Budapeszt: Zakłady komunikacyjne BKV zlikwidują ponad 20 linii autobusowych

infobus
15.11.2007 12:10

Jak informuje węgierski dziennik Népszabadság, stołeczne zakłady komunikacyjne BKV rozpoczęły opracowanie przyszłorocznego rozkładu jazdy, w którym nie pojawi się bądź zostanie skróconych ponad 20 linii autobusowych, dublujących kolej lub tramwaj. Chodzi o takie linie jak: 9, 17, 18, 18A, 38A, 22, 22Gy, 61E, 297, 104, 66, 66Gy, 6, 60, 86, 106, 14, 114, 130, 32 oraz 93. Korekty te wiążą się z wycofaniem z ruchu 70 przegubowców i autobusów solowych i oszczędnością kilkuset milionów forintów. Można dyskutować nad tym projektem, jak to czyni Stowarzyszenie Komunikacji Miejskiej i Podmiejskiej, przeważnie negujące podobne poczynania. Jedno jest pewne: tam gdzie jest tramwaj, trolejbus czy kolej, autobus wydaje się zupełnie zbędny, tym bardziej, jeżeli jego trasa w 70-80% pokrywa się z tramwajową, kolejową czy trolejbusową. W innym przypadku pasażerowie zmuszani są do zbędnych przesiadek.
W dalszym ciągu brak jest w Budapeszcie takich projektów, które przewidywałyby zastąpienie autobusu liniami tramwajowymi. Nielicznymi przykładami mogą być: autobus 96A, łączący stację metra Újpest-Városkapu i koleji MÁV Újpest z dzielnicą Rákospalota i osiedlem Újpalota, czy przedłużenie linii trolejbusowej nr 74 do firmy MEDIMPEX w Rákospalota, oraz połączenie 500-metrowego odcinka linii trolejbusowej 83 z 74 między placem Kassai tér i ulicą Erzsébet királynéútja.