Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Brno inwestuje w gazowe autobusy

infobus
18.04.2014 18:29

Jeszcze nie tak dawno informowaliśmy o zwycięstwie Solarisa w przetargu Dopravnípodnik města Brna na zakup 35 szt. autobusów przegubowych (pierwsze Urbino 18 pojawią się w Brnie w tym roku, a całość dostaw zostanie zamknięta w 2015 r.), a już czeskie miasto ogłosiło kolejne zamówienie –na dostawę łącznie 88 standardowych pojazdów zasilanych CNG. Szacunkowa kwota dofinansowania tego kontraktu z czeskiego Programu Operacyjnego Środowisko wynosi 394 mln CZK, natomiast wstępna wartość kontraktu na zakup pojazdów i dostosowanie budynków serwisowych DPMB do eksploatacji gazowych autobusów sięga poziomu 600 000 000 CZK netto. Termin składania ofert upływa 5 czerwca br., a zakończenie dostaw ma planowo nastąpić 30 czerwca 2015 r.

Wysokopodłogowe pojazdy marki Karosa na ulicach Brno bardzo częsty widok
W ramach przygotowań do gazyfikacji taboru, czeski przewoźnik za własne pieniądze od marca br. buduje stację tankowania gazem na terenie zajezdni Slatina (wartość tej inwestycji to 50 mln CZK), a także zakontraktował 12 pierwszych w Brnie gazowych autobusów. Będą to pojazdy Iveco Citelis 12 CNG, które zostaną dostarczone przez dilera włoskiego koncernu –firmę Zilner. Co ciekawe, w tym gazowym przetargu spółka z Pragi konkurowała z drugim przedstawicielem Iveco w Czechach –firmą Tezas. Ostatecznie to Zilner zaproponował niższą cenę (71 400 000 mln CZK netto) i wygrał kontakt. Zgodnie z planem autobusy mają zostać dostarczone w lipcu br., kiedy będzie już gotowa stacja tankowania CNG. Z kolei dostawy unijnych gazowców mają się rozpocząć dopiero w 2015 r. Główne cele gazowego projektu DPMB są trzy: – zmniejszyć negatywny wpływ eksploatacji autobusów na środowisko w Brnie aż do 766 kg pyłów rocznie, – zwiększyć udział autobusów niskopodłogowych z 40% do 70%;oraz zmniejszyć koszty funkcjonowania transportu publicznego. Aktualnie DPMB posiada flotę 301 autobusów, z których najstarszy pochodzi z 1989 r. Dwie trzecie autobusów nie spełnia wyższe normy niż Euro 3.