Bukareszt z pierwszym Citaro hybrid
Przed czasem Mercedes rozpoczął dostawy 130 hybrydowych Citaro do Bukaresztu. Pierwsze pojazdy już przekazano miejskiemu operatorowi Societății de Transport București (STB).
Trwa obecnie pierwszy od 12 lat program modernizacji floty spółki Societății de Transport București, a więc miejskiego przewoźnika, który obsługuje Bukareszt. Oprócz 400 autobusów marki Otokar z silnikami diesla Euro 6, które zakupiono w 2019 roku. Do grona tego dołączą Mercedesy Citaro C hybrid i to w niemałej liczbie, bo aż 130 sztuk.
Ich zakup jest możliwy dzięki bezzwrotnemu wsparciu zewnętrznemu, które przyznano rumuńskie stolicy na odnowę parku taborowego a także do zmniejszenia zanieczyszczeń generowanych przez ruch miejski. Flota STB do 2021 r. wzbogaci się o łącznie 530 nowych autobusów. Ostatatnie tak gigantyczne zakupy miały miejsce w latach 2006 – 2008. Do Bukaresztu dostarczono wtedy 100 Mercedesów Citaro w kilku wersjach.
Mercedes jako jedyny wystartował w przetargu na hybrydy dla rumuńskiej stolicy. Wartość kontraktu to 195 268 331,70 ROL, a więc nieco ponad 179 mln PLN. A to daje ok. 1 377 000 PLN za hybrydowego Citaro C2. Cena ta obejmuje maksymalnie ośmioletnią gwarancję całopojazdową, ale nie więcej niż do osiągnięcia 480 000 km przebiegu przez każdą z „gwiazd”.
Harmonogram dostaw przewiduje przekazywanie Mercedesów STB w transzach. Pierwszy autobus przyjechał jednak przed czasem i już jest w Bukareszcie. W kolejnych miesiącach Mercedes będzie przekazywał rumuńskiemu operatorowi po 20 autobusów miesięcznie. Dostawa zostanie zamknięta w styczniu 2021 r., kiedy to na odebranych zostanie ostatnie dziewięć hybryd.
Hybrydowy Citaro dla Bukaresztu
Wnętrze autobusów jest nowoczesne, wyposażone w fotele tapicerowane typu CSE, a przestrzeń pasażerska posiada automatyczny układ klimatyzacji. Jeden Citaro zabiera na pokład nawet 107 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Wyposażony jest w gniazda USB do szybkiego ładowania urządzeń mobilnych oraz bogaty system informacji pasażerskiej czeskiej firmy BUSE.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podstawowa zasada działania Citaro hybrid jest bardzo prosta. Bardzo solidnie skonstruowany elektryczny silnik tarczowy o mocy 14 kW i 220 Nm maksymalnego momentu obrotowego zintegrowany jest pomiędzy silnikiem spalinowym OM936, a skrzynią biegów ZF Ecolife. W trakcie wyhamowywania autobusu pełni on funkcję prądnicy, która przetwarza energię kinetyczną pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd – podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu.
Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w postaci energii elektrycznej. Bez technologii hybrydowej energia pozyskiwana w fazie rekuperacji byłaby tracona, zaś nowy Citaro hybrid wykorzystuje ją, przy okazji oszczędzając. Gdy tylko autobus rusza z miejsca, silnik elektryczny wspomaga silnik diesla dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu silnikowi spalinowemu wystarczy wytworzenie mniejszej mocy, by ruszyć z miejsca, oszczędzając tym samym na paliwie.
Dzięki wysokiej gęstości mocy innowacyjne superkondensatory magazynują energię elektryczną dla silnika elektrycznego, wyróżniając się przy tym bardzo niewielkimi rozmiarami i wysokim bezpieczeństwem działania.
„