Budapeszt testuje trójczłonowe Volvo i przegubowe trolejbusy Neoplan
Jak podaje prasa węgierska, w Budapeszcie rozpoczęto testy najdłuższego autobusu świata. Jest to czteroosiowy, dwuprzegubowy autobus Volvo 7500 o długości 24 metrów, który jednorazowo może przewieźć 225 osób, w tym tylko 51 na miejscach siedzących. Wysokość podłogi w wejściach wynosi 340 mm, a dzięki zastosowaniu funkcji przyklęku, autobus będzie mógł bez przeszkód zabrać z przystanku inwalidów w wózkach, matki z dziećmi i wózkami oraz starców. Trójczłonowe Volvo zaopatrzone są w silniki o mocy 360 KM i przez kilkanaście dni jeździć będą na liniach 7 i 73, które łączą m.in. plac Bosnyák tér z dzielnicą Kelenföld i są najbardziej obciążonymi liniami autobusowymi stolicy Węgier. Pojawią się także na linii ekspresowej 161 oraz na linii 200 prowadzącej do lotniska. Jeżeli autobusy zdadzą egzamin, nie jest wykluczone, że magistrat Budapesztu zakupi kilkanaście sztuk takich pojazdów, chociaż są one bardzo drogie (kosztują ok.1,8-2 mln złotych za sztukę). W Budapeszcie rozpoczęto także testy trolejbusów Neoplan. W stolicy Węgier funkcjonuje 14 linii trolejbusowych, na których nadal w większości kursują przestarzałe, radzieckie trolejbusy ZIU, które już dawno powinny zostać skasowane. Chociaż ponad 10 lat temu miały już być wymienione na nowe, na przeszkodzie temu stanęło bankructwo firmy Ganz-Transelektro, która miała dostarczać podzespoły do trolejbusów Solaria Trollino. Udało się dostarczyć 10 trolejbusów Ganz-Solaris, które ku zadowoleniu pasażerów kursują na linii 76. Pozostałych pojazdów nie zdążono już dokończyć i znalazły się w posiadaniu spadkobiercy, czyli firmy Ganz-Škoda, do której stołeczny magistrat nie ma jednak zaufania, bowiem chciała ona pod własnym szyldem sprzedać nieopłacone polskiemu producentowi trolejbusy Solarisa. Sprowadzone z Lozanny trolejbusy Neoplan mają po 5-6 lat, mają 18 metrów długości i zużywają o 30-40% mniej energii, niż kursujące obecnie pojazdy. Oprócz tego, w razie awarii można automatycznie złożyć odbieraki prądu i na pomocniczym silniku Diesla kontynuować drogę objazdem, a potem odbieraki automatycznie wracają na przewody trakcyjne. Przegubowe trolejbusy Neoplan mogą kursować także na liniach łączonych, tj. takich, gdzie tylko częściowo istnieją przewody trakcyjne i są wyposażone w szereg urządzeń zwiększających bezpieczeństwo podróżnych, m.in. zapobiegających wywróceniu się pojazdu. Budapeszteńskie zakłady komunikacyjne BKV chcą kupić 24 takie trolejbusy.