Budapeszt i pierwsze hybrydowe Volvo
infobus
20.10.2014 12:55
Budapeszt i pierwsze hybrydowe Volvo
Na początku października br. stolica Węgier odebrała pierwszy hybrydowy autobus przegubowy Volvo 7900AH. To początek realizacji kontraktu na łącznie 28 tego typu pojazdów, które budapesztański przewoźnik ma sukcesywnie odbierać w okresie od listopada do lutego 2015 r. Zamówienie Budapesti Közlekedési Központ to zarazem największy zakup autobusów hybrydowych w naszej części Europy i jednocześnie pierwszy tak duży kontrakt Volvo na hybrydy w wersji przegubowej. Wszystkie pojazdy 7900AH zostały wyprodukowane we wrocławskiej fabryce koncernu, a dostawy realizuje konsorcjum Raba-Volvo. O randze tego kontraktu świadczy fakt, że w uroczystości przekazania pierwszego pojazdu wzięli udział Stephen Tarlós, burmistrz Budapesztu, dr Miklós Seszták, Minister Rozwoju Narodowego i Vitézy David, prezes BKK. Najnowsza inwestycja to kontynuacja dynamicznej odnowy autobusowej floty w stolicy Węgier, która do 2018 r. ma być w pełni niskopodłogowa. Pierwszym krokiem do tego celu był zakup przez VT Arriva w 2013 r. 161 sztuk nowych autobusów Mercedes-Benz Citaro. W tym roku dołączyło do nich 167 nowych pojazdów marek MAN i Volvo dla Volanbusz. W międzyczasie zakupiono lub zmodernizowano ok. 200 używanych autobusów.
Model Volvo 7900AH to następca doskonale znanego w Budapeszcie autobusu Volvo 7700A, który były dostarczane do stolicy Węgier w latach 2004/2005/2006 w łącznej licznie 150 szt. Hybrydowa wersja pomieści 154 pasażerów oraz zdaniem producenta zapewni do 30% niższe zużycie paliwa w porównaniu z obecnym modelem z silnikiem diesla. Z kolei w porównaniu z dwuosiowym autobusem hybrydowym Volvo 7900 Hybrid, zużycie paliwa zmniejszy się o 15% w przeliczeniu na jednego pasażera w całkowicie zapełnionym autobusie. Autobus Volvo 7900 Articulated Hybrid jest napędzany nowym, 5-litrowym silnikiem diesla o mocy 240 KM (900 Nm), spełniającym wymagania emisyjne zgodne z normą Euro. Współpracuje z silnikiem elektrycznym (150 kW) w ramach hybrydowego układu równoległego Volvo I-SAM, w którym silnik diesla i silnik elektryczny mogą pracować równocześnie lub niezależnie. Na przystankach autobusowych pojazd pracuje na zasilaniu elektrycznym, cicho i przy zerowej emisji spalin. Energia powstała podczas hamowania akumuluje się w baterii, a następnie zostaje wykorzystana do generowania prądu dla silnika elektrycznego. Pojazd posiada również nowo zaprojektowany, wydajny system ogrzewania i wentylacji. Dzięki umiejscowieniu akumulatorów blisko osi centralnej, waga 18-metrowego autobusu jest równomiernie rozmieszczona, co umożliwia zwiększenie liczby pasażerów. przegubowe model 7900 Articulated Hybrid –po premierze na targach Busworld w Kortrijk –trafiły do klientów wiosną 2014 roku. Przypomnijmy, że od 2014 r. wszystkie autobusy niskopodłogowe produkowane przez Volvo Buses na Europę są pojazdami hybrydowymi.