Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budapeszt ogłosił liniowe przetargi. W grze 200 autobusów, w tym 50 elektrobusów

infobus
03.11.2023 08:01

W 2025 roku budapeszteńska flota pojazdów wzbogaci się o 50 autobusów elektrycznych w ramach kontraktu liniowego.

To jedno z kilku zadań przewozowych, jakie ogłosił w ostatnim czasie budapesztański zarząd transportu miejskiego. To premierowy kontralt na obsługę tras elektrobusami, natomiast pozostałe zadania wymagają konwencjonalnego taboru z silnikami diesla.

Eko premiera

Nowe przetargi mają wyłonić operatora, które przejmie linie obsługiwane od 2015 roku przez ArrivaBus Kft. Transportowy koncern wysyła na trasy 240 autobusach, natomiast kontrakt ten kończy się w 2025 roku. Dlatego BKK przygotowując się do tego, ogłosiło w ty roku kilka zamówień liniowych:

  • trzy zadania przewozowe z taborem 150. autobusów z silnikami diesla (100 przegubowych i 50 solo) – ogłoszone we wrześniu 2023 r.
  • jedno zadania przewozowe z taborem 50. autobusów elektrycznych (solo) – ogłoszone 25 października 2023 r.
  • jedno zadania przewozowe z taborem 40. autobusów ma się rozpocząć w tym roku.

Warto dodać, że elektryczny kontrakt to pierwsze na Węgrzech postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług publicznych autobusami elektrycznymi. Nowe pojazdy mogą zapewnić dotychczasowy komfort obsługi (m.in. klimatyzacja, niska podłoga, monitoring czy system informacji pasażerskiej), a jednocześnie przyczynić się do uczynienia miasta czystszym i bardziej przyjaznym do życia.

Budapeszt ogłosił liniowy przetarg. W grze 200 autobusów, w tym 50 elektrobusów

Zielona flota

Ogłoszony 25 października przetarg obejmuje obsługę wybranych tras 50. autobusami elektrycznymi klasy MAXI.  Oprócz ogólnej obsługi (takiej jak serwis pojazdów czy zatrudnianie kierowców), przyszły usługodawca musi również zapewnić infrastrukturę ładowania.

Start całego projektu to styczeń 2025 roku. Dzięki ciągłemu odmładzaniu taboru autobusowego stolicy, obecnie w Budapeszcie kursują wyłącznie autobusy niskopodłogowe. Jesienią 2022 roku flota autobusowa BKV Zrt. powiększyła się o 135 nowych pojazdów, a od maja tego roku ArrivaBus Kft wprowadziła na linie 150 nowoczesnych pojazdów. Mimo to w Budapeszcie wciąż znajduje się prawie 300 przestarzałych autobusów, których wymiana jest strategicznym celem BKK.

Na koniec przypomnijmy, że w ostatnim okresie znacząco poprawił się standard komunikacji miejskiej w stolicy. Miasto odebrało wszystkie trolejbusy Solaris Trollino 18 z zamówienia na 48 pojazdów. W kolejnych latach do stolicy Węgier przyjedzie łącznie 51 nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów CAF.