Bruksela wybiera autobusy Mercedesa zamiast Solarisów. Ponad 100 eCitaro
Elektryfikacja floty autobusów w Brukseli nabiera tempa. W ciągu dwóch lat wszystkie linie obsługiwane przez pojazdy kategorii MEGAmają zostać zelektryfikowane.
Brukselska firma La Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles (STIB) zobowiązała się do zmniejszenia swojego śladu węglowego poprzez stopniową wymianę całej swojej floty na elektrobusy do końca 2035 roku. Za tym idą zakupu. Najpierw Solarisów Urbino electric, a teraz Mercedes-Benz eCitaro.
Trzy przetargi
Wiosną 2024 r. mają rozpocząć się dostawy pierwszych 56 przegubowych autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro. Daimler Buses zdobył to swoje pierwsze elektryczne, brukselskie zamówienie wiosną 2023 r.
Później STIB ogłosił zamówienie na dostawę do 80 autobusów elektrycznych, w tym 36 pojazdów standardowych. I ten kontrakt - po walce m.in. z Solarisem - również zgarnęła "gwiazda". Tym samym w Brukseli pojawią się kolejne modele eCiataro, które będą kursować od 2026 roku na liniach 56, 58 i 83.
Jak na razie w pełni zelektryfikowana jest trasa numer 64.
Według STIB wkrótce ma ruszyć kolejny przetarg na 14 autobusów przegubowych. Jest duża szansa , że znowu przejmie go Daimler, a fabryka w Mannheim wyprodukuje na łącznie 150 autobusów elektrycznych dla Brukseli.
Elektryczna historia
Pierwsze autobusy elektryczne, minibusy, pojawiły się w sieci STIB w połowie 2018 r., a standardowe pojazdy w drugiej połowie 2018 r. Pierwsze przegubowe autobusy elektryczne (marki Solaris) zostały oddane do użytku w kwietniu 2019 r., wraz z zainstalowaniem pierwszych terminali ładowania na końcowych przystankach. oprócz już zainstalowanych terminali w zajezdni.
Obecnie STIB może pochwalić się 7 elektrycznymi minibusami, 5 standardowymi i 25 przegubowymi e-busami. Do tego dochodzą 402 hybrydy plus 411 konwencjonalnych pojazdów z silnikami Diesla.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Plus infrastruktura
Wraz z elektryfikacją brukselskiej flory, zmieniają się również zajezdnie STIB. Obecnie, oprócz pojazdów klasycznych, zajezdnie Jacques Brel i Haren umożliwiają ładowanie autobusów elektrycznych. W zajezdni w Marly trwa przebudowa, która zakończy się pod koniec 2024 r. Całkowita elektryfikacja obiektów Jacques Brel i Petite Île planowana jest na lata 2025-2027. Następne "w kolejce" będą Haren i Delta, które zakończą się w latach 2033–2035.
W ramach modernizacji w zajezdniach instalowane są przede wszystkim stacje ładowania. Pierwsze cztery takie terminale zastawano w kwietniu 2019 r. To szybie ładowarki pod autobusy przegubowe z ładowaniem poprzez pantograf. Czas takiej operacji trwa kilka minut i umożliwia zasięg od 30 do 40 km, co w zupełności wystarcza do normalnej pracy.
Do połowy 2024 r. powstanie sześć kolejnych terminali, które w 2025 r. umożliwią pracę kolejnym elektrobusom - tym razem z logo trójramiennej gwiazdy.
W trosce o bezpieczeństwo
STIB ostatnio wzmocnił bezpieczeństwo wokół swoich autobusów, poprzez zamontowanie naklejek na autobusach. Sygnalizują one strefy zagrożenia, a konkretnie martwe punkty i tylne odsyłanie autobusów przegubowych. Cel? Ochrona szczególnie słabych użytkowników, takich jak piesi i rowerzyści oraz informowanie ich o potencjalnych zagrożeniach wokół naszych autobusów.