Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Budapeszt będzie miał ponad 100 trolejbusów od Solarisa i Škody

infobus
26.09.2022 18:00

22 września do Budapesztu przyjechał pierwszy przegubowy trolejbus Solaris Trollino 18 z nowej dostawy opiewającej na łącznie 48 sztuk.

Co ciekawe, najnowsze pojazdy stolica Węgier zakupiła niemal z cenach z … 2014 roku, co pokazuje, że warto zawierać w kontraktach taborowe opcje. Zamówione trolejbusy będą jeździć po całej sieci trolejbusów w Budapeszcie. Wszystkie wyposażone zostaną w układ napędowy od czeskiej Škody.

60 + 48

Przekazany trolejbus do Budapesztu przechodzi obecnie niezbędne testy oraz proces rejestracyjny. Węgrzy posiadają już w swojej flocie Trollino 18 czwartej generacji, w tym dwa po face liftingu, dlatego nie ma konieczności robienia homologacji. Łącznie flota BKK Budapeszt wzbogaci się o 48 trolejbusów Solaris Trollino, w tym:

  • 12 szt. solowych Trollino 12
  • 36 przegubowych Trollino 18.

Po zakończeniu testów, pozostałe pojazdy przybędą zgodnie z harmonogramem w kolejnych miesiącach. Trolejbusy są klimatyzowane i mogą przejechać co najmniej cztery kilometry w trybie autonomicznym. Obecnie w stolicy Węgier operuje łącznie 60 trolejbusów Solaris–Škoda Trollino, z czego 30 szt. to przegubowe Trollino 18.

Tak spory taborowy zastrzyk to efekt skorzystania przez spółkę BKK z opcji zakupu i domówienia 48 pojazdów w ramach umowy zawartej z Solarisem jeszcze w 2014 roku. Skorzystanie z tej furtki oznacza spore oszczędności dla Budapesztu, gdyż nowe trolejbusy zostaną dostarczone w cenach niemal sprzed ośmiu lat. Wzrost - zdaniem BKK - wynika jedynie ze względu na pogorszenie kursu wymiany forint-euro. Ostatecznie koszt zakupu 48 MEGA trolejbusów to około 26,7 mln euro, który w całości pokrywa metropolitalna gmina.

fot. BKK Budapeszt

w tle elektrobusy

Przy okazji Budapesztu, dodajmy, że gigantyczny zakup 80. autobusów elektrycznych (+ kompletnej infrastruktury) dla stolicy Węgier może się nie powieść. Z powodu braku środków. W ciągu najbliższych trzech miesięcy zapadnie ostateczna decyzja. Przypomnijmy, że najkorzystniejszą ofertę w tym przetargu złożyła Škoda Electric.

Według węgierskiego portalu Magyarbusz.info, 29 sierpnia miało miejsce podpisanie warunkowej umowy ramowej, zgodnie z którą firma transportowa BKV zobowiązuje się do zamówienia co najmniej 40 autobusów elektrycznych i 20 stacji ładowania potrzebnych do ładowania tych pojazdów, ale tylko w przypadku pozyskania środków. Cena zakupu E`City 12 za sztukę wynosi 479 508 euro, w przypadku stacji ładowania 40 930 euro, a ceny te nie mogą zostać podwyższone w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy ramowej. Termin dostarczenia pojazdów to 235 dni. Pozostałe 40 sztuk BKV może zamówić w ciągu 24 miesięcy od wejścia w życie umowy, a ten termin może zostać przedłużony o 24 miesiące.

Zawarcie umowy ramowej nie oznacza wejścia jej w życie, gdyż firma transportowa nie ma jeszcze niezbędnego zabezpieczenia finansowego. Dodatkowo każda taka pożyczka musi być zatwierdzone przez rząd, a z nim Miasto Budapeszt nie ma dobrych relacji... Zgodnie z zapisem umowy, BKV ma teraz 3 miesiące na zamówienia pierwszych 40 pojazdów + ładowarek. W przeciwnym razie umowa przedwstępna zostanie automatycznie rozwiązana. Deadline to 29 listopada 2022 r.