Budapeszt: Zmiany numeracji linii autobusowych i trolejbusowych
Jeżeli ktoś doskonale znający Budapeszt wybiera się na Węgry, w tych dniach powinien być szczególnie ostrożnym i po przyjeździe powinien natychmiast zdobyć nowy rozkład jazdy stołecznych zakładów komunikacyjnych Budapesti Közlekedési Válallat (BKV) i nową mapę linii BKV. Jak donosi dziennik Népszabadság oraz czasopismo Ingatlanmagazin, w dniu dzisiejszym (czwartek 21 sierpnia) wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów kolei dojazdowych BHÉV, metra i górskiej kolei zębatej FKV oraz tramwajów, trolejbusów, autobusów, tramwajów wodnych, kolejki linowej na górę Zamkową (Várhegy) i wyciągu krzesełkowego na górę János hegy.
Najradykalniejsze zmiany to połączenie wielu linii autobusowych, zmiany tras i numeracji. Dotychczas numery linii tramwajowych, trolejbusowych i autobusowych dublowały się, to znaczy tramwaje, trolejbusy i autobusy posiadały oddzielną samodzielną numerację. Od dzisiaj nie będzie już dublowanych numerów, tak więc jedna z dublowanych tym samym numerem linii otrzyma nową numerację i tak na przykład autobus 73 dublujący trolejbus 73 otrzyma numer 173. Zmianą jest również i to, że linie pośpieszne i ekspresowe, które oznaczono czerwonym kolorem i jedynką przed numerem (np. linia pośpieszna na linii autobusowej 73 posiadała numer 173, odtąd posiadać będzie numer linii podstawowej, a jedynie do cyfry dodana zostanie duża litera E (ekspres). Nie zawsze autobus będzie zmieniał swój numer. Linia autobusowa nr 30 łącząca dworzec MÁV Budapest Keleti p.u. pozostanie o tym samym numerze, a jedynie w dzielnicy Újpest przedłużona zostanie do granic administracyjnych stolicy, do osiedla Káposztásmegyer. Natomiast dotychczasowa linia tramwajowa nr 30 biegnąca ze śródmieścia (od bulwaru Ferenc körút) do zewnętrznych granic administracyjnych dzielnicy Pestszenterzsébet, otrzyma numer 21.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W dzielnicach peryferyjnych III. (Óbuda), IV. (Újpest), XVII. (Rákoskersztúr), oraz XXII (Budafok). układ linii autobusowych dostosowany zostanie do zmieniającej się struktury urbanizacyjnej i dlatego tu zanotowano najwięcej zmian. Ale znikną także nazwy wewnątrz dzielnicowych linii (np. linia Rákospalota, czy linia Újbuda), które również otrzymają numerację i niektóre zostaną nawet przedłużone czy połączone z innymi liniami. Wiele nowych linii przemierzy wzdłuż czy wszerz cały Budapeszt. I tak dla przykładu linia autobusowa 5, która łączyła „Budapeszteńską Saską Kępę“- Pasarét ze Śródmieściem, pobiegnie dalej przez cały Budapeszt do granic zewnętrznych dzielnicy Rákospalota, kasując linię tramwajową 67/v i autobusową 25.
Jak podkreślił bardzo młody i stale otwarcie krytykujący BKV członek Rady Nadzorczej BKV inż. Dávid Vitézy zmiana ta skoryguje ponad 50-letnie zaniedbania.