Bukareszt kupi 130 hybrydowych Citaro C2. Bogaty pakiet
Zwycięzcą przetargu na dostawę 130 autobusów hybrydowych dla Bukaresztu został Mercedes. Dostarczy on pojazdy Citaro C2 hybrid w pakiecie z bardzo długą gwarancją. Informację o tej decyzji podała burmistrz rumuńskiej stolicy, Gabriela Firea.
Trwa obecnie pierwszy od 12 lat program modernizacji floty spółki Societății de Transport București (STB), a więc miejskiego przewoźnika, który obsługuje Bukareszt. Oprócz 400 autobusów marki Otokar z silnikami diesla Euro 6, które zakupiono w ubiegłym roku. Do grona tego dołączą Mercedesy Citaro C hybrid i to w niemałej liczbie, bo aż 130 sztuk. Ich zakup jest możliwy dzięki bezzwrotnemu wsparciu zewnętrznemu, które przyznano rumuńskie stolicy na odnowę parku taborowego a także do zmniejszenia zanieczyszczeń generowanych przez ruch miejski.
Flota STB do 2021 r. wzbogaci się o łącznie 530 nowych autobusów. Ostatatnie tak gigantyczne zakupy miały miejsce w latach 2006 – 2008. Do Bukaresztu dostarczono wtedy 100 Mercedesów Citaro w kilku wersjach.
„Nadal jesteśmy w trakcie udzielania zamówień na kolejne 300 nowych środków transportu. Szukamy dostawców 100 tramwajów, 100 trolejbusów najprawdopodobniej od tureckiej Bozankayi– red. i 100 autobusów elektrycznych. Te postępowania zakupowe są obecnie na różnych etapach, ale części znich mamy już zabezpieczone finansowanie” – dodaje burmistrz Gabriela Firea.
Mercedes jako jedyny wystartował w przetargu na hybrydy dla rumuńskiej stolicy. Wartość kontraktu to 195 268 331,70 ROL, a więc nieco ponad 179 mln PLN. A to daje ok. 1 377 000 PLN za hybrydowego Citaro C2. Cena ta obejmuje maksymalnie ośmioletnią gwarancję całopojazdową, ale nie więcej niż do osiągnięcia 480 000 km przebiegu przez każdą z „gwiazd”.
Harmonogram dostaw przewiduje przekazywanie Mercedesów STB w transzach. Wzorcowy Citaro przyjedzie do Bukaresztu w maju 2020 r. W kolejnych miesiącach Mercedes będzie przekazywał rumuńskiemu operatorowi po 20 autobusów miesięcznie. Dostawa zostanie zamknięta w styczniu 2021 r., kiedy to na odebranych zostanie ostatnie dziewięć hybryd.
Wyposażenie dla Bukaresztu
Każdy Citaro zabierze na pokład do 100 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Autobusy będą wyposażone w systemy ABS, ASR i ESP.
Wnętrze autobusów będzie nowoczesne, wyposażone w tapicerowane siedzenia, automatyczną klimatyzację, gniazda USB do szybkiego ładowania urządzeń mobilnych, potężny SIP oraz zdalną diagnostykę autobusu. Podobnie jak w przestrzeni pasażerskiej, szczególną uwagę zwrócono na warunki pracy kierowcy. Ten bowiem skorzysta z wyposażenia najnowszej generacji, które zwiększa jego bezpieczeństwo i komfort, a także zmniejsza źródła stresu lub zmęczenia.
Podstawowa zasada działania nowego modelu Citaro hybrid jest bardzo prosta. Bardzo solidnie skonstruowany elektryczny silnik tarczowy o mocy 14 kW i 220 Nm maksymalnego momentu obrotowego zintegrowany jest pomiędzy silnikiem spalinowym OM936, a skrzynią biegów. W trakcie wyhamowywania autobusu pełni on funkcję prądnicy, która przetwarza energię kinetyczną pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd – podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu.
Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w postaci energii elektrycznej. Bez technologii hybrydowej energia pozyskiwana w fazie rekuperacji byłaby tracona, zaś nowy Citaro hybrid wykorzystuje ją, przy okazji oszczędzając. Gdy tylko autobus rusza z miejsca, silnik elektryczny wspomaga silnik diesla dodatkowym momentem obrotowym.
Dzięki temu silnikowi spalinowemu wystarczy wytworzenie mniejszej mocy, by ruszyć z miejsca, oszczędzając tym samym na paliwie. Dzięki wysokiej gęstości mocy innowacyjne superkondensatory magazynują energię elektryczną dla silnika elektrycznego, wyróżniając się przy tym bardzo niewielkimi rozmiarami i wysokim bezpieczeństwem działania.
„