostarczył w całej Europie ponad 7000 autobusów (takie dane podała chińska firma), w tym do Francji, Islandii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Norwegii, Bułgarii, Rumunii, Słowacji i Rosji. W tej grupie znajdują się też pojazdy z silnikami diesla.
Dodajmy na koniec, że poza Chinami i Europą, najwięcej autobusów elektrycznych marki Yutong jeździ w Chile, gdzie Chińczycy dostarczyli aż 100 elektrobusów.
„