Bukareszt czeka na kolejne hybrydowe Citaro [FILM]
Bukareszt skończył próbną eksploatację pierwszego swojego Mercedesa Citaro hybrid. Koniec tego etapu oznacza zielone światło do kolejnych dostaw. Łącznie rumuńska stolica wzbogaci się o 130 takich autobusów.
Zakończenie eksploatacji próbnej otwiera furkę do dostaw kolejnych „gwiazd”. Od teraz, co miesiąc do Bukaresztu będą trafiać transze, z których każda będzie opiewała na 20 Mercededów. Przekazanie ostatnich planowane jest na styczeń 2021 r.
Wraz z pozyskaniem tych przyjaznych środowisku rumuńska stolica podejmuje ważny krok w celu poprawy jakości powietrza, ale także modernizacji komunikacji miejskiej, aby Bukareszt mógł skorzystać z warunków godnych europejskiej stolicy.
{https://www.youtube.com/watch?v=s4QTD6PuPgE}
Ich zakup jest możliwy dzięki bezzwrotnemu wsparciu zewnętrznemu, które przyznano rumuńskie stolicy na odnowę parku taborowego a także do zmniejszenia zanieczyszczeń generowanych przez ruch miejski. Flota STB do 2021 r. wzbogaci się o łącznie 530 nowych autobusów. Ostatnie tak gigantyczne zakupy miały miejsce w latach 2006 – 2008. Do Bukaresztu dostarczono wtedy 100 Mercedesów Citaro w kilku wersjach.
Mercedes jako jedyny wystartował w przetargu na hybrydy dla rumuńskiej stolicy. Wartość kontraktu to 195 268 331,70 ROL, a więc nieco ponad 179 mln PLN. A to daje ok. 1 377 000 PLN za hybrydowego Citaro C2. Cena ta obejmuje maksymalnie ośmioletnią gwarancję całopojazdową, ale nie więcej niż do osiągnięcia 480 000 km przebiegu przez każdą z „gwiazd”.
Hybrydowy Mercedes dla Bukaresztu
Wnętrze autobusów jest nowoczesne, wyposażone w fotele tapicerowane typu CSE, a przestrzeń pasażerska posiada automatyczny układ klimatyzacji. Jeden Citaro zabiera na pokład nawet 107 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Wyposażony jest w gniazda USB do szybkiego ładowania urządzeń mobilnych oraz bogaty system informacji pasażerskiej czeskiej firmy BUSE.
Podstawowa zasada działania Citaro hybrid jest bardzo prosta. Bardzo solidnie skonstruowany elektryczny silnik tarczowy o mocy 14 kW i 220 Nm maksymalnego momentu obrotowego zintegrowany jest pomiędzy silnikiem spalinowym OM936, a skrzynią biegów ZF Ecolife. W trakcie wyhamowywania autobusu pełni on funkcję prądnicy, która przetwarza energię kinetyczną pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd – podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu.
Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w postaci energii elektrycznej. Bez technologii hybrydowej energia pozyskiwana w fazie rekuperacji byłaby tracona, zaś nowy Citaro hybrid wykorzystuje ją, przy okazji oszczędzając. Gdy tylko autobus rusza z miejsca, silnik elektryczny wspomaga silnik diesla dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu silnikowi spalinowemu wystarczy wytworzenie mniejszej mocy, by ruszyć z miejsca, oszczędzając tym samym na paliwie.
Dzięki wysokiej gęstości mocy innowacyjne superkondensatory magazynują energię elektryczną dla silnika elektrycznego, wyróżniając się przy tym bardzo niewielkimi rozmiarami i wysokim bezpieczeństwem działania.
„