Budapeszt i pierwsze hybrydowe Volvo

infobus
20.10.2014 12:55
Na początku października br. stolica Węgier odebrała pierwszy hybrydowy autobus przegubowy Volvo 7900AH. To początek realizacji kontraktu na łącznie 28 tego typu pojazdów, które budapesztański przewoźnik ma sukcesywnie odbierać w okresie od listopada do lutego 2015 r. Zamówienie Budapesti Közlekedési Központ to zarazem największy zakup autobusów hybrydowych w naszej części Europy i jednocześnie pierwszy tak duży kontrakt Volvo na hybrydy w wersji przegubowej. Wszystkie pojazdy 7900AH zostały wyprodukowane we wrocławskiej fabryce koncernu, a dostawy realizuje konsorcjum Raba-Volvo. O randze tego kontraktu świadczy fakt, że w uroczystości przekazania pierwszego pojazdu wzięli udział Stephen Tarlós, burmistrz Budapesztu, dr Miklós Seszták, Minister Rozwoju Narodowego i Vitézy David, prezes BKK. Najnowsza inwestycja to kontynuacja dynamicznej odnowy autobusowej floty w stolicy Węgier, która do 2018 r. ma być w pełni niskopodłogowa. Pierwszym krokiem do tego celu był zakup przez VT Arriva w 2013 r. 161 sztuk nowych autobusów Mercedes-Benz Citaro. W tym roku dołączyło do nich 167 nowych pojazdów marek MAN i Volvo dla Volanbusz. W międzyczasie zakupiono lub zmodernizowano ok. 200 używanych autobusów.
Pierwsze Volvo 7900AH w barwach BKK Budapeszt Pierwsze Volvo 7900AH w barwach BKK Budapeszt Pierwsze Volvo 7900AH w barwach BKK Budapeszt Vitézy David, prezes BKK
Model Volvo 7900AH to następca doskonale znanego w Budapeszcie autobusu Volvo 7700A, który były dostarczane do stolicy Węgier w latach 2004/2005/2006 w łącznej licznie 150 szt. Hybrydowa wersja pomieści 154 pasażerów oraz zdaniem producenta zapewni do 30% niższe zużycie paliwa w porównaniu z obecnym modelem z silnikiem diesla. Z kolei w porównaniu z dwuosiowym autobusem hybrydowym Volvo 7900 Hybrid, zużycie paliwa zmniejszy się o 15% w przeliczeniu na jednego pasażera w całkowicie zapełnionym autobusie. Autobus Volvo 7900 Articulated Hybrid jest napędzany nowym, 5-litrowym silnikiem diesla o mocy 240 KM (900 Nm), spełniającym wymagania emisyjne zgodne z normą Euro. Współpracuje z silnikiem elektrycznym (150 kW) w ramach hybrydowego układu równoległego Volvo I-SAM, w którym silnik diesla i silnik elektryczny mogą pracować równocześnie lub niezależnie. Na przystankach autobusowych pojazd pracuje na zasilaniu elektrycznym, cicho i przy zerowej emisji spalin. Energia powstała podczas hamowania akumuluje się w baterii, a następnie zostaje wykorzystana do generowania prądu dla silnika elektrycznego. Pojazd posiada również nowo zaprojektowany, wydajny system ogrzewania i wentylacji. Dzięki umiejscowieniu akumulatorów blisko osi centralnej, waga 18-metrowego autobusu jest równomiernie rozmieszczona, co umożliwia zwiększenie liczby pasażerów. przegubowe model 7900 Articulated Hybrid –po premierze na targach Busworld w Kortrijk –trafiły do klientów wiosną 2014 roku. Przypomnijmy, że od 2014 r. wszystkie autobusy niskopodłogowe produkowane przez Volvo Buses na Europę są pojazdami hybrydowymi.
Volvo 7700A w barwach BKK Budapeszt