Budowa tunelu pod Świną coraz bardziej realna
Odcięte ujściem Odry od reszty Polski Świnoujście szykuje się do budowy tunelu pod dnem rzeki Świny. Jedna decyzja Ministerstwa Transportu otworzyła drogę do dofinansowania inwestycji z pieniędzy UE. Chodzi o pół miliarda złotych. Centrum 40-tysięcznego Świnoujścia leży na polskim skrawku wyspy Uznam. Obecnie jedyną możliwością przedostania się stamtąd przez Świnę (odnoga Odry) 'do Polski’ jest przeprawa promem. To drogie i niewygodne. – W tym roku dotacja z budżetu państwa na utrzymanie promów wyniosła 19,4 mln zł, miasto dołożyło 2 mln, by zrównoważyć wzrost cen paliw – wylicza prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Niebawem czeka nas konieczna modernizacja przepraw. Koszty szacujemy na 40 mln zł. Promy pływają co pół godziny, w sezonie wakacyjnym na przystaniach tworzą się korki – nie wszystkim autom od razu udaje się zabrać na pokład. Trzeba czekać na następny rejs. Świnoujście od dawna walczy o wybudowanie stałej przeprawy przez Świnę. Najlepszy byłby tunel pod dnem, bo budowa wysokiego mostu (48 m nad lustrem wody – pod mostem muszą się mieścić statki płynące do Szczecina) jest zbyt skomplikowana. Koszt tunelu – 500 mln zł. Gmina tyle nie ma. Na inwestycję nie stać też województwa. Gdyby miało sfinansować budowę z pieniędzy, które w latach 2007-2013 ma dostać w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, pochłonęłoby to połowę wojewódzkiej puli kosztem wielu innych lokalnych projektów. Znalazł się jednak sposób, by starać się o unijną dotację z puli centralnej: minister transportu Jacek Polaczek zdecydował, że 14 km drogi od wjazdu do Świnoujścia do granicy z Niemcami będzie drogą krajową. – Rozporządzenie jest już wydane, status drogi został zmieniony na krajową. Na początku przeszłego roku nadamy trasie nowy numer – mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Nowa droga krajowa połączy krajową 'trójkę’ (będącą częścią europejskiego połączenia E65) z nowym przejściem granicznym Świnoujście – Garz. 950-metrowej szerokości Świna przecina drogę dokładnie w połowie. Zmiana statusu drogi z gminnej na krajową znacznie ułatwi pozyskanie środków zewnętrznych na przeprawę. Podobny zabieg zastosował rok temu Szczecin, zmieniając przebieg drogi krajowej nr 31. Dzięki temu dostał z centrali 40 mln zł na budowę nowych mostów przez Odrę.