Budowa tunelu pod Świną coraz bardziej realna

infobus
22.10.2006 00:54

Odcięte ujściem Odry od reszty Polski Świnoujście szykuje się do budowy tunelu pod dnem rzeki Świny. Jedna decyzja Ministerstwa Transportu otworzyła drogę do dofinansowania inwestycji z pieniędzy UE. Chodzi o pół miliarda złotych. Centrum 40-tysięcznego Świnoujścia leży na polskim skrawku wyspy Uznam. Obecnie jedyną możliwością przedostania się stamtąd przez Świnę (odnoga Odry) 'do Polski’ jest przeprawa promem. To drogie i niewygodne. – W tym roku dotacja z budżetu państwa na utrzymanie promów wyniosła 19,4 mln zł, miasto dołożyło 2 mln, by zrównoważyć wzrost cen paliw – wylicza prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Niebawem czeka nas konieczna modernizacja przepraw. Koszty szacujemy na 40 mln zł. Promy pływają co pół godziny, w sezonie wakacyjnym na przystaniach tworzą się korki – nie wszystkim autom od razu udaje się zabrać na pokład. Trzeba czekać na następny rejs. Świnoujście od dawna walczy o wybudowanie stałej przeprawy przez Świnę. Najlepszy byłby tunel pod dnem, bo budowa wysokiego mostu (48 m nad lustrem wody – pod mostem muszą się mieścić statki płynące do Szczecina) jest zbyt skomplikowana. Koszt tunelu – 500 mln zł. Gmina tyle nie ma. Na inwestycję nie stać też województwa. Gdyby miało sfinansować budowę z pieniędzy, które w latach 2007-2013 ma dostać w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, pochłonęłoby to połowę wojewódzkiej puli kosztem wielu innych lokalnych projektów. Znalazł się jednak sposób, by starać się o unijną dotację z puli centralnej: minister transportu Jacek Polaczek zdecydował, że 14 km drogi od wjazdu do Świnoujścia do granicy z Niemcami będzie drogą krajową. – Rozporządzenie jest już wydane, status drogi został zmieniony na krajową. Na początku przeszłego roku nadamy trasie nowy numer – mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Nowa droga krajowa połączy krajową 'trójkę’ (będącą częścią europejskiego połączenia E65) z nowym przejściem granicznym Świnoujście – Garz. 950-metrowej szerokości Świna przecina drogę dokładnie w połowie. Zmiana statusu drogi z gminnej na krajową znacznie ułatwi pozyskanie środków zewnętrznych na przeprawę. Podobny zabieg zastosował rok temu Szczecin, zmieniając przebieg drogi krajowej nr 31. Dzięki temu dostał z centrali 40 mln zł na budowę nowych mostów przez Odrę.