Brno idzie w nowe trolejbusy. W MAXI zamiast Solarisa – SOR
Czeski przewoźnik Dopravní podnik města Brna kontynuuje masową odnowę swojej trolejbusowej floty.
Najnowszy kontrakt dotyczy klasy MAXI i modelu Škoda-SOR 32Tr, natomiast równolegle czeskie miasto jest w trakcie odbiorów 40 szt. przegubowych pojazdów Škoda-Solaris 27Tr. Ten MEGA kontrakt ma zakończyć się do końca 2022 r.
Kierunek Škoda-SOR
W lutym br. zarząd Dopravní podnik města Brna podpisał umowę na zakup 10 szt. trolejbusów Škoda-SOR 32Tr z opcją dokupu kolejnych 30 pojazdów tego samego typu. Škoda Transportation dostarczy nowe pojazdy w ciągu 2023 roku. Wartość kontraktu to 118 milionów CZK, co po przeliczeniu daje sumę 21.865.400 PLN, czyli 2.186.540 CZK za jeden model Škoda-SOR 32Tr.
Jak informuje przewoźnik - trolejbusy Škoda-SOR 32Tr to nowoczesne niskopodłogowe i klimatyzowane pojazdy z dodatkowym napędem akumulatorowym, które pozwolą na przejechanie co najmniej 10 kilometrów bez napowietrznej linii trakcyjnej. To rozwiązanie przydaje się zwłaszcza w przypadku ograniczeń ruchu, kiedy wybrany odcinek trolejbusy przejadą na zasilaniu bateryjnym.
Brno wprowadzi nowe trolejbusy na linie 30, 32, 34, 35, 36, 38 i 39. W eksploatacji zastąpi starsze egzemplarze 21Tr i 14Tr.
Po dostawie nowych pojazdów od Škody i wycofaniu pozostałych modeli 14Tr, wszystkie trolejbusy w Brnie będą niskopodłogowe. Ostatnie wysokopodłogowe pojazdy (oprócz „czternastek”) to dwa trolejbusy 15Tr, które firma wycofa z eksploatacji do końca tego roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z Solarisem
Przypomnijmy, że w 2021 r. spółka Dopravní podnik města Brna odebrała 20 szt. przegubowych modeli Škoda-Solris 27Tr o wartości 239 mln CZK, czyli 44.286.700, co daje kwotę 2.214.335 PLN za pojazd.
Łącznie firma DPMB odbierze 40 pojazdów Skoda 27Tr, w tym 20 szt. w 2022 r., a całkowita wartość kontraktu wynosi 478 mln CZK.
-„Ograniczenie emisji i zazielenienie transportu publicznego są priorytetem dla miast. Transport trolejbusowy, obok przykładu tramwajowego, jest transportem przyjaznym dla środowiska. Oprócz poszukiwania nowych rozwiązań, takich jak napęd wodorowy, będziemy nadal koncentrować się na odnowieniu i rozbudowie trakcji elektrycznej. Głęboko wierzę, że nasza firma transportowa będzie w stanie zrealizować inne planowane zamówienia na zakup trolejbusów, a do końca 2023 roku nastąpi całkowita wymiana pojazdów z lat 80 i 90. na nowy tabor” – powiedziała pani burmistrz Brna, Markéta Vaňková. -„Przez długi czas nie byliśmy w stanie zakupić nowych trolejbusów, by zastąpić najstarsze egzemplarze. Ostatnie duże odnowienie floty DPMB miało miejsce w 2015 roku, kiedy kupiliśmy 30 pojazdów Škoda-SOR 31Tr. Teraz nadrabiamy zaległości.”
Pojazdy Škoda-Solris 27Tr mają długość 18 metrów i zabierają na pokład ponad 120 pasażerów. Pasażerowie z pewnością docenią komfortowe wyposażenie, kompletną klimatyzację oraz nowoczesny system informacyjny Buse oraz monitoring. Dodajmy, że trolejbusy Škoda-Solaris 27Tr są ostatnio bardzo popularne i jeżdżą już w Czeskich Budziejowicach, Chomutowie, Ostrawie, Pilźnie, Rydze, Sofii, Usti nad Labem, Zlinie i Żylinie.